مطمئن باش، در خرید فرش، من از تو بهترم!


مطمئن باش، در خرید فرش، من از تو بهترم!

خرید فرش از دیرباز یکی از دغدغه‌های مردم است. اینکه فرشی که می‌خرند هم کیفیت و تراکم خوبی داشته باشد. و هم از زیبایی و طرح و رنگ و هم از قیمت مناسبی برخوردار باشد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام پارسی فرش، در ادامه به نکات و اطلاعاتی برای خرید فرش مناسب و با کیفیت و با قیمت مناسب پرداخته‌ایم.

من هم یک روزی مثل تو تصمیم داشتم برای خانه‌ام فرش تهیه کنم، مسیری را رفتم که لذت خرید را به پشیمانی برایم تبدیل کرد. منظور از پشیمانی آگاهی نداشتن از این مورد بود که همه از سرتاسر جهان فرش ماشینی کاشان می خرند، و من از این موضوع آگاهی نداشتم و از یک منبع عظیم غافل بودم.

همچنین خرید اینترنتی فرش ماشینی کاشان، روشی از خرید است که می‌شود از این طریق انواع فرش ماشینی اعم از فرش ماشینی ۷۰۰ شانه تا فرش ماشینی ۱۵۰۰ شانه را به قیمت کارخانه با حذف واسطه‌ها خریداری کرد، تمامی فرش‌ها از تمامی برندها را با هم مقایسه کرده و بهترین فرش ماشینی را از میان آنها انتخاب نمود در حالی که من باز هم از روش خرید اینترنتی و مزایای آن غافل بودم!

خرید بدون آگاهی

شاید فکر کنید برای خرید، به یک برند و فروشگاه شناخته نشده مراجعه کردم. یا اینکه گرفتار یک کلاه‌بردار شدم و سر من کلاه گذاشته شد و من گمراه شدم؟

البته که نه!!! من هم مثل همه، به دنبال خرید بهترین فرش با مناسب‌ترین قیمت در بهترین فروشگاه بودم. فقط همین...

مطمئن باش، در خرید فرش، من از تو بهترم!

و مشکل همین جا بود که برای خرید، فقط به این چند مورد بسنده کرده بودم و بدون آگاهی در شناسایی فرش خوب اقدام به خرید کردم.

فکر می‌کنید چنین شخصی با این خصوصیات، جز انتخاب کورکورانه چاره دیگری دارد؟!

بدون اینکه اطلاعاتی، هر چند جزئی، در مورد فرش و دنیای فرش ماشینی داشته باشم، اقدام به خرید کردم و دوست دارم اطلاعاتی که بعد از خرید کسب کردم و باید قبل از آن می‌داشتم را، در اختیار شما بگذارم تا اگر شما هم مثل من هیچ اطلاعاتی در شناخت فرش خوب ندارید، دچار مشکل من در خرید نشوید.

شروع خرید....

با یک مبلغ معین که برای فرش خودم در نظر گرفته بودم، شروع به گشتن و دیدن انواع فرش ماشینی موجود در بازار کردم. چون هم قیمت فرش ماشینی از فرش دستباف برای من مناسب‌تر بود و هم اینکه آن سبک و طرح و رنگی، که من برای منزلم می‌خواستم را می‌شد میان این همه فرش ماشینی در بازار پیدا کرد.

توانایی من در حد خرید فرش ماشینی ۷۰۰ شانه بود، ولی قضیه به گونه‌ای رقم خورد که من را از خرید یک فرش خوب بازداشت و پشیمانم کرد.

وقتی به فروشگاه‌های فرش مراجعه کردم، فقط و فقط به فکر پیداکردن طرح مورد نظرم بودم و با ورق زدن فرش‌ها در فروشگاه‌ها به این فکر می‌کردم که بین این همه فرش زیبا کدام رنگ و طرح بیشترین همخوانی را با دکوراسیون من دارد تا آن رو انتخاب کنم و سریع‌تر خرید فرش رو از لیست کارهایی که باید انجام می‌دادم، پاک کنم.

شاید بپرسید مگر غیر از این موارد کار دیگری باید انجام داد و به چیز دیگری باید توجه کرد؟ فرش خریدن همین مراحل را، داره دیگر!!

خیر، فرش خریدن به همین چیزها ختم نمی‌شود و شما باید بدانید بهترین جنس فرش ماشینی که باید تهیه کنید چه جنسی است؟ و چرا این نوع جنس به عنوان بهترین نوع فرش معرفی و شناخته شده است؟ و از این طریق تشخیص بدهید، یک جنس اصل نسبت به یک جنس تقلبی چه تفاوت‌هایی دارد؟!

خرید مناسب با قیمت مناسب

من می‌توانستم یک فرش ماشینی با جنس خوب و شانه کمتر، که ماندگاری بالایی دارد را با مبلغی که در نظر داشتم برای منزلم تهیه کنم ولی کاری که از روی ناآگاهی کردم این بود: یک فرش با کیفیت پایین‌تر و جنس نامناسب را با همان پول خریدم ولی در شانه و تراکم بالاتر!

چون فکر می‌کردم فرش حتماً باید شانه و تراکم بالایی داشته باشد. و وقتی یک فرش را پسندیدم، و شانه و تراکم آن فرش را در کنار قیمت آن پرسیدم، بسیار خوشحال شدم که من می‌توانم با همان پولی که دارم، یک فرش ۱۲۰۰ شانه داشته باشم!!!

در صورتی که نمی‌دانستم به نفع من هست که یک فرش درجه یک با شانه و تراکم پایین‌تر بخرم و سالیان سال از آن فرش استفاده کنم. بدون اینکه به‌زودی آسیب ببیند.

فرش باید ماندگاری بالایی داشته باشد و با گذر زمان تغییر حالت ندهد و زود از قیافه نیفتد...

نکات و اطلاعاتی که باید برای خرید آگاهانه فرش به آن دقت کرد:

و اما شما باید چه کنید تا یک فرش مناسب با درجه کیفی ممتاز در رنج قیمتی مناسب خودتان تهیه کنید.

فرش ماشینی را باید با فاکتورهایی نظیر، شانه و تراکم، جنس فرش ماشینی و طرح و کیفیت بافت آن مورد بررسی قرار داد.

جنس فرش ماشینی

مطمئن باش، در خرید فرش، من از تو بهترم!

از جمله جنس‌هایی که فرش ماشینی با آن بافته می‌شود، فرش ماشینی اکریلیک و پلی‌استر است. اکریلیک بهترین نوع الیافی است که امروزه برای بافت فرش ماشینی به کار می‌رود و بهتر از آن اکریلیک هیت‌ست است، هیت‌ست در واقع به این معناست که نخ اکریلیک با تکنولوژی هیت‌ست، تحت تأثیر بخار آب تثبیت شده و پرزدهی آن کاهش می‌یابد و از نظر کیفی بسیار مرغوب‌تر می‌گردد.

به تبع قیمت این جنس از فرش ماشینی گران‌تر از سایر اجناس است. و موردی که شما باید به آن توجه کنید این است که، بتوانید فرش اکریلیک واقعی را از پلی استر تشخیص دهید. و اگر فرشی بسیار ارزان‌تر از انواع دیگر آن بود و طرح یکسانی داشت باید بدانید که شاید جنس آن فاقد آن کیفیت مطلوب است. البته پلی استر نیز خواص خاص خود را دارد ولی اینکه فرش پلی استر را به اسم اکریلیک خریداری کنید، از جمله مواردی خواهد بود که باعث پشیمانی شما خواهد شد.

نشانه‌های فرش اکریلیک و تفاوت آن با سایر اجناس

فرش اکریلیک سرنخ‌های واضحی دارد که اگر روی آن دست بکشید، تمام پرزهای آن جدا از هم از زیر دست شما رد شود. الیاف اکریلیک بوی نفت نمی‌دهد، و بسیار لطیف‌تر از پلی استر است. نخ اکریلیک در درازمدت تغییر حالت نمی‌دهد و فرم خود را از دست نمی‌دهد. و هم چنین در برابر حرارت و اتوی داغ و گرما مقاوم است.

جنس نخ بوم فرش اکریلیک از پنبه می‌باشد، و نخ پود آن ۱۰۰% جوت یا کنف است. نخ پرز یا خاب ان که اکریلیک است و نخ ریشه آن باید از جنس پنبه باشد.

اینها نشانه‌های یک فرش اکریلیک درجه یک است.

شانه و تراکم فرش ماشینی

مطمئن باش، در خرید فرش، من از تو بهترم!

این را بدانید که استحکام و مقاومت و ویژگی‌های فنی فرش به زیاد بودن شانه و تراکم ربطی ندارد و این مورد به جنس فرش بستگی دارد. و فقط شانه و تراکم در ظاهر و ظرافت طرح و نقشه تأثیرگذار است. و هر چه شانه بالاتر می‌رود به ظرافت نقشه افزوده و طرح بیشتر و بهتر مشخص می‌شود. و از آن طرف از ضخامت فرش کم می‌شود.

فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه قیمت بالاتر از شانه و تراکم‌های پایین‌تر دارد، ولی شما باید با توجه به رنج قیمتی که می‌خواهید برای این کار صرف کنید، به انتخاب فرش‌تان بپردازید.

برای اینکه منظورم را واضح‌تر توضیح بدهم باید عرض کنم، فرش ماشینی ۷۰۰ شانه کاشان از جنس اکریلیک با هر قیمتی که دارد، از فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه غیر اکریلیک بهتر است و توصیه می‌شود که شما ملاک را ابتدا جنس خوب و سپس مطابق با قیمت مورد نظرتان و تعداد فرشی که نیاز دارید، دسته‌ی شانه و تراکم تان را انتخاب کنید.

سایز فرش

و نکته دیگری که وجود دارد و گفتن آن خالی از لطف نیست، دقت در انتخاب سایز فرش است. برای اینکه فرش‌تان در اتاق زیباتر به نظر برسد، بهتر است که فرشتان از مساحت اتاقی که در آن پهن می‌شود کمتر باشد. تا باعث پرتر نشان دادن اتاق و شلوغی آن بکاهد.

طرح و رنگ و سلامت فرش

در آخر لازم به ذکر است، فرشتان را زیر نور طبیعی در فروشگاه بررسی کنید و در سرتاسر فرش آن را مشاهده کنید که مبادا زدگی و یا عیبی در بافت و طرح فرشتان باشد.

اگر به این نکات دقت کنید، فرشی که می‌خرید از ویژگی‌های استاندارد برخوردار بوده و سالیان سال از آن بهره‌مند خواهید بود.

ادیتور: زهرا میعادی

انتهای رپورتاژ خبری


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت افغانی افغانستان به تومان، امروز جمعه 21 اردیبهشت 1403