تفتان جاذبه گردشگری دشت کویر شرق ایران


 تفتان  جاذبه گردشگری دشت کویر شرق ایران

تفتان نام تنها آتشفشان فعال ایران است. این کوه در منطقهٔ جنوب شرقی ایران، در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته‌است. این قله در حدود چهار هزار متر از سطح آب‌های آزاد ارتفاع دارد و بلندترین قله در منطقه جنوب شرقی ایران است. نزدیکترین شهر به تفتان خاش است .

به گزارش ایسنا، تفتان در زبان پارسی به معنای مکان گرما است. این آتشفشان فعال است و گازهای گوگرد در دهانه آن منتشر می‌شوند. کوهنوردان عموما از یال غربی صعود می‌کنند که در آن پناهگاه مجهزی ساخته شده‌است .

تفتان سرفراز نگین درخشان پهن دشت کویر شرق ایران زمین با شکوه و مقتدر، نشانه ثبات و پایمردی مردمان سخت کوش و غیور سیستان و بلوچستان، قرنهاست که با زیبایی های دل انگیزش مامن و میزبان کوهنوردان و گردشگران داخلی و خارجی است .

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: تفتان به عنوان یکی از جاذبه های نمونه گردشگری ملی و استانی به ثبت رسیده است .

عیسی ابراهیم زاده در گفت وگو با ایسنا بیان کرد: رشته کوه تفتان با مساحت کل هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع بین ۵ .۲۸ الی ۳۰ .۲۸ عرض شمالی و۵۰ . ۶۰ الی ۱۵.۶۱ طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد .

وی افزود: صعود به این قله از چهار مسیر امکانپذیر است، جبهه غربی به مسیر پناهگاه معروف است و مسیر شرقی از روستای ترشاب و مسیر شمالی از روستای تمین می گذرد.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد پسرم | 60 متن تبریک روز تولد پسرم جدید و احساسی