یک روح در دو بدن! مقایسهٔ تویوتا سوپرا و ب‌ام‌و Z4


یک روح در دو بدن! مقایسهٔ تویوتا سوپرا و ب‌ام‌و Z4

پس از گذشت بیش از شانزده سال، سرانجام بار دیگر نام سوپرا به سبد محصولات تویوتا بازگشته است. این خودروی اسپرت کاملاً جدیدی است که از ابتدا توسعه یافته تا هم افرادی که بیش از یک دهه خواهان سوپرا بوده‌اند و هم به‌طورکلی علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت را به سمت خود جذب کند. البته تعداد... The post یک روح در دو بدن! مقایسهٔ تویوتا سوپرا و ب‌ام‌و Z4...

پس از گذشت بیش از شانزده سال، سرانجام بار دیگر نام سوپرا به سبد محصولات تویوتا بازگشته است. این خودروی اسپرت کاملاً جدیدی است که از ابتدا توسعه یافته تا هم افرادی که بیش از یک دهه خواهان سوپرا بوده‌اند و هم به‌طورکلی علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت را به سمت خود جذب کند. البته تعداد رقبا در این کلاس افزایش پیدا کرده و سوپرا حداقل در برخی نقاط جهان باید با خودروهای مختلفی از پورشه 718 کیمن و ب‌ام‌و M2 گرفته تا آلفارومئو 4C و آلپاین A110 به رقابت بپردازد. اینکه آیا سوپرای جدید همان چیزی است که وعده داده شده و یا اینکه آیا هنوز DNA پیشینیان مشهور خود را حفظ کرده یا نه بعداً مشخص خواهد شد اما حالا قصد داریم این کوپهٔ جدید ژاپنی را با همتای آلمانی خود یعنی ب‌ام‌و Z4 مقایسه کنیم. هرچند این دو ماشین به‌صورت مشترک توسط تویوتا و ب‌ام‌و توسعه پیدا کرده‌اند و حتی هردو در یک کارخانه در اتریش تولید می‌شوند اما خوشبختانه هرکدام بدنهٔ مخصوص به خود را دارند و غیر از آینه‌های جانبی و دستگیرهٔ درها هیچ قطعهٔ مشترکی در بیرون آن‌ها دیده نمی‌شود.

یک روح در دو بدن! مقایسهٔ تویوتا سوپرا و ب‌ام‌و Z4

بیرون

با نگاه به بخش جلویی دو خودرو، سخت می‌توان باور کرد که هردو روی یک پلت‌فرم و معماری ساخته شده‌اند. سوپرا در جلو دارای چراغ‌هایی است که پیشینیان آن‌را به یاد می‌آورد و لوگوی تویوتا نیز روی دماغهٔ V شکل آن جای گرفته که به‌نوعی یادآور دماغهٔ خودروهای فرمول یک است. سپر کوپهٔ اسپرت تویوتا ورودی‌های متفاوتی با Z4 دارد و حتی طرح کاپوت دو خودرو نیز کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند.

در نمای جانبی، هم سوپرا و هم Z4 کاپوت کشیده و اوورهنگ‌های کوتاهی دارند و زاویهٔ شیشهٔ جلو نیز در هردو خودرو یکسان به نظر می‌رسد که این تشابهات به خاطر محدودیت‌های پلت‌فرم و زیرساخت مشترک است؛ اما بااین‌حال سوپرا از سقف ثابت دو حبابی برخوردار است درحالی‌که Z4 صرفاً با سقف پارچه‌ای جمع شونده به بازار عرضه می‌شود.

در نمای عقبی اما تفاوت‌ها حتی از جلو هم بیشتر است زیرا درحالی‌که در این قسمت طراحان ب‌ام‌و از المان‌ها و مُدهای طراحی جدید ب‌ام‌و استفاده کرده‌اند، ژاپنی‌ها رویکرد کاملاً متفاوتی را به نمایش گذاشته‌اند. در سوپرا، سپر و دیفیوزر تهاجمی، اسپویلر منقار اردکی بزرگ، چراغ‌ترمز الهام گرفته از خودروهای فرمول یک (و همین‌طور فراری F12 برلینتا) و گلگیرهای برجسته نمای بسیار جسورانه و البته نسبتاً شلوغی را ایجاد کرده‌اند.

داخل

درحالی‌که از بیرون به‌سختی می‌توان تشخیص داد که این دو ماشین زیرساخت و معماری مشترکی دارند، در داخل داستان کاملاً متفاوت است چراکه بسیاری از ویژگی‌های داخلی سوپرا از Z4 گرفته شده‌اند. در کابین کوپهٔ ژاپنی تمام دکمه‌ها، شاسی‌ها، کنترلرهای رادیو و حتی غربیلک فرمان و کنترل‌کنندهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی iDrive تقریباً به‌طور کامل مشابه همتای آلمانی هستند. به نظر می‌رسد در سوپرا بسیاری از کنترلرها، صفحه‌نمایش مرکزی، پانل سیستم تهویه و… از نسل‌های قبلی محصولات ب‌ام‌و مثل سری 3 قدیمی گرفته شده باشند.

بااین‌حال حداقل طراحی کلی داشبورد سوپرا متفاوت است و درحالی‌که کنسول مرکزی در Z4 به سمت راننده زاویه دارد در سوپرا این‌گونه نیست. علاوه بر این، در قسمت‌های دیگری مثل دریچه‌های تهویه و صفحه آمپر دیجیتالی هم بین دو خودرو تفاوت وجود دارد. درمجموع هرچند تویوتا در کابین سوپرا از قطعات و متریال باکیفیت ب‌ام‌و استفاده کرده است اما این موضوع شاید برای طرفداران نام افسانه‌ای سوپرا خوشایند نباشد.

زیر کاپوت

سوپرا در ایالات‌متحده فعلاً با یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو عرضه خواهد شد که توسط ب‌ام‌و ساخته شده است. این موتور در سوپرا 340 اسب بخار قدرت و 495 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که 48 اسب بخار و 5 نیوتن متر کمتر از خروجی آن در Z4 M40i است؛ بنابراین کسانی که از بین این دو ماشین خواهان کوپه‌ای قدرتمندتر و با تمرکز بیشتر روی لذت رانندگی هستند به‌احتمال‌زیاد Z4 را انتخاب خواهند کرد. این تفاوت قدرت خود را در شتاب هم نشان می‌دهد به‌گونه‌ای که سوپرا ظرف 4.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که Z4 M40 برای این کار به 0.2 ثانیه زمان کمتری نیاز دارد و ظرف 3.9 ثانیه خود را به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رساند؛ بنابراین حداقل روی کاغذ، Z4 خودروی سریع‌تری از کوپهٔ دوباره متولدشدهٔ تویوتا است.

مشخصات فنی

ب‌ام‌و Z4 M40i تویوتا سوپرا
پیشرانه 3 لیتری I6 توربو 3 لیتری I6 توربو
قدرت 388 اسب بخار 340 اسب بخار
گشتاور 500 نیوتن متر 495 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
شتاب صفر تا 96 3.9 ثانیه 4.1 ثانیه
حداکثر سرعت 250 کیلومتر/ساعت 250 کیلومتر/ساعت
طول 4.32 متر 4.38 متر
فاصلهٔ محوری 2.47 متر 2.47 متر
وزن 1535 کیلوگرم 1520 کیلوگرم
قیمت 64,695 دلار 50,000 دلار
منبع: CarScoops

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اقامه نماز جمعه در میان ویرانه‌های مسجد غزه + عکس