نگرانی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از بحران سیاسی کانادا


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (http://www.iribnews.ir/) به نقل از خبرگزاری فرانسه از اوتاوا، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از اوتاوا، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OCDE) روز دوشنبه نسبت به ادامه بحران سیاسی در کانادا ابراز نگرانی کرد. وزیر دادگستری سابق کانادا، دفتر جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا را متهم به اعمال فشار در یک پرونده قضایی مربوط به یک شرکت فعال در زمینه مهندسی و ساخت و ساز کرده است.
سازمان همکاری و توسعه اقتصادی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: ‹‹گروه کاری این سازمان در امور مربوط به فساد نگران تحولات مربوط به اتهام دخالت دولت کانادا در یک پرونده قضایی است››.
جاستین ترودو و اطرفیان او از یک ماه پیش با یک بحران سیاسی جدّی دست و پنجه نرم می کنند. جودی ویلسون-ریبولد (Jody Wilson-Raybould)، وزیر دادگستری سابق کانادا، ترودو و اطرافیان او را متهم کرده است که او را برای عدم پیگرد قضایی شرکت کانادایی اس ان سی-لاوالین (SNC-Lavalin) تحت فشار قرار داده اند. شرکت مذکور به دلیل داشتن پرونده فساد در لیبی تحت تعقیب قرار دارد.
سازمان همکاری و توسعه اقتصادی که کانادا عضو مؤسس آن است در بیانیه خود تصریح کرده است که اوتاوا متعهد شده است خود را کاملاً با معیار های این سازمان که اصل استقلال قوه قضایی را در رسیدگی به پرونده های فساد بین المللی مد نظر قرار می دهد، وفق دهد.
جاستین ترودو این اتهامات را رد کرده است. نخست وزیر کانادا و اطرافیان او تأکید می کنند که از وزیر سابق فقط خواسته اند بر اساس قانون، راه های رسیدن به توافق مرضی الطرفین را با شرکت اس ان سی-لاوالین بررسی نماید تا مانع از محکومیت کیفری این شرکت شود. به زعم ترودو و اطرافیان او چنین محکومیتی نه تنها آینده این شرکت بلکه آینده 9 هزار پرسنل آنرا نیز به خطر می اندازد.
در بیانیه سازمان همکاری و توسعه اقتصادی همچنین آمده است: ‹‹ملاحظات سیاسی از قبیل منافع اقتصادی ملّی یک کشور و یا هویت افراد خاطی نباید بر روند تحقیقات مربوط به فساد تأثیر بگذارند››.
گروه کاری سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در امور مربوط به فساد از نزدیک تحولات این پرونده را دنبال خواهد کرد. این گروه با ارسال نامه ای به مقامات کانادا، مراتب نگرانی خود را به اطلاع دولتمردان کانادایی رسانده است. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی که مقرّ آن در پاریس است، داری 36 عضو می باشد.
اندرو شیر (Andrew Scheer)، رهبر مخالفان محافظه کار کانادا، در همین ارتباط گفت: ‹‹جهان به این رسوایی جاستین ترودو چشم دوخته است››. این چهره سیاسی کانادا که در صدر نظرسنجی ها برای کسب پیروزی در اتخابات ماه اکتبر (مهر-آبان)، قرار دارد، بار دیگر خواستار استعفای جاستین ترودو شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه