'اینستکس' به شرکتهای اروپایی مجوز تجارتی قانونی و قابل اعتماد می دهد


'اینستکس' به شرکتهای اروپایی مجوز تجارتی قانونی و قابل اعتماد می دهد

تهران - ایرنا - شورای کارفرمایان اقتصادی و تجاری فرانسه (مدف) تاکید کرد ساز و کار مالی ایجاد شده میان ایران و اروپا، به شرکت های اروپایی مجوز تجارتی قانونی، قابل اعتماد و امن را می دهد.

به گزارش روز سه شنبه روزنامه فرانسوی لوموند، شورای کارفرمایان اقتصادی و تجاری فرانسه در واکنش به ایجاد ساز و کار مالی میان ایران و اروپا اعلام کرد که این کانال مالی در ابتدا قرار است برای حجم کم و موارد بسیار خاص مورد استفاده قرار گیرد اما پیش بینی می شود با گذشت زمان و با پیوستن سایر کشورهای اروپایی به آن، بر دامنه فعالیت های آن افزوده شود.
البته باید گفت که عملکرد ساز و کار ویژه مالی اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم های آمریکا بسیار پیچیده است.
در واقع باید گفت که اینستکس، ساختاری میان دولتی است اما از سوی اتحادیه اروپا حمایت می شود. فرانسه، آلمان و انگلیس در حال حاضر تنها سهامداران این ساز و کار هستند. این سه کشور امضا کنندگان توافق هسته ای با ایران در سال 2015 در وین هستند که هدف آن اجتناب از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای بود. روسیه، چین و آمریکا از دیگر امضا کنندگان این توافق بودند اما دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد تهران به تعهدات خود پایبند نیست و به همین دلیل در ماه مه سال 2018 از توافقنامه هسته ای خارج شد.
اتحادیه اروپا از خریداران عمده نفت و گاز ایران است و بعد از این تصمیم ترامپ، تحت فشار مقامات ایران قرار گرفت که به تعهدات خود در مورد عمل به توافق هسته ای از سوی تهران پایبند باشد. زمانی که کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا در این باره ابراز بی میلی کردند در اتحادیه اروپا اختلاف نظرهایی به وجود آمد.
از همین رو اتحادیه اروپا به دنبال راهی بود تا ایران بتواند نفت خود را صادر کند و خریدهای خود را از اروپا بدون ایجاد جریان های مالی میان بانک های ایران و اروپا سازمان دهی کند تا به این ترتیب بانک های اروپایی از تحریم های آمریکا در امان بمانند. این طرح توسعه یافته می تواند به روی کشورهای سوم مانند هند، چین یا روسیه هم باز باشد. بی شک این طرح در همان ابتدا با حضور سایر کشورهای اروپایی گسترش خواهد یافت.
در ادامه این گزارش آمده است: در واقع باید گفت که اینستکس شبیه به یک شرکت تسویه پول است. به این ترتیب یک شرکت ایرانی می تواند محصولات خود را به یک شرکت اروپایی بفروشد و در مقابل اعتبار دریافت کند. این اعتبار می تواند برای خرید کالاهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد بدون آنکه پولی منتقل شد.
به گزارش ایرنا، اصرار و پافشاری ترامپ برای خروج از توافق بین المللی وین در حالیست که گزارش های اخیر جامعه اطلاعاتی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خوبی بیانگر این موضوع است که ایران پایبند به توافق هسته ای (برجام) بوده و صرفا به دنبال استفاده از انرژی هسته ای در راستای اهداف مسالمت آمیز است.
'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه امسال خروج این کشور از برجام را اعلام کرد، اما بلافاصله کشورهای امضاکننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه،آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچ گاه به هدف خود دست نخواهد یافت و اکنون برخلاف تحریم های اعمال شده قبلی علیه ملت ایران تنهاتر از هر زمان دیگر است.
به دنبال این اقدام ترامپ کشورهای اروپایی اعلام کردند که به دنبال ساز وکاری برای ادامه مبادلات اقتصادی با ایران هستند.
از جمله موارد مهمی که تاکنون برای تقویت روابط تجاری تهران و اروپا مورد بررسی قرار گرفته، تشکیل یک نظام پرداختی مستقل از اقتصاد آمریکا است.
چندی پیش، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در این رابطه تاکید کرد تقویت خودمختاری اروپا با ایجاد کانال های پرداخت مستقل از ایالات متحده و تاسیس نهاد مالی اروپایی و نظام سوئیفت بدون وابستگی، کاملا ناگزیر و ضروری است.
اروپام**9041**1908

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان