خدمت در عرصه قرآن خدمت به ارزش‌های متعالی و دینی است/ تجلیل از 13 چهره فعال قرآنی


خدمت در عرصه قرآن خدمت به ارزش‌های متعالی  و دینی است/ تجلیل از 13 چهره فعال قرآنی

فقهی زاده گفت: خدمت در عرصه مقدس قرآن، خدمت بی‌چشم‌داشت و خالصانه، خدمت به خود در جهت شکوفا شدن و بهتر شدن، خدمت به ارزش‌های متعالی انسانی و دینی است.

به گزارش خبرنگار قران و معارف خبرگزاری شبستان، دکتر «عبدالهادی فقهی‌زاده» در بیست و سومین همایش تکریم خادمان قرآن کریم که ۲۹ بهمن‌‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران و فعالان قرآنی کشور در هتل پارسیان انقلاب برگزار شد گفت: آیا باید برگزیده شدن به عنوان خادم قرآن را آغاز خدمتگزاری به این کتاب مقدس و آموزه‌های متعالی آن قلمداد کنیم یا انجام خدمت، بی تردید حاضرین این جلسه با من هم‌رأی هستند که بدون شک برگزیده شدن به عنوان خادم قرآن و آویختن این لوح بر گردن، آغاز خدمتگزاری مخلصانه در مرحله جدیدی است که ما پیش رو داریم.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: خدمت در عرصه مقدس قرآن، خدمت بی‌چشم‌داشت و خالصانه، خدمت به خود در جهت شکوفا شدن و بهتر شدن، خدمت به ارزش‌های متعالی انسانی و دینی، خدمت به نشان دادن برجستگی‌های معارف اسلامی در سطح جهانی، در واقع خدمت به نماز و عدالت به عنوان دو شاخص اصلی در اسلام است.


وی با اشاره به اینکه در دوره‌ای قرار داریم که باید بیش از پیش به دنبال عرضه برجستگی‌های موجود در اسلام باشیم گفت: بر خود می‌بالیم که قرآن کریم قرن‌ها پیش به عنوان برترین آموزه‌ها و ارمغان‌های الهی از جانب خداوند متعال نازل شده است.


وی به روایتی از امام رضا(ع) که با واسطه از آیت‌الله‌العظمی سیستانی شنیده است، اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) در روایت شریفی می‌فرمایند «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَیُعَلِّمُهَا النَّاسَ، فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَ»، مراد از «الناس» در این روایت شریف، همه مردم نیست، بلکه کسانی هستند که در جبهه رقیب با مکتب متعالی عترت طاهره قرار دارند. کسانی که به ظاهر دلداده ائمه نیستند و شاید به تعبیر امروزی‌ها، زاویه داشته باشند. اگر این معنا را مد نظر قرار دهیم که به نظر می‌رسد کاملاً صحیح و درست است، وظیفه مبلغان مکتب اهل بیت(ع) و در دیدی کلان‌تر وظیفه دلدادگان قرآن کریم، عرضه بایسته و شایسته معارف قرآن همان‌طور که هست، به جهانیان است.


وی با اشاره بر اینکه چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه با عنوان و چه بی‌عنوان در چارچوب قرآن نفس می‌کشیم، پس مبلغ قرآن کریم هستیم، تصریح کرد: در مقام خادمی قران شایسته است که نخست آموزه‌های الهی قرآن کریم و معارف متعالی مکتب اهل بیت را آن‌چنان که هست، به دور از خرافات و گزافه‌گویی‌ها ببینیم و تلاش کنیم به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم، این آموزه‌های متعالی را به دیگران عرضه کنیم.

فقهی‌زاده مسئولیت شناسایی خادمان قران و معرفی انها به جامعه را از افتخارات معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد دانست و گفت: تعداد خادمان قرآنی کریم بیش از آن چیزی است که در توان ماست و در قالب اداری هز سال توفیق شناسایی و معرفی آنها را به دست می‌آوریم. معتقدم دریافت عنوان خادم القرآن باید به مثابه عهدی تلقی شود که با خدا می‌بندیم.

رونمایی از سامانه جامع قرآنی کشور

بنابراین گزارش در در ادامه بیست و سومین همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم از سامانه جامع قرآنی کشور رونمایی شد. این سامانه از برنامه‌های مصوب وزارت ارشاد و به استناد شرح وظایف سازمانی قرآن و عترت و برای ایجاد هم‌افزایی و ارائه خدمات مناسبت‌تر در حوزه قرآن و عترت راه‌اندازی شده است.

تجلیل از ۱۳ چهره فعال در عرصه قرآن


در بخش پایانی این مراسم، از خادمان برگزیده این دوره تجلیل به عمل آمد و پس از آن، لوح خادمی قرآن به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطاء شد.

در بیست و سومین همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم از یک ناشر برتر قرآنی و ۱۲ خادم قرآن در بخش‌های مختلف قرآن‌پژوهی، ترجمه، مدیریت قرآنی، قرائت و حفظ قرآن و ... تجلیل به عمل می‌آید.


جوایز و لوح تقدیر خادم القرآن کریم توسط سیدعباس صالحی وزیر قرهنگ و ارشاد اسلامی به ۱۳ خادم قران این دوره اهدا شد که اسامی انها به شرح زیر است:

محمد رضا حکیمی و فتح الله نجار زادگان در حوزه تحقیق و پژوهش قرآن کریم
امیر اقایی در حوزه حفظ کل قرآن کریم
علی اکبر ملکشاهی و رحیم خاکی در حوزه قرائت قرآن کریم
محمدعلی باشه آهنگر به عنوان کارگردانی قرآنی
حسین آیات در حوزه کتابت قرآن کریم
حسین علمی و نسرین نافذ کلام در حوزه آموزش قرآن کریم
اکبر خاکساری و هادی قبادی در زمینه مدیریت قرآنی
سید مرتضی نیکزاد به عنوان ناشر قران کریم
سید یحیی یثربی در حوزه ترجمه فاخر قران کریم
میزان هدایای نقدی که به هز یک از خادمان قرآن در بیست و سومین دوره اهدا شد حدود ۲۰ میلیون تومان بود.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی