سایز طبیعی و نرمال تخمدان چند میل است؟


تخمدان چپم 37*28 mm و تخمدان راست 38*22 است. آیا نرمال هستند؟

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: ۳۰ساله هستم و پنج سال است که ازدواج کرده و قصد بارداری دارم. در سونوگرافی رحم تخمدان پلی کیستیک تشخیص داده شد اما پریودهایم منظم و بین ۲۵ تا ۲۷ روزه هستند. روی صورتم موی زائد ندارم و فقط روی پاهایم دارم. با توجه به دوره های منظمم، ممکن است در بارداری با مشکل مواجه شوم؟ اندازه طبیعی و نرمال تخمدان چند است؟ تخمدان چپم 37*28 mm و تخمدان راست 38*22 است. آیا بزرگی تخمدان هایم به خاطر پلی کیستیک بودن شان است؟ علائم تخمک گذاری دارم و تست تخمک گذاری مثبت بود.

پاسخ دکتر لیلا اصغری، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، فلوشیپ لاپاراسکوپی:
موی زائد مشکل خاصی به شمار نمی رود و مهمترین فاکتور برای داشتن یک تخمک گذاری خوب، قاعدگی منظم است. ضمن این که تخمدان پلی کیستیک لزوما به معنای نازایی نیست و باید با فاکتورهای دیگری نیز همراه باشد تا بگوییم فرد نازا است. تخمدان پلی کیستیک یک نما است. اندازه تخمدان های شما هم نرمال هستند و بزرگ نیستند.
سایز طبیعی و نرمال تخمدان چند میل است؟
مهمترین مطالب در این باره
اندازه تخمدان وفولیکول طبیعی:
فولیکول بالغ که آماده لقاح و تخمک گذاری است در حدود ۱۸ تا ۳۰ میلی متر قطر دارد. در سیکل منظم، فولیکول های مختلفی بزرگ و بالغ میشوند اما تنها یک فولیکول می تواند پروسه بالغ شدن را در هر ماه کامل میشود. رشد فولیکول (تخمک) را با سونوگرافی کنترل می کنند. اندازه فولیکول (تخمک) مناسب بنظر پزشکان مختلف متفاوت است اما اکثر پزشکان در صورتیکه بیمار دارو مصرف نکرده یا تنها کلومیفن مصرف کرده باشد ۲۰ تا ۲۴ میلی متر در نظر می گیرند و اگر FSH به تنهائی مصرف کرده باشد ۱۷ یا ۱۸ میلی متر و اگرFSH+LH استفاده کرده باشد ۱۶ یا ۱۷ میلی متر را اندازه فولیکول بالغ در نظر می گیرند. فولیکول های تخمدانی محل ذخیره تخمک ها هستند و هورمون های جنسی زنانه مانند پروژسترون و استروژن را تولید می کنند. فولیکول ها در ماه رشد می کنند و در هرسیکل یک تخمک را بالغ می کنند که قدرت باروری داشته باشد. در شروع هر چرخه قاعدگی، حدود ۱۲ تا ۲۰ فولیکول اولیه حاوی تخمک نارس تحت تاثیر هورمون محرک فولیکولی (FSH)شروع به رشد می کنند تا به فولیکول ثانوی بدل شوند. خود فولیکول های اولیه از فولیکول های ابتدایی منشأ می گیرند. فولیکول های اولیه در تخمدان جنین مونث در ۱۰ تا ۳۰ هفتگی به وجود می آیند. تا حدود روز ۹ چرخه قاعدگی، تنها یکی از فولیکول های ثانوی باقی می ماند و بقیه فولیکول های در حال رشد تحلیل می روند. فولیکول باقی مانده که فولیکول غالب نام دارد، مقدار زیادی هورمون جنسی زنانه یا استرادیول تولید می کند. تولید این هورمون به همکاری میان سلول های تکا و سلول های گرانولوزا بستگی دارد. در روز ۱۴ سیکل، تولید هورمون محرک لوتئینی کننده (LH) اوج می گیرد و این امر باعث تبدیل فولیکول ثانوی به فولیکول ثالثیه می شود که در طول ۲۴ تا ۳۶ ساعت بعدی آزاد می شود.
سایز طبیعی و نرمال تخمدان چند میل است؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید