همت مسجد جامع شاندرمن در جذب اقشار مختلف


همت  مسجد جامع شاندرمن در جذب اقشار مختلف

مسجد جامع شاندرمن یکی از مساجد استان گیلان است که در راستای جذب اقشار مختلف مردم در حال فعالیت است و مسئولان این مسجد معتقدند برای موفقیت و جذب جوانان و عموم مردم به مسجد باید در هیئت‌امنا تغییر نگرش صورت گیرد.

خبرگزاری شبستان، ماسال_مائده فلاحتکارضیابری: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در سال ۷۱ با هدف احیاء نقش واقعی فرهنگی و تبلیغی مساجد شکل گرفت و این کانون‌ها مراکزی هستند که در کنار مساجد با استفاده از نیروی متخصص و معتمد با انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری زمینه حضور موثر معنوی جوانان و نوجوان را در مساجد فراهم می‌آوردند.

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ظرفیت بسیار خوبی هستند که بسیاری از خلاهای مسائل دینی و اعتقادی را با نوع رویکرد فرهنگی و هنری حل کنند.

اگر کانون‌های مساجد بتواند در مسیری گام بردارد که همه افراد را به مساجد جذب کند و پایگاهی برای تمامی علاقمندان فرهنگ و اجتماع باشد در این صورت می‌توان بهترین ظرفیت را در مساجد داشت.

مساجد ظرفیت‌های‌ بی‌شماری دارند و یکی از مهمترین نهادهای فعال فرهنگی است که همواره در حوزه فرهنگ نیز پیشتاز بوده است و امروز مساجد به واسطه کانون‌های فرهنگی هنری رونق دوباره گرفته است که در این راستا با حضور در مسجد جامع شاندرمن گزارشی از عملکرد این مسجد تهیه کرده‌ایم که در ادامه به آن می‌پردازیم؛

همت  مسجد جامع شاندرمن در جذب اقشار مختلف

*جذب جوانان به مسجد در گرو اخلاق خوب هیئت امنا و روحانی مسجد

«حجت‌الاسلام بهرام آزموده» با بیان اینکه یک روحانی و امام جماعت مسجد با اخلاق، رفتار و منشش تاثیر بسزایی در جذب اقشار مختلف مردم دارد، اظهار کرد: در برخی مساجد یک نمازگزار به دلیل برخورد تند روحانی مسجد، کلا مسجد را ترک می‌کند.

امام جماعت مسجد جامع شاندرمن با اشاره به اخلاق هیئت‌ امنای مسجد، افزود: متاسفانه یکی از معضلات مساجد هیئت امنا هستند که اکثرا افرادی هستند که سنی از آنها گذشته و اعتقادی به کار فرهنگی ندارند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم تغییر و تحولی هم در هیئت امنا انجام دهیم، آن فرد تمام بزرگان را می‌بیند که نگذارند تغییرش دهند، گفت: یک روحانی و هیئت امنا باید در جذب جوانان برای اجرای کارهای فرهنگی مسجد تاثیرگذار باشند.

حجت‌الاسلام آزموده تصریح کرد: امروزه یکی از مهمترین و اساسی‌ترین محورهای جذب در مسجد، هیئت‌امنای خوب و امام جماعت خوش‌اخلاق و به‌روز است.

* علت مشکلات و معضلات جامعه فاصله گرفتن از مسجد است

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم در حیطه‌های مختلف مطالبی عنوان کردند که یکی از آن موضوعات خدمت‌رسانی به مردم بوده است، خاطرنشان کرد: علت مشکلات و معضلات جامعه فاصله گرفتن از مسجد است.

همت  مسجد جامع شاندرمن در جذب اقشار مختلف

امام جماعت مسجد جامع شاندرمن با بیان اینکه باید در راستای جذب و به کارگیری جوانان در زمینه انقلاب و خدمت‌رسانی به مردم بهره ‌برد، اظهار کرد: حلقات صالحینی که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال اجراست، بسیار کار خوب و تاثیرگذاری است.

حجت‌الاسلام آزموده افزود: قبلا حلقات صالحین به شکل آماری بود و تاثیر آنچنانی نداشت، اما اکنون در بحث کیفی سازی و شناسایی افراد ورود کرده که آن افراد شاخص با توانایی خود می‌توانند در جامعه تاثیر مثبتی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مسجدمحوری از کارهای مهم حلقه‌های صالحین است، گفت: سپاه از طریق پایگاه‌های بسیج جوانان و نوجوانان را به مسجد می‌کشاند تا برنامه‌ها را در سطح مسجد برگزار کنند تا از این طریق این قشر را به سمت مساجد سوق دهند.

امام جماعت مسجد جامع شاندرمن تصریح کرد: هیئت امنا و ائمه جماعات به عنوان خادمین نسل امروز باید به جوانان و نوجوانان در سطح مسجد بها دهند تا برنامه فرهنگی خوبی در سطح مساجد داشته باشیم و اهداف بزرگی که امام راحل و مقام معظم رهبری برای مسجد بیان کرده‌اند را اجرا کنیم.

حجت‌الاسلام آزموده با تاکید بر اینکه کانون‌های فرهنگی هنری مسجد باید تقویت شود، خاطرنشان کرد: کانون فرهنگی هنری مسجد جامع شاندرمن مورد قبول استان و کشور بوده و مقامات کشوری هم کسب کرده است.

وی اظهار کرد: قبلا ضعف‌هایی در این کانون وجود داشت اما خوشبختانه با دورهم‌نشینی‌هایی که با هیئت امنای این مسجد داشتیم اختلاف سلیقه‌هایی که بوده از بین رفت و نزدیک 2 ماه است که هیئت امنا کانون را حمایت می‌کند و مسئول کانون فرهنگی فعال‌تر شده است.

همت  مسجد جامع شاندرمن در جذب اقشار مختلف

*برخی از هیئت امنا عامل عدم فعالیت کانون هستند

«مازیار رستم‌پور» با بیان اینکه مسجد از صدر اسلام از جایگاه بالایی برخوردار بوده است، بیان کرد: مساجد در شکل‌گیری انقلاب اسلامی سهم بسزایی داشته و اعزام به جبهه از مساجد انجام می‌شد و در راستای رشد و توسعه و پرداختن به محتوای فرهنگ باید مساجد بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

مسئول کانون فرهنگی هنری حب‌المتین مسجد جامع شاندرمن با بیان اینکه متاسفانه اکثر مساجد درگیر مسائل داخلی هستند و در خیلی از مساجد هیئت امنایی هستند که سالیان سال هیچ تغییری نکرده‌اند، اظهار کرد: این هیئت‌امنا با افکار خاص که گاهی حضور بسیج و پایگاه و جوانان را در مسجد مزاحم کارهای خود می‌دانند به جوانان بها نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه ازهمین سو بسیاری از مساجد در حالت راکت مانده‌اند، افزود: مخصوصا مساجد روستاها که فقط در ایام محرم و شبهای قدر درهایشان بازمی‌شود.

*باید در استعلام و گذاشتن هیئت‌امنا خیلی دقت صورت گیرد

رستم‌پور با بیان اینکه باید در استعلام و گذاشتن هیئت‌امنا خیلی دقت صورت گیرد، گفت: همچنین حضور یک یا 2 جوان پخته در جمع هیئت‌امناء بسیار مناسب است.

وی تصریح کرد: یک روحانی با روابط عمومی بالا و باسواد بعنوان امام جماعت و روحانی مسجد می‌تواند در جذب جوانان و مقابله با این همه هجمه فرهنگی در این شرایط تاثیرگذار باشد.

مسئول کانون فرهنگی هنری حب‌المتین مسجد جامع شاندرمن با اشاره به اینکه در مسجد جامع شاندرمن برنامه‌های بسیاری برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها شامل برگزاری مناسبت‌های دینی و ملی، زیارت عاشورا، دعای توسل، دعای ندبه، کلاس‌های آموزشی مختلف برای خواهران و برادران و دیدار با خانواده معظم شهدا و عیادت از نمازگزارانی که در بستر بیماری هستند، است.

وی با اشاره به اینکه در طول سال برنامه‌های مختلفی برای کودکان و نوجوانان هم برگزار می‌کنیم، اظهار کرد: به دلیل اینکه نوجوان‌ها دانش‌آموز هستند از برنامه‌های مسجد در ایام تابستان و تعطیلات بیشتر استقبال می‌کنند.

رستم‌پور با اشاره به برگزاری کلاس‌های متنوع در طول سال در مسجد جامع شاندرمن، افزود: کلاس‌های قرآنی برای خواهران وبرادران، آموزش قالی بافی، چرم‌سازی، گلدوزی، عروسک‌سازی، کامپیوتر و آموزش مداحی، مکبری وموذنی و کلاس‌های مختلف ورزشی در مسجد برگزار می‌کنیم.

وی گفت: سعی کردیم برای کسبه که تمایل به شرکت در نمازهای جماعت دارند و وقت برایشان مهم است فاصله بین صلاتین را کم کنیم و روحانی بین نمازها زیاد سخنرانی نمی‌کند.

همت  مسجد جامع شاندرمن در جذب اقشار مختلف

*برگزاری جلسه‌های عمومی با بازاریان برای جذب آنان به مسجد

مسئول کانون فرهنگی هنری حب‌المتین مسجد جامع شاندرمن با اشاره به اینکه در بعضی از امورات مسجد از نمازگزاران هم نظرخواهی می‌شود، تصریح کرد: سعی شده درطول سال با بازاریان جلسه عمومی گذاشته شود تا این قشر را به سمت مسجد دعوت کنیم.

رستم‌پور با بیان اینکه دوشنبه هرهفته فیلم و مستند با موضوعات مختلف درمسجد پخش می‌شود، خاطرنشان کرد: نشست دوستانه و دورهمی که هر روز بعد از نمازعشاء با حضور امام جماعت و صرف چای اجراء می‌شود، موجب جذب بیشترافراد شده است.

وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی شده بعضی از مناسبت‌ها، درحسینه یا مسجد، برای کودکان بصورت داستان‌گویی یا بصورت کلاس نقاشی اجراء شود، تا سبب جذب بیشتر کودکان به مسجد گردد.

مسئول کانون فرهنگی هنری حب‌المتین مسجد جامع شاندرمن با بیان اینکه امیدوارم در بودجه‌هایی که به کانون‌های فرهنگی اختصاص داده می‌شود تجدید نظر شود، افزود: بسیاری از برنامه‌ها و جذب جوانان و نوجوانان نیاز به بودجه مالی دارد.

رستم‌پور، خوش اخلاقی و حسن خلق را جزو وظایف مدیران کانون فرهنگی و هنری مساجد دانست و تاکید کرد: برای اثرگذاری برنامه‌ها بر روی جوانان و عموم مردم باید سعی شود از وجود و همکاری پایگاه بسیج همیشه درمسجد استفاده شود.

گفتنی است، قشر عظیمی از جامعه ما را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند و به طور حتم این افراد خوارک فکری و برنامه‌های به روز می‌خواهند و باید فضاهای جاذبه‌انگیزی را برای این قشر فراهم کنیم تا در مساجد حضور یابند و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از جمله ظرفیت‌هایی هستند که می‌توانند در راستای این سیاست ایفای نقش کنند.

پایان پیام/526

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ لحظه واژگونی خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز