مراقبت از نفس و رعایت اخلاق نشانه تقوا است


مراقبت از نفس و رعایت اخلاق نشانه تقوا است

آیت الله رشاد با بیان اینکه انسان با تقوا خود را ملتزم به رعایت اخلاق می کند، گفت: انسان با مراقبت نفس به مقام تقوا دست می یابد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت الله «علی اکبر رشاد» در مدرسه علمیه امام رضا(ع) در تشریح فرازی از خطبه متقین گفت: امیر مومنان علی علیه السلام در خطبه متقین می فرمایند: انسان های باتقوا قلبشان اندوهگین است اما صورتی شاد و مسرور دارند.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: متقین مدام نگران عاقبت خود و دیگران بوده و نگران دین هستند؛ یک مکتب فلسفی در غرب وجود دارد که محورش اندوه و غم انسان است. همچنین می فرمایند: همه انسانها در کنار این افراد احساس امنیت می کنند؛ کسی از اینکه در کنار یک انسان مومن باشد احساس خطر نمی کند، گویی متقین فاقد شر هستند و وجود آنها خیرات و مبرات است.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه انسانها از نظر رفتار و کردار چند گونه هستند، گفت: برخی انسانها طبیعطشان شرور است و‌ خیری از آنان صادر نمی شود و همه از آنها می‌ترسند و گاهی شر جسمی، حیثیتی، روحی به انسان میرسانند انسان های شرور از اذیت و آزار دیگران لذت می برند.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: گاهی این شرور بودن به مسائل روحی و روان شناختی انسان ها بر می گردد اما دسته دیگر شرارت‌شان به طبع آنان مربوط می شود و به قدری در اعمال شر مسخ شده‌اند که مانند آب خوردن جنایت می کنند که صدام نمونه بارز این سخن است.

آیت الله رشاد باور، عقیده و خوی دینی انسان مومن را سراسر خیر خواهی برشمرد و گفت: انسان در نزد متقین می تواند در امان باشد و کسی از دست او نگرانی ندارد بنابراین متقین به شدت ملتزم به رعایت اخلاق هستند.

وی با بیان اینکه هر انسانی دارای جاذبه و دافعه است، ابراز داشت: ما انسان خیر محض نداریم چرا که انسان مرکب از فطرت و طبیعت است و در طبیعت انسان ممکن است جهاتی از شرارت وجود داشته باشد بنابراین انسان نمی تواند غیر ارادی خیر باشد. انسان مومن بعد شرارت خود را کنترل می کند و اجازه بروز نمی دهد برای همین مرتکب اعمال شر نمی شود.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران بیان داشت: متقین به سبب تحمل سختی عبادات و ریاضات معنوی تنی نحیف و ضعیف دارند، آنان در همه لحظات به عبادات مشغول هستند، وجودشان عبد و سلم است و پیوسته به صورت جوارحی و جوانحی در حال ذکر الهی به سر می برند. شهید مطهری یک انسان متقی بود و به راحتی به این درجه دست نیافته بود بلکه ایشان با اقامه نمازشب شهید مطهری شد.

آیت الله رشاد در پایان گفت: انسان مومن سبک بال و سبک بار است و هزینه ای برای کسی ندارد و همه از حضور او راحت هستند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری