عبدالله: قیام تاریخی 24 حوت ارمغان‌آور پیام آزادی و عدالت در افغانستان شد


عبدالله: قیام تاریخی 24 حوت ارمغان‌آور پیام آزادی و عدالت در افغانستان شد

در اطلاعیه‌ای به مناسبت 24 حوت

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «عبدالله عبدالله» رییس اجراییه دولت وحدت ملی افغانستان در اطلاعیه‌ای به مناسبت 24 حوت، گفت: تاریخ خونین و اما ماندگار حماسۀ 24 حوت هرات، یادواره جانبازی مجاهدانی است که در دشوارترین لحظات سر از سپهر آزادگی بلند کردند و در برابر ظلم و استبداد رژیم وقت شجاعانه ایستادند.

وی افزود: چهل سال پیش (1357هـ.خ) در همین روز، مردم مجاهد و سربلند هرات با دستان خالی در برابر نیروهای مجهز با جنگ‌افزارهای پیشرفته نظامی رژیم استبدادی کمونیستی وقت ایستادند و دست به قیام جمعی و تاریخی زدند؛ قیامی که صفحه تازه‌ای را در تاریخ پر فراز و فرود کشور رقم زد.

عبدالله خاطرنشان کرد: هرچند دلیر مردان آزادی‌خواه و مردم عدالت‌طلب هرات در آن زمان تلفات سنگین و خسارات فراوان را متحمل شدند؛ اما این حرکت سرآغاز جریان‌های آزادی‌خواهی و الگویی برای جنبش‌های خودجوش مردمی تا رسیدن به عدالت و حقوق انسانی شان گردید.

رییس اجراییه افغانستان ادامه داد: تاریخ بشریت در پی‌حرکت‌های آزادی‌خواهانه جنبش‌ها و ایستادگی‌های عدالت‌طلبانه گروه‌های استبداد شکن متحول شده‌است. زیرا نظام‌های استبدادی و گروه‌های ستم‌پیشه سراسر تاریخ بشریت را گرفته بودند و مجالی برای پرواز آزادی و نفس گرفتن عدالت نمی‌دادند. آزادی‌خواهان نترس و استبداد شکن بخشی از این صف مستحکم استبداد را در هرات شکستند و شیرازه زندگی را با رنگ خونشان نقش آزادی و تپش عدالت بخشیدند.

وی تاکید کرد: ایستادگی تاریخی مردم هرات در 24 حوت نیز ارمغان‌آور پیام آزادی و عدالت در کشور ما شد. رژیم کمونیستی وقت، بی‌باکانه در پی‌کوبیدن باورهای انسانی و ارزش‌های پسندیده اجتماعی مردم ما بود. مهم‌تر از همه آزادی مردم ما را گرفته بودند و با دین و ارزش‌های دینی مردم ما سرستیز داشتند که برای هیچ‌کسی قابل قبول نبود و منجر به قیام سراسری و تاریخی شد.

عبدالله اظهار داشت: رژیم کمونیستی و ارتش سرخ، هزاران انسان بی‌گناه این سرزمین را شهید ساختند، هزاران تن دیگر را معلول نموده و با تمام توانشان مردم را قلع‌ و قمع ‌‌کردند تا مانع پیروزی حرکت‌های آزادی‌خواهانه ملت ما شوند؛ اما در نهایت با سرافگندی شکست خوردند و درفش پیروزی با دستان آزادی‌خواهان به اهتزاز در‌آمد.

وی تصریح کرد: حکومت و مردم افغانستان این ایستادگی خون در برابر شمشیر را فراموش نکرده‌اند و نخواهند کرد. زیرا هنوز مردم ما قربانی جنگ‌های نیابتی و تحمیلی هستند.

ریاست اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان یاد و خاطره قیام 24 حوت مردم سربلند هرات را گرامی می‌دارد و متعهد به حفظ دست‌آوردهای مردم سربلند کشور است. نظام کنونی نتیجه جان‌فشانی‌های بی‌دریغ ملت ما به ویژه شهدا است و مسؤولیت حکومت و شهروندان رسالتمند کشور است که پاس قربانی‌دادن‌های گذشته‌گان مان را داشته باشند و برای تحقق آرمان‌هایشان که جامعه آزاد و عدالت‌محور است گام بردارند.

در پایان به روان مبارزان و شهدای 24 حوت هرات درود فرستاده، بار دیگر تعهد می‌نماییم که تا رسیدن به یک جامعه آزاد، مرفه، عدالت‌محور و نظام مردم‌سالار نخواهیم ایستاد.

/انتهای پیام/

عبدالله: قیام تاریخی 24 حوت ارمغان‌آور پیام آزادی و عدالت در افغانستان شد
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت پایین تلویزیون 4K هواوی خبرساز شد/ عکس