شپش چند روز زنده می‌ماند؟! +راه‌های مقابله با گسترش شپش


شپش تن و سر اختلافات جزئی دارند و به‌طور کلی می‌توان گفت؛ شپش سر از نظر اندازه کوچک‌تر و از نظر رنگ تیره‌تر و از نظر پوشش مقاوم‌تراست و شکاف‌های انتهای بدن آن عمیق‌تر است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، شپش سر، شوره سر، موخوره، شکستگی مو، پوسته پوسته شدن کف سر و اینها همه مشکلاتی است که شاید برای هر فردی پیش آید و بدنبال راه حلی برای درمان آن باشد، اما در این بین شپش سر به نظر از سایر مشکلات موی سر مهم تر و آسیب رسان تر است بخصوص اینکه امکان انتقال این بیماری نیز باعث دردسر می شود.

در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا شما را با این موجود کوچک اما مزاحم آشنا کرده و راه هایی را برای مقابله با پیشگیری و انتقال شپش سر در اختیار شما قرار دهد. پس با ما همراه باشید.

شپش چند روز زنده می‌ماند؟! +راه‌های مقابله با گسترش شپش

شپش سر، چه موجودی است؟

شپش سر حشره‌ای بدون بال است و تمام عمر خود را بر روی پوست سر انسان می‌گذراند و از خون آن تغذیه می‌کند بنوعی می توان گفت؛ شپش سر یکی از انگل‌های انسان است.

این شپش فقط از انسان تغذیه می‌کند گونه‌های دیگر از شپش که از شامپانزه تغذیه می‌کنند شناخته شده‌اند. ماده روزی ۳ تا ۴ تخم می‌گذارد.

این مطلب را از دست ندهید: اگر شپش سر دارید از این نسخه گیاهی غافل نشوید

تخم‌ها بیضی شکل هستند و ۰٫۸ میلی‌متر طول دارند.

شپش سر معمولا از راه تماس مستقیم سر به سر و در موارد کمتری از طریق استفاده مشترک از لباس و وسائلی مانند کوله‌پشتی منتقل می‌شود.

شپشی که از سر فرد میزبان می‌افتد، می‌تواند یکی دو روز زنده بماند.

شپش تن و سر اختلافات جزئی دارند و به‌طور کلی شپش سر از نظر اندازه کوچک‌تر و از نظر رنگ تیره‌تر و از نظر پوشش مقاوم‌تراست و شکاف‌های انتهای بدن آن عمیق‌تر است. به تجربه ثابت شده استفاده از نرم‌کننده‌های مو در استحمام روزانه و هم‌زمان شانه کردن مو‌ها بهترین روش خلاص شدن از شراین انگل است.

شپش چند روز زنده می‌ماند؟! +راه‌های مقابله با گسترش شپش

دانستنی های جالب پیرامون شپش!

دلیل پیدایش شپش سر

آلودگی‌های شپشی در همه جا دیده می‌شود همه‌گیری عفونت شپشی سر نزد کودکان مدرسه‌ها و موسسات مشابه در تمام نقاط دنیا شیوع دارد.

زیستگاه شپش

انسان تنها مخزن این حشره است.

روش انتقال شپش

تماس با افراد آلود یا لوازمی که به وسیله آن‌ها مصرف شده‌است وسیله انتقال است.

چرخه تکامل شپش

چرخه تکامل این انگل شامل سه مرحله۱- تخم ۲-نوچه ۳-بالغ است بهترین درجه حرارت برای تکمیل رشد انگل ۳۲ درجه سانتی گراد است تخم‌های شپش سر در حرارت کمتر از ۳۲درجه سانتی گراد باز نمی‌شود .

این مطلب را از دست ندهید: با شپش سر چه کنیم؟

در شرایط مناسب تخم‌ها بعد از ۷ تا ۱۰ روز باز می‌شود مرحله نوچه‌ای بر حسب درجه حرارت بین ۷تا ۱۳روز طول می‌کشد از زمانی که تخم باز می‌شود تا وقتی که حشره بالغ تخمگذاری می‌کند به‌طور متوسط ۳ هفته است متوسط چرخه تکامل شپش سر و بدن ۱۸و شپش عانه ۱۵ روز است.

شپش چند روز زنده می‌ماند؟! +راه‌های مقابله با گسترش شپش

شپش تا چه زمانی واگیر دارد؟

بیمار در تمام مدتی که شپش زنده یا تخم آن در روی سر و البسه افراد آلوده وجود دارد قابل انتقال است متوسط عمر شپش بالغ یک ماه است تخم شپش نیز برای یک ماه بر روی البسه می‌ماند ۷روز در خارج از بدن میزبان بدون تغذیه کردن زنده می‌ماند.

لارو شپش تنها برای ۲۴ ساعت بدون تغذیه کردن زنده می‌ماند

این مطلب را از دست ندهید: بهترین و سریع ترین روش درمان شپش موی سر

در آلودگی‌های شدید شپش سر بر روی بدن دیده می‌شوند، ولی هیچ‌گاه شپش تن بر روی سر دیده نمی‌شود.

پیشگیری از گسترش شپش

برای کنترل گسترش شپش سر به این توصیه‌ها عمل کنید:

این مطلب را از دست ندهید: شپش سراغ چه کسانی می‌رود؟

از تماس سر به سر با فرد آلوده دوری کنید. کلاه، روسری، شال، کت، لباس ورزشی، تل مو و را به طور مشترک با دیگران استفاده نکنید. شانه، برس یا حوله را به طور مشترک استفاده نکنید. شانه و برس را با خیساندن آن‌ها برای چندین ساعت در آب داغ (دست کم ۳۹.۵ درجه سلسیوس) ضد عفونی کنید. از تختخواب، کاناپه، بالش، پتو یا عروسک‌های پرشده‌ای که اخیرا در تماس با فرد آلوده بوده است، پرهیز کنید. لباس‌ها، ملحفه‌ها و سایر اقلام مورد استفاده فرد آلوده را با آب داغ بشویید و خشک کنید. اقلامی را که قابل شستشو نیستند، به خشکشویی بدهید یا برای دو هفته در کیسه‌های پلاستیکی در بسته نگهدارید.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پشت صحنه خنده دار برنامه اسکار مهران مدیری: وقتی فرناز رهنما با لبخند به نیما شعبان نژا...