بیدار کردن نوزاد، بهترین روش


بیدار کردن نوزاد، بهترین روش

خواب برای سلامتی خیلی مهم است و برای نوزادان نیز خیلی مهم است. خواباندن نوزاد خیلی سخت است.

خواب برای سلامتی خیلی مهم است و برای نوزادان نیز خیلی مهم است. خواباندن نوزاد خیلی سخت است اما با تغییر مداوم الگوی خواب در نوزادان، بیدار کردن نوزاد خوابیده بدون این که گریه کند، می‌تواند یک وظیفه‌ی مهم باشد. سعی کنید به هنگام بیدار کردن او، مهربان، ملایم و صبور باشید.مراحل اولیه‌ی مادری هم برای مادر و هم برای نوزاد سخت و دشوار است. در طول این مرحله، بزرگ‌ترین و باید بگویم تنها نگرانی، سلامت نوزاد است. وقتی نوزاد تازه به دنیا می‌آید، بیشتر می‌خوابد تا بیدار باشد. وقتی نوزاد رشد می‌کند، تغییری در الگوهای خواب و عادات او به وجود می‌آید. اما بیشتر نوزادان بر عکس ریتم شبانه روزی کار می‌کنند و دوست دارند بیشتر طول شب را بیدار بمانند و در طول روز بخوابند.
خواب مهم است و طبق گفته‌ی متخصصان سلامت، خواب تا وقتی که سالم باشد و بر تغذیه و غذا دادن کودک تأثیر نگذارد، خوب است. اما در ماههای اول، غذا خوردن نوزاد تناوب بیشتری دارد. همانند بزرگسالان، نوزادان اگر سه بار در روز غذا بخورند و از هر دو تا سه ساعت غذا بخورند، سالم‌تر است. بیشتر اوقات، این کار امکان پذیر نیست چون نوزاد خوابیده است و این زمانی است که شما می‌خواهید نوزاد را برای شیر خوردن بیدار بکنید. همه‌ی ما با ایده‌ی بیدار کردن نوزاد حتی برای شیر خوردن موافق نیستیم. ما دوست نداریم مزاحم فرشته‌ی کوچک بانمک شویم که در حال خواب دیدن است. پس بیشتر افراد دوست ندارند مزاحم خواب آرام نوزاد شوند و با این موضوع موافق هستند. اما واقعیت این است که با این که بیشتر نوزادان وقتی گرسنه می‌شوند بیدار می‌شوند اما برخی از آنها این کار را نمی‌کنند.

دلایل متعددی نیز می‌توانند برای خوابیدن بیش از حد نوزادان وجود داشته باشند به خصوص نوزادانی که تازه به دنیا آمده‌اند. داروهایی که در طول زایمان و یا برخی شرایط پزشکی ویژه داده می‌شوند، می‌توانند نوزادان تازه به دنیا آمده را خواب آلود سازند. محیط بیش از حد فعال نیز می‌تواند نوزاد را خسته کند و باعث شود بخوابد؛ تغذیه‌ی بیش از حد و یا ناقص نیز می‌تواند خردسال را ضعیف سازد و در نتیجه او بیشتر بخوابد. بنابراین توصیه می‌شود که نوزادان تازه به دنیا آمده را هر وقت، موقع شیر خوردن‌شان شد بیدار بکنید. اگر شما از روش‌ها و توصیه‌های ویژه‌ای برای بیدار کردن نوزاد خوابیده استفاده بکنید، آن کار شاقی نخواهد شد.

تکنیک‌هایی برای بیدار کردن نوزادی که خواب است :
همان طور که در بالا ذکر شد، هیچ چیز نباید بر تغذیه‌ی نوزاد تأثیر بگذارد حتی اگر الگوی خواب او باشد. حتی اگر نوزاد به هنگام شیر خوردن خواب آلوده باشد، ممکن است شیر با کیفیتی نخورد. او به تغذیه طولانی‌تری نیاز دارد تا شیر مغذی را تأمین کند که آن هم شیر بعدی است.
با مشاهده الگوی خواب نوزاد شروع بکنید. خواب الگوی دو مرحله‌ای دارد که یکی خواب عمیق است و دیگری خواب سبک است که ما آن را با نام خواب REM (حرکت مکرر چشم) می‌شناسیم. بنابراین وقتی شما سعی می‌کنید نوزاد را در این مرحله بیدار کنید او در خواب سبک خواهد بود و راحت‌تر بیدار خواهد شد.در خواب سبک، شما حرکات مردمک چشم نوزاد را حتی وقتی چشم‌هایش بسته هستند، خواهید دید. او ممکن است پاها و دست‌هایش را بکشد و یا کمی تکان دهد. انگشتان او ممکن است سفت‌تر و پیچیده‌تر و حلقه‌تر باشند. شما ممکن است پوزخند کوتاهی را همانند لبخند ببینید و یا نوزاد حالات چهره‌ی خود را تغییر دهد و ژست بگیرد. همه‌ی اینها نشانه‌ی خواب سبک هستند بنابراین این زمانی است که شما سعی می‌کنید نوزاد را بیدار کنید.

ممکن است شما بخواهید چراغ‌ها را کمتر کنید. نوزادان به نور روشن حساس هستند. بنابراین با نور ملایم، به او کمک کنید تا چشمانش را باز کند.پوشش روی کودک را کنار بزنید. این شامل پوشش تخت و لباس‌هایش است. سعی کنید پوشک بچه را عوض کنید، بیشتر نوزادان با این کار بیدار می‌شوند چون آنها را اذیت می‌کند.کودک را نزدیک خود بگیرید. سعی کنید تماس پوستی با کودک داشته باشید که این کار نیز نوزاد را بیدار خواهد ساخت. کودک را در بازوهایتان نگیرید و راست و در حالت نشسته بگیرید و پشت و گردن او را نگه دارید و حفظ کنید.تماس چشمی داشته باشید و با او آرام حرف بزنید و یا آواز بخوانید. نگاه کردن به چشمان او باعث ارتباط بیشتر می‌شود و او را شادتر می‌سازد و از حالت خواب درمی‌آورد. شما می‌توانید پیشانی او را نیز با دستمال مرطوب پاک کنید اما دستمال نباید سرد باشد و فقط باید کمی نم باشد. می‌توانید صورت نوزاد را نیز با این دستمال پاک کنید.به ملایمت و نرمی نوزاد را ماساژ دهید. شانه‌های او را بمالید و به آرامی ستون فقرات او را با انگشتان خود نوازش کنید. نرم و ملایم باشید و با حرکات دایره‌ای او را ماساژ دهید. انگشتان پا، بازوها و پاهای او را از پشت سر ماساژ دهید.

به هنگام شیر خوردن کودک به صحبت کردن خود با او ادامه دهید. آروغ زدن هر از گاهی نوزاد، مانع از این خواهد شد که او به هنگام شیر خوردن بخوابد.نوزادان تازه به دنیا با الگوی خواب منظم می‌خوابند و طولانی‌ترین بیداری آنها بیش از 5 ساعت نیست. آنها شکم کوچکی دارند و باید طی فواصلی تغذیه و پر شود. قبل از این که برنامه‌ی منظمی را شروع بکنید با دکتر خود مشورت کنید و نیازمندی‌های کودک را بدانید. برنامه‌ی سفت و محکمی نریزید که بعداً نتوانید آن را به هم بزنید. خوب است که بگذارید نوزاد بخوابد اگر که به خواب عمیقی رفته است و به مدت زیادی می‌خوابد.در بالا برخی توصیه‌ها ذکر شدند اما قبل از این که این توصیه‌ها را دنبال بکنید نیازهای نوزاد خود را بشناسید. او ممکن است با شکم پر بخوابد و به تغذیه‌ی مکرر نیاز نداشته باشد. با این وجود، توصیه‌ی متخصصان پزشکی ارائه شد. او به آرامی به ساعت بدن، عادت خواهد کرد و وقتی نوزاد رشد کند فواصل و دوره‌های تغذیه کمتر خواهند شد. بنابراین حالا اگر لازم است نوزاد خود را بیدار کنید اما با توجه و مراقبت!

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جشن خردادگان یا خرداد روز چیست؟