روند صلح: توافق امریکا و روسیه


روز پنجشنبه ۲۱ فبروی، زلمی خلیل‌زاد و ضمیر کابلوف، نمایندگان ویژه امریکا و روسیه برای افغانستان، با یکدیگر در ترکیه دیدار کردند. دو طرف توافق نموده اند که به منظور پیشرفت پروسه صلح در افغانستان، «افغان‌ها باید یک هیأت مذاکره‌کننده واحد،...

روز پنجشنبه ۲۱ فبروی، زلمی خلیل‌زاد و ضمیر کابلوف، نمایندگان ویژه امریکا و روسیه برای افغانستان، با یکدیگر در ترکیه دیدار کردند. دو طرف توافق نموده اند که به منظور پیشرفت پروسه صلح در افغانستان، «افغان‌ها باید یک هیأت مذاکره‌کننده واحد، همه‌شمول و ملی را که متشکل از نمایندگان دولت و دیگر طرف‌ها باشد، معرفی کنند».

این توافق که اشرف غنی و حکومت او را به چلنج فرا میخواند، یک گام مهم و غیر قابل احتراز است. بارها گفته ام که "حکومت وحدت ملی" نه مشروعیت و نه قانونیت دارد تا به تنهایی طرف مذاکره بنام نماینده مردم باشد.

تشکیل یک جبهه بزرگ و فرا گیر ملی بشمول نیروهای سیاسی حکومتی و غیر حکومتی، نمایندگان جامعه مدنی، زنان و شخصیت های نخبه غیروابسته به احزاب و یا حکومت، برای پیشبرد پروسه صلح الزامی است.

اشرف غنی و حکومت او دو راه پیش روی خود دارند : یا به این پروژه میپیوندند و چنین اجماعی صورت میگیرد که ضامن پیشرفت در مذاکرات از موضع قدرت و وحدت میباشد و یا امریکا او را مجبور میکند که قدرتی را که به وی در سال ۲۰۱۴ سپرده پس بگیرد. به هر صورت، ایجاد یک حکومت موقت انتقالی برای عملی نمودن قرارداد احتمالی صلح احتراز ناپذیر خواهد بود.

کریم پاکزاد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 گیف متحرک با طرح قلب برای واتساپ و تلگرام