شرایط نگهداری ماهی زبرا در تنگ


برای نگهداری ماهی زبرا در تنگ باید به شرایط محیطی نظیر کنترل اسیدیته و سختی آب، نگهداری در یک تنگ سرپوشیده و... توجه کنید. در صورتی که تامین نیازهای این ماهی، می‌تواند بین 3 تا 4 سال عمر کند.

شرایط نگهداری ماهی زبرا در تنگ


ستاره |
سرویس گیاهان و حیوانات - ماهی زبرا با نام علمی Danio rerio مشخص می‌شود و با نام‌های ماهی گوره خری و یا زبرا فیش نیز شناخته می‌شود. معمولا نگهداری ماهی زبرا در تنگ بسیار آسان و کم هزینه بوده و حتی برای مبتدیان در امر آکواریوم داری نیز مناسب است. در ادامه با شرایط نگه داری بهینه ماهی زبرا در تنگ آشنا می‌شوید.

مشخصات عمومی ماهی زبرا

ماهی زبرا یک ماهی کوچک است و در حداکثر حالت رشد به اندازه ۵ سانتی‌متر می‌رسد. این ماهی در تمام سطوح آب شنا می‌کند و در صورتی که در جمعی از ماهیان هم نوع خود باشد، شنای گروهی زیبایی را از خود به نمایش می‌گذارد.

شرایط نگهداری ماهی زبرا در تنگ

۱. نگهداری در تنگ سرپوشیده

ماهی زبرا از آن دسته از ماهیانی است که در صورت نگهداری در تنگ‌های بدون سرپوش و سقف احتمال پریدن به بیرون دارد، بنابراین توصیه می‌شود جهت جلوگیری از پرت شدن آن به بیرون، همواره از آکواریوم و تنگ‌های سرپوش دار استفاده کنید.
ماهی زبرا می‌تواند به خوبی در جمع ماهیانی از انواع دیگر زندگی کند، تنها شرط لازم عدم قرار دادن آن در جمع ماهیان گوشت خوار است. چرا که با داشتن جثه کوچک خوراک مناسبی برای ماهیان گوشت خوار تلقی می‌شود.

۲. رعایت اسیدیته آب

این ماهی برای نگهداری به آبی با اسیدیته بین ۶ تا ۸ نیاز داشته و سختی آب بین ۲ تا ۲۰ را به راحتی می‌تواند تحمل کند. دمای مورد نیاز آب برای زندگی راحت ماهی زبرا بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است. همچنین برای رشد بهینه نیازمند برخورداری از نور روشن است. اما به یاد داشته باشید تنگ آن را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید.

۳. محیط نگهداری ایده‌ال

ماهی زبرا تمایل دارد زمان‌های استراحت و خواب خود را در مکان‌هایی به دور از نور و تحرک اطرافیان سپری کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود در محیط نگهداری این ماهی از تخته سنگ‌های زینتی و گیاهان دریایی استفاده کنید تا فضای مورد نیاز برای استراحت را به ماهی خود دهید.


طول عمر ماهی زبرا در صورت نگهداری در تنگ

ماهی زبرا معمولا از جمله ماهیان با طول عمر بالا و شرایط نگهداری آسان محسوب می‌شود. در صورت تامین نیاز‌های اولیه می‌تواند طول عمری بین ۳ تا ۴ سال و حتی بیش از ۵ سال نیز داشته باشد.

تغذیه ماهی زبرا

ماهی زبرا تغذیه خاصی نیاز ندارد و شما با مراجعه به آکواریوم داران می‌توانید به راحتی غذای آن را تهیه کنید. غذای ماهی زبرا ترکیبی از مواد تغذیه‌ای مختلف به شکل غذا‌های خشک و پودری است. زبرا همه چیز خوار است و در رژیم غذایی وی می‌توان از گرانول ها، میگو و انواع کرم‌ها استفاده کرد. البته این به معنی تغذیه ماهی با چنین مواد غذایی نیست بلکه شما باید غذای مخصوص وی که حاوی این گونه مواد تغذیه‌ای است را برای وی خریداری کنید تا از مسمومیت و مرگ آن‌ها جلوگیری شود.بیشتر بخوانید: ماهی‌ ها چه غذا‌هایی می‌خورند؟
شرایط نگهداری ماهی زبرا در تنگ


رفتار و خلق و خوی زبرا

زبرا به صورت کلی یک ماهی صلح جو محسوب می‌شود. با این حال دارای جنب و جوش بالایی بوده و تمایل به زندگی در کنار ماهیان هم نوع خود در گروه‌های ۳ تا ۵ تایی است و تنهایی را به خوبی تحمل نمی‌کند؛ بنابراین اگر تمایل به خرید ماهی زبرا دارید توصیه می‌شود بیش از یک عدد از آن را خریداری کنید تا هم شاهد منظره زیباتری از شنای دسته جمعی آن‌ها در تنگ خود باشید و هم به آن‌ها جهت افزایش طول عمر و حفظ طراوت و شادبی شان کمک کنید.

تولید مثل و تکثیر ماهی زبرا در تنگ

ماهی زبرا دارای روند تولید مثلی آسانی است. تنها نکته مورد نظر برای عدم تلف شدن تخم‌ها این است که ماهی زبرا علاقه خاصی به خوردن تخم‌های خود دارد و بنابراین باید سعی کنید ماهی را پس از تخم ریزی به تنگ جداگانه‌ای منتقل کنید. ماهی ماده در هر بار تخم ریزی حدود ۲۰۰ تخم گذاشته و ماهی نر بلافاصله آن‌ها را بارور می‌کند. تخم ریزی این ماهی‌ها معمولا هنگام سحر اتفاق می‌افتد و برای ترغیب جفت گیری توصیه می‌شود دمای آب آن‌ها را تا حدودی پایین نگه دارید. معمولا پس از تخم ریزی تا دو روز بعد شما می‌توانید شاهد به دنیا آمدن نوزادان باشید و پس از گذشت سه تا چهار روز می‌توانید شاهد شنای آزاد آن‌ها در محیط تنگ باشید.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

موسسه خیریه رائفی پور چگونه به حزب سیاسی تبدیل شد؟