وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست


وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

چند هفته‌ای از جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در بسیاری از استان‌های کشور می‌گذرد و با این حال هنوز خطر رفع نشده و در برخی از استان‌ها همچون لرستان و خوزستان وضعیت اضطراری است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اسد بابایی؛ در روزهای آغازین سال جدید که شاهد بارش شدید باران و برفاب در اکثر استان‌های کشور و بروز سیلاب و حوادث متعددی در شهرهای مختلف هستیم ولی با این حال هنوز خطر سیل برطرف نشده و سازمان هواشناسی هشدار داده است که همچنان احتمال وقوع سیلاب در جای جای کشور وجود دارد.

وقتی سیل به سین هشتم هفت سین ایرانی‌ها تبدیل شد و بسیاری از مردم را در روزهای آغازین سال بی خانمان کرد، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که شاهد این حجم بارش‌های بهاری در کشور باشیم و باعث بروز سیل شود ولی این حجم بالا از بارش‌ها و سرریز سدها و رودخانه‌ها باعث به زیرآب رفتن برخی از روستاها و شهرهای مختلف کشور شد.

با اینکه هم اکنون خوشبختانه اوضاع در بیشتر مناطق کشور تحت کنترل است، ولی خطر سیل همچنان پابرجاست و برخی از شهرها برای درامان ماندن از سیل خالی از سکنه شده اند.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

سیلاب در لرستان کشته داد

بارش باران شدید در استان لرستان همان طور که پیش بینی شده بوده موجب بروز سیلاب شد و برخی شهرستان‌های این استان را بحرانی کرد. تاکنون سیلاب خسارات زیادی در لرستان برجای گذاشته، راه ارتباطی بسیاری از روستاها را مسدود کرده و تعداد زیادی از مناطق شهری و روستایی تخلیه شده است.

سیلاب تا این لحظه در لرستان یک کشته برجای گذاشته است. امروز یک مرد ۵۰ ساله به رودخانه روستای «چشمه سرده» بخش شاهیوند سقوط و جان خود را از دست داد.

روند تخلیه مناطق شهری، روستایی و عشایری در حاشیه رودخانه‌های لرستان ادامه دارد.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

دورود تخلیه شد

طبق اعلام سرپرست فرمانداری دورود ۸۰ درصد جمعیت روستاهای این منطقه در معرض خطر سیل تخلیه شده است. در روستاهای لبان سفلی و سفید کن که شرایط حادتری دارند نیز ۷۰ درصد جمعیت منازل خود را تخلیه کرده‌اند.

در سطح شهر دورود نیز جمعیت ۷۰ درصد مناطق ساحلی تخلیه شده است. با شدت گرفتن بارش‌ها، سیلاب از ارتفاعات خرم‌آباد به سمت مرکز شهر در حرکت است که باعث اعلام حالت اضطراری در منطقه شده است.

ستاد مدیریت بحران خرم آباد نیز اطلاعیه‌ای صادر کرد که بر اساس آخرین نقشه‌های پیش یابی، از عصر امروز یکشنبه سامانه بارشی قوی به آسمان استان وارد شده و تا ساعاتی از روز سه شنبه به فعالیت خود ادامه خواهد داد. طی این مدت بارش باران، گاهی رعد و برق، وزش باد قابل ملاحظه، احتمال ریزش تگرگ در سطح شهرستان خرم آباد و در ارتفاعات بارش برف را به همراه خواهد داشت.

محمدرضا صفی خانی نماینده ویژه استاندار لرستان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به تخلیه روستاهای دشت سیلاخور و بخش مرکزی و ۵ روستای دیگر شهرستان دورود گفت: هرکاری که لازم بوده انجام داده‌ایم، رودخانه تیره فعلاً طغیان نکرده است اما با استمرار بارندگی‌ها به طور حتم این امر به وقوع می‌پیوندد.

وی با بیان اینکه خانه به خانه از مردم خواسته‌ایم منازل خود را ترک کنند، تصریح کرد: حتی با کمک بسیج برای جابه جایی مردم ماشین هم در اختیار آنها قرار داده‌ایم، اما برخی حاضر نیستند خانه‌های خود را ترک کنند.

نماینده ویژه استاندار لرستان در دورود یادآور شد: قطعاً با این روند بارش‌ها رودخانه تیره طغیان می‌کند و مردم هم احساس خطر خواهند کرد و مجبور می‌شوند خانه‌های خود را ترک کنند.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

انسداد راه ۳۰۰ روستای دلفان

حشمت بهمنی فرماندار دلفان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه باران به شدت از ساعت ۵ صبح تاکنون در دلفان می بارد، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که باعث شد دچار سیلاب شویم آب شدن برف‌های ارتفاعات اطراف شهر بوده است.

وی با بیان اینکه الان میزان آب درون رودخانه نورآباد سه برابر ظرفیت رودخانه است و برخی محلات دچار آ ب گرفتگی شده‌اند، تصریح کرد: بخش عمده منازل را تخلیه کرده‌ایم و خوشبختانه آسیب و تلفات انسانی نداشتیم ولی بارندگی به شدت ادامه دارد.

فرماندار دلفان با تاکید بر اینکه متأسفانه همین الان هم یک عده‌ای امتناع می‌کنند از تخلیه شهر و معتمدین و نیروها پای کار آمده‌اند تا خانه‌ها را تخلیه کنند، افزود: برق شهرستان قطع است و بارندگی‌ها ادامه دارد و امکان دارد مشکلات بیشتری داشته باشیم.

بهمنی با اشاره به اینکه حجم بارندگی بیش از حد تصور است، ادامه داد: ارتباط ۳۰۰ روستای شهرستان قطع شده است.

خطر سیل در خوزستان / تخلیه روستاها در اولویت قرارگرفت

بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها در استان خوزستان و وقوع سیل در برخی از نقاط این استان باعث جدی شدن خطر سیل شده است و هم اکنون تخلیه روستاهای خوزستان توسط نیروی دریایی سپاه در حال انجام است.

۵۰ شناور نیز به مناطق سیل زده اعزام شده است تا خدمات رسانی به نحو مطلوب انجام شود.

راه ارتباطی۷روستا در اهواز قطع شده است و طبق اعلام مسئولان شهرستانی، روستاهای در معرض تهدید سیل در آبادان باید فوری تخلیه شوند.

عملیات امداد رسانی به روستاهای بخش مرکزی اهواز نیز به سرعت در حال انجام است.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

جمال عالمی نیسی فرماندار اهواز نیز در خصوص وضعیت روستاهای در معرض سیلاب بخش مرکزی این شهرستان اظهار کرد: آب رودخانه به برخی از منازل چهار روستای بیت سید یدیم، سید هاشم، سید ظاهر و سید معن در این بخش نفوذ کرده و عملیات امداد رسانی به روستاییان با سرعت در حال انجام است.

وی با بیان اینکه هشدارهای لازم برای تخلیه این روستاها قبل از سیلاب داده شده بود، ادامه داد: مردم و وسایل و احشام روستاها به کمک دستگاه‌ها و اهالی با قطار، کامیون و وانت بارها در حال تخلیه هستند.

فرماندار اهواز گفت: دستگاه‌ها همچنان در حال ترمیم و استحکام سازی سیل بندها هستند تا از ورود آب جلوگیری شود.

انفجار دژ شهید باکری برای انتقال آب به هورالعظیم

فرمانده قرارگاه کربلا از انفجار دژ شهید باکری برای انتقال آب به هورالعظیم خبر داد.

سردار سرتیپ احمد خادم سیدالشهدا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر در ۵ منطقه استان خوزستان با همکاری ادارات، سازمان‌ها، نیروهای مسلح و نیروهای بسیجی مشغول فعالیت هستیم.

وی افزود: در شوش چند روستا را با کامیون تخلیه و یک تانکر آبرسان هم برای مردم شوش ارسال کرده‌ایم.

فرمانده قرارگاه کربلا تصریح کرد: در محور بامدژ نیز کامیون‌ها برای تخلیه روستاها و انتقال مردم اعزام و امکانات مهندسی نیز برای فعالیت‌های لازم ارسال شده است.

سردار سرتیپ خادم سیدالشهدا با اشاره به ارسال بیل مکانیکی، بولدوزر و کمپرسی برای شعیبیه یادآور شد: در سوسنگرد نیز با امکانات مهندسی و تخریب برخی از دژها از جمله شهید باکری از طریق انفجار برای انتقال آب به سمت هورالعظیم اقدام کرده‌ایم تا برای مردم شهر رفیع و سوسنگرد مشکلی پیش نیاید.

وی خبر داد: جلسه با شرکت توسعه نیشکر برای آبگیری کانال‌های این شرکت برگزار شده تا در تمامی واحدهای این شرکت کانال‌ها آبگیری و بخشی از آورد رودخانه‌ها کاهش پیدا کند.

فرمانده قرارگاه کربلا در پایان گفت: در حال حاضر سه تیپ از این قرارگاه شامل تیپ حضرت مهدی دزفول، تیپ اهواز و ۶۴ الحدید به مناطق اعزام و مشغول خدمات‌رسانی به مردم سیل زده استان خوزستان هستند.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

۶ هزار نفر در اردوگاه‌های هلال احمر اسکان اضطراری داده شدند

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان نیز در این خصوص گفت: از ۴ فروردین تاکنون ۶ هزار و ۶ نفر توسط امدادگران هلال احمر استان به صورت اضطراری اسکان داده شدند.

علی خدادادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از چهارم تا ۱۰ فروردین ماه امسال چهار هزار و ۴۷۵ خانوار متأثر از سیلاب اخیر توسط هلال احمر امدادرسانی شدند.

وی افزود: طی همین مدت ۶ هزار و ۶ نفر توسط امدادگران هلال احمر استان به صورت اضطراری اسکان داده شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان تصریح کرد: این خانوارها از ۱۶ شهر بهبهان، لالی، گتوند، شوشتر، ایذه، آبادان، هفتکل، باغملک، رانتر، اندیمشک، اندیکا، مسجدسلیمان، دزفول، شوش و اهواز بودند.

خدادادی یادآور شد: ۲۸۲ نفر نیز به مناطق و مکان‌های امن انتقال داده شدند.

وی ادامه داد: ۶۲۴ دستگاه چادر در قالب ۱۲ اردوگاه اسکان اضطراری در شهرهای باوی، شوشتر، اهواز، سوسنگرد، شوش و دزفول برپا شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان در پایان بیان کرد: به ۲۱ هزار و ۸۸۵ نفر که به دلیل سیلاب آسیب دیده بودند نیز امدادرسانی شد.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

۲۰ هزار خانوار کرمانشاهی در معرض سیل

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از صدور اخطار تخلیه برای ۲۰ هزار خانوار کرمانشاهی در معرض سیل در استان خبر داد.

وی با بیان اینکه ۶۴۲ نقطه در استان کرمانشاه آسیب شناسی شده است، تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم مطرح شده پراکندگی روستاها است که در استان ۱۷۰۰ روستا بالای ۲۰ خانوار داریم.

آب شدن برف‌های ارتفاعات نگرانی جدی در کرمانشاه

علاوه بر بارش‌ها نگرانی جدی برای روان آب‌ها و آب شدن برف‌ها است. در استان کرمانشاه ۹ سد آبگیری شده و دو سد در حال آبگیری است و نیز یک سد نیز برق تولید می‌کند و کاملاً تحت کنترل هستند.

البته در این بین چهار سد نیز به صورت مدیریت شده سرریز شده اند.

طبق اعلام مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه ۲۰۰۰ رودخانه در سطح استان وجود دارد که به علت طولانی بودن مسیرها خانوارهای زیادی در حاشیه رودخانه‌ها هستند که در بستر کمتر ولی در مجاورت و حاشیه‌ها اسکان دارند، این موضوع نگرانی‌ها را برای خطرات سیل افزایش می‌دهد.

سفر جهانگیری به کرمانشاه

معاون اول رئیس جمهور برای بررسی وضعیت کرمانشاه وارد این استان شد. اسحاق جهانگیری عصر امروز در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کرمانشاه شرکت و دستورات لازم برای ساماندهی وضعیت مناطق سیل زده و در معرض خطر سیل را صادر کرد.

آب ۳۶ روستای ثلاث باباجانی قطع شد

صادق خدادادی فرماندار شهرستان ثلاث باباجانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در اثر بارندگی‌هایی که از صبح امروز در ثلاث باباجانی شروع شده است یک لوله آب در بستر رودخانه ازگله با شکستگی مواجه شد که منجر به قطع شدن آب ۳۶ روستا شد که در این خصوص از طرف آب و فاضلاب روستایی و قرارگاه شهید همدانی عملیات آبرسانی به این روستاها صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین در جاده کانی زرد ریزش کوه داشتیم که توسط یک دستگاه لودر که از قبل در این مکان مستقر شده بلافاصله جاده پاکسازی و در حال حاضر جاده باز است.

فرماندار شهرستان ثلاث باباجانی بیان کرد: با توجه به اینکه ۶۱ روستای ثلاث باباجانی در مسیر رودخانه قرار دارند پیش بینی‌های لازم برای حفاظت از آنها به عمل آمده آنها نیز به نقاط امن منتقل شدن تا از آسیب کمال در امان باشند.

خدادادی ادامه داد: برای تعداد ۹ روستا که دارای راه‌های صعب العبور هستند از روز گذشته آذوقه، آب و سایر امکانات برای مدت ۵ روز در اختیار آنها قرار گرفته است.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

کرمانشاهی‌ها تا فردا از منازل خود خارج نشوند

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با اشاره به آمادگی همه دستگاه‌ها برای مقابله با سیل گفت: مردم تا ۲۴ ساعت از منازل خود خارج نشوند.

جلیل بالایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این یک امر طبیعی است که در هنگام بارش باران و وقوع سیل، بستر رودخانه هاو مسیل ها و محل‌های خروجی روان آب‌ها در معرض خطر سیلابی شده هستند.

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود از امروز تا ۲۴ ساعت از منزل خارج نشوند و چنانچه مجبور به خروج از منزل شدند توقف بیجا در مسیل ها و مناطق پر خطر نداشته باشند.

بالایی همچنین گفت: برای آن دسته از خانواده‌ها در روستا و شهر مبنی بر تخلیه منزل تذکر داده شده است حتماً باید این کار را انجام دهند و جهت اسکان به مکان‌هایی که برای آنها تدارک دیده شده است منتقل شوند.

شرایط اضطراری در «گمیشان» استان گلستان

گلستان از روزهای پایانی سال گذشته درگیر سیل شد و ابتدا روستاها و شهرهای شرقی گلستان و به ویژه گنبدکاووس دچار آبگرفتگی شدند و سپس سیل به شهرستان‌های شمالی گلستان به ویژه آق قلا و گمیشان رسید.

ارتباط زمینی بین سیمین شهر و گمیشان برقرار شده است اما ارتفاع آب در بعضی محلات گمیشان و آق قلا افزایش یافته و مسئولان محلی شرایط گمیشان را اضطراری اعلام می‌کنند. با نگاهی به تصاویر و ویدئوهای هوایی از گمیشان مشخص می‌شود که این شهر به دریا پیوسته است.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

هم‌اکنون ارتفاع آب در فاز سه شهرک صنعتی آق قلا حدود دو تا ۲.۵ متر است و ارتفاع آب در بعضی از محلات آق قلا مانند کل آباد و همچنین گمیشان در حال افزایش است.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان بارندگی روزهای گذشته در پارک ملی گلستان و … را دلیل افزایش ارتفاع آب دانست و به خبرنگار مهر گفت: همه تلاش‌ها برای تخلیه آب و هدایت رواناب‌ها به سمت دریا ادامه دارد.

مجتبی جمالی تاکید کرد: توصیه‌های لازم به شهروندان داده شده و مجوزهای لازم برای هدایت آب به خارج شهر برای دستگاه‌های متولی صادر شده و شهر گمیشان در شرایطی نیست که بخواهیم دستور تخلیه شهر را صادر کنیم.

احتمال ذوب برف و تداوم سیلاب طی روزهای آینده در گلستان

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان گفت: با توجه به عملیات برف سنجی و چگالی برف موجود، پتانسیل تولید رواناب حاصل از ذوب برف و احتمال تداوم سیلاب در روزهای آینده در گلستان وجود دارد.

سطح پوشش برف حوضه گرگانرود و قره سو بر اساس اطلاعات حاصله از پژوهشگاه فضایی ایران، در حدود سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع است و به طور میانگین ارتفاع برف در مناطق کوهستانی استان نیز حدود یک متر برآورد می‌شود.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

حدود ۱۰ روز از سیل گمیشان می‌گذرد و همچنان نصف این شهر در محاصره آب است. مردم به دلیل وجود آب در سطح شهر در خانه‌ها مانده اند.

هلال احمر این روزها به کمک نیروهای مردمی اقلام مورد نیاز روزانه سیل زدگان را بین آنها تقسیم می‌کنند.

آخرین وضعیت آق قلا

بیش از ۱۰ روز از سیل گلستان می‌گذرد، اما هنوز زندگی بسیاری از مردم آق قلا با مشکلات جدی مواجه است. این روزها مردم نگران شهر خود هستند. بارندگی شدید و سیلاب خسارت‌های زیادی به منطقه ترکمن صحرا وارد کرده و آق قلا و گمیشان که در انتهای مسیر سیلاب قرار گرفته بیشترین آسیب را متحمل شده است.

مردم تلاش می‌کنند با ایجاد سد خاکی و کیسه‌ای در ورودی شهر مانع از ورود آب شوند.

دستور تخلیه منازل پرخطر در استان کردستان صادر شد

طی هفته گذشته بارش باران در مناطق مختلف استان کردستان آغاز شده و امروز نیز ادامه دارد و براساس پیش بینی‌های اداره کل هواشناسی استان کردستان این بارش‌ها تا فردا نیز ادامه خواهد داشت.

فرماندار قروه از آماده باش نیروهای ستاد بحران با شناسایی ۲۲ منطقه آسیب پذیر و دستور تخلیه مکان‌هایی که در معرض خطر بیشتری هستند برای روزهای یازدهم و دوازدهم خبر داد.

تعدادی از خانه‌های روستایی که دستور تخلیه گرفته‌اند شامل مشیرآباد اوریه، سنگین آباد، قاملو و سراب قحط در بخش مرکزی، مالوجه، طوغان و قزلجه کند در بخش دلبران، حاجی آباد، دوسر، زنگ آباد، برمه تپه و سوتپه در بخش چهاردولی، روستاهای شیخ جعفر، حسن خان، سیلاب، شوراب هزاره، شوراب خان، گیلکلو، عبدل آباد، فیروزآباد در بخش سریش هستند.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

تردد خودرو در برخی مسیرهای شهری سنندج ممنوع شد

فرماندار شهرستان سنندج نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، بیان کرد: با توجه به شروع بارش و احتمال وقوع سیل و به منظور جلوگیری از ایجاد خطر برای شهروندان، تردد خودرو در هفت مسیر داخل و خارج این شهر در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۱۱ و ۱۲ فروردین ممنوع اعلام شده است.

محمد ابراهیم زارعی ادامه داد: بلوار کردستان، خیابان ورودی شهرک کوثر از سمت میدان جهاد، منطقه نمونه گردشگری آبیدر و سه راهی خیابان حجاب تا تکیه و چمن از جمله مسیرهایی است که تردد خودرو در روزها ممنوع است.

وی یادآور شد: تردد خودرو در این روزها در سه راه پل شیخ حد فاصل راه‌های مواصلاتی روستاهای (ننله، باباریز، قلیان و خلیچیان) و قشلاق و گریزه نیز ممنوع اعلام شده است.

فرماندار سنندج گفت: شرکت‌های آبفا و آبفار برای تأمین آب آشامیدنی شهروندان در شرایط حاد، تمهیدات لازم را در نظر داشته باشند ضمن اینکه مرکز بهداشت و سلامت نیز پایش و کنترل کیفیت آب شرب را دو چندان کرده و از سلامت آب شرب مصرفی اطمینان لازم را حاصل کنند.

پروازهای روز یکشنبه تهران - سنندج لغو شد

پروازهای روز یکشنبه تهران - سنندج نیز به دلیل ورود سامانه بارشی از عصر شنبه و شرایط نامساعد جوی لغو شد و پروازی که قرار بود امروز از تهران به مقصد سنندج در ساعت ۱۰:۲۰ صبح صورت گیرد به دلیل پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارندگی شدید، انجام نخواهد شد.

پرواز دیگر فرودگاه سنندج نیز که قرار بود ساعت ۱۰:۴۵ از تهران به مقصد سنندج انجام شود به همان دلیل لغو شده است.

خطر «بهمن» بعداز سیل در کردستان

با تصمیم ستاد مدیریت بحران شهرستان سروآباد گردنه ژالانه که شهرهای سروآباد به اورامان و پاوه را متصل می‌کند به دلیل احتمال وقوع بهمن مسدود شد.

بر همین اساس از عصر امروز یکشنبه تردد در گردنه ژالانه تا اطلاع ثانوی ممنوع است و از عبور و مرور وسایل نقلیه خودرویی جلوگیری به عمل می‌آید.

گردنه ژالانه یکی از گردنه‌های مرتفع در استان کردستان است که در ایام زمستان به دلیل شدت بارش برف مسدود می‌شود.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

روستای نجف آباد شهرستان اسدآباد خالی از سکنه شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان گفت: روستای نجف آباد شهرستان اسدآباد به علت احتمال وقوع سیل تخلیه شد.

علیمردانی طالبی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از زمان بارش باران از ابتدای ساعات امروز تاکنون لایروبی کانال‌ها و مسیل ها در همدان انجام شده است، عنوان کرد: اقدامات پیش از شروع بارندگی توسط برخی از دستگاه‌ها انجام شد که در کاهش خسارت‌ها مؤثر بود.

وی با بیان اینکه اقدامات تحت نظارت فرمانداری انجام شده است، عنوان کرد: علی رغم تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش خسارت بارندگی در استان همدان بر اثر شدت بارندگی در نقاط مختلف استان همدان خسارت‌هایی بر جای مانده است که از جمله آن تا ساعت ۱۸ عصر یکشنبه ۴۰ مورد آبگرفتگی در اماکن مسکونی در استان همدان گزارش شده است.

مردم نهاوند خونسردی خود را حفظ کنند

استاندار همدان، گفت: مردم نهاوند خونسردی خود را حفظ کنند و از کنار رودخانه‌ها دور شوند.

حسین افشاری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت منطقه قاسم آباد همدان در پی بارش‌های امروز عنوان کرد: ۵ منزل مسکونی در این منطقه تخلیه شده است.

فرماندار همدان با بیان اینکه آب وارد این منازل شده بود و با حضور عوامل شهرداری و دهیاری پلی که مانع عبور آب شده بود تخریب شد، گفت: در حال حاضر مشکل رفع شده و خطری ساکنان را تهدید نمی‌کند.

مردم آب شرب ذخیره کنند

بخشدار مرکزی نهاوند گفت: مردم روستاهای حوزه گاماسیاب نهاوند آب شرب ذخیره کنند.

آیت صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت بخش مرکزی نهاوند در اثر بارش‌های اخیر گفت: در حال حاضر مشکل و تهدید جدی در بخش مرکزی نهاوند وجود ندارد و خوشبختانه اوضاع تحت کنترل است.

وی اظهار کرد: با توجه به بارش‌های شدید و احتمال گل‌آلوده شدن آب شرب روستاهای حوزه گاماسیاب از مردم این روستاها درخواست می‌شود آب شرب ذخیره کنند.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

اسکان اضطراری مسافران نوروزی

سخنگوی شورای شهر مریانج از آمادگی این شهر به منظور اسکان اضطراری مسافران در راه مانده خبر داد.

مهدی شعبانی مقصود در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آمادگی شهر مریانج به منظور اسکان مسافران، اظهار کرد: با توجه به وضعیت نامناسب جوی و احتمال مسدودی راه‌ها، شهر مریانج آمادگی اسکان اضطراری مسافران در راه مانده را دارد.

وی ادامه داد: تمامی اماکن مذهبی از جمله، مساجد، حسینیه‌ها، اماکن ورزشی و همچنین مدارس این شهر در حالت آماده باش هستند تا در صورت لزوم پذیرای مسافران نوروزی باشند.

آماده‌باش کامل دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان نهاوند

فرماندار نهاوند از آماده‌باش کامل دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان شهرستان نهاوند خبر داد و گفت: مردم اطلاعیه‌ها را از رسانه‌های رسمی پیگیری کنند.

در پی بارش‌های چند روز گذشته در شهرستان نهاوند خسارت جانی نداشته ایم و تنها در بخش‌های چهارگانه شهرستان به برخی منازل مسکونی، دامداری‌ها و زمین‌های کشاورزی خسارات مالی واردشده که کارشناسان حوزه‌های مرتبط در حال برآورد دقیق این خسارات هستند.

ایلام تحت تأثیر بارش‌های سیل آسا

بارش‌های سیل آسا طی امروز مناطق مختلف ایلام را تحت تأثیر خود قرار داد و علاوه بر مسدود شدن چند مسیر ارتباطی، باعث تخلیه چند روستا نیز شد.

بر این اساس دیروز و امروز استاندار و مسئولان حوزه‌های مختلف با حضور در ارغوان، محله هانیوان، و مناطق آسیب پذیر از سیل در جریان آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده برای مدیریت بارش‌ها سیل آسا قرار گرفتند.

استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بر اساس تصمیماتی که اتخاذ شد قرار شد به صورت میدانی مسئولان در نقاطی که احتمال خطر دارد حضور و موارد را بررسی و ساز و کاری تعریف کنند.

قاسم سلیمانی دشتکی افزود: با آغاز فعالیت سامانه بارشی جدید از دیشب همه امکانات برای پیشگیری از سیل احتمالی در مناطق مختلف به ویژه شهر ایلام و سایر شهرهای استان در نظر گرفته شده است.

سیل چند خمره تاریخی را از دل خاک بیرون کشید

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام از پیدا شدن چند خمره تاریخی بر اثر شدت بارندگی‌های ایلام خبر داد.

وی با اشاره به اینکه در سیلاب امروز در شهرستان دره شهر دو خمره جای آذوقه هویدا و کشف شده است، ادامه داد: به محض اطلاع از این موضوع بلافاصله یگان حفاظت میراث فرهنگی به منطقه اعزام و با همکاری نیروی انتظامی دو خمره در حال بیرون آوردن و انتقال به موزه شهرستان دره شهر هستند.

شنبه زاده تصریح کرد: این دو خمره ذخیره آذوقه متعلق به دوران اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی هستتد.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

تشدید بارش برف در چهارمحال و بختیاری

رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری گفت: گردنه‌های «چری» و «شاه منصوری» در چهارمحال و بختیاری در پی بارش برف و کولاک مسدود شد.

غلامعلی نوربخش در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه گردنه‌های «چری» و «شاه منصوری» در چهارمحال و بختیاری مسدود شد، اظهار داشت: بارش برف در ارتفاعات شهرستان کوهرنگ تردد را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری ادامه داد: دید افقی به علت بارش برف کاهش یافته است و تردد در محورهای چهارمحال و بختیاری به کندی انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: مسافران از سفر غیر ضروری به شهرستان کوهنگ پرهیز کنند.

راه ارتباطی ۵۳ روستا در کوهرنگ مسدود است

مرتضی زمانپور فرماندار کوهرنگ در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه راه ارتباطی ۵۳ روستا در چهارمحال و بختیاری مسدود است، اظهار داشت: بارش باران در این منطقه شده گرفته است و احتمال طغیان رودخانه‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ساکنان ۱۶ روستا در این منطقه جابجا شده است، اظهار داشت: سه روستا در این شهرستان تخلیه شده است و ساکنان به مناطق امن انتقال داده شده‌اند.

وی اظهار داشت: ساکنان بخشی از روستاهای این شهرستان که خانه‌های آنها در معرض خطر بوده است جابجا شده است.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

تخلیه روستاهای درمعرض خطر سیل در چهارمحال و بختیاری

فرماندار کوهرنگ گفت: روستاهای در معرض سیل و رانش کوه در کوهرنگ تخلیه شدند.

مرتضی زمانپور در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به ورود یک سامانه بارشی جدید در چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها در شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

وی عنوان کرد: ساکنان ۱۶ روستا در شهرستان کوهرنگ جابجا شدند و در مناطق امن اسکان داده شده‌اند.

فرماندار کوهرنگ با اشاره به رانش کوه در روستای محمود آباد کوهرنگ، اظهار داشت: ۲۰ خانوار این روستا به مناطق امن انتقال داده شده‌اند.

تهدید سیل در آذربایجان غربی برطرف شد

استاندار آذربایجان غربی گفت: با وجود بارشهای اخیر در پی اقدامات انجام شده تهدید سیل در استان برطرف شده است.

هم اکنون مشکلی در هیچیک از ۱۷ شهرستان آذربایجان غربی گزارش نشده است و با توجه به پیش بینی تشدید بارش‌ها از امشب در استان تمامی امکانات و تجهیزات به حالت آماده باش در آمده اند.

سیل پل ارتباطی ۴ روستا را در هشترود تخریب کرد

سیل پل ارتباطی چهار روستای بیگ کندی، آغچه رود، ینگجه و سیف الدین در شهرستان هشترود در آذربایجان شرقی را تخریب کرد.

این پل‌های که از نوع باکس‌های بتنی بودند به جای پل‌هایی که در سیل سال ۹۵ تخریب شده بودند مورد استفاده روستاییان قرار می‌گرفت که در سیل امروز دوباره تخریب شدند.

با تخریب این باکس‌های بتنی، راه ارتباطی این روستاها مسدود شده و امکان ارتباط زمینی وجود ندارد.

طبق اعلام معاون اول رئیس جمهور حدود ۲۰ استان در کشور درگیر سیل هستند و تاکنون موضوعی به این فراگیری در کشور وجود نداشته است که اکثر استان‌ها درگیر سیل شدند.

اسحاق جهانگیری تصریح کرده که در بسیاری از مناطق کشور سیل موجب وارد شدن خسارت شده است و در برخی مناطق نیز تلفاتی داشتیم و در برخی استان‌ها تلفات بسیار کم بود هر چند معتقدیم در این زمینه نباید حتی یک نفر هم تلفات داشته باشیم.

با همه این اوصاف امیدواریم تا این سیل تجربه‌ای برای تمام مدیران و مسئولان شهرستانی و استانی در نقاط مختلف کشور شود تا قبل از وقوع حوادث این چنینی اقدامات لازم انجام شود تا شاهد خسارت‌های جانی و مالی نباشیم.


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اسد بابایی؛ در روزهای آغازین سال جدید که شاهد بارش شدید باران و برفاب در اکثر استان‌های کشور و بروز سیلاب و حوادث متعددی در شهرهای مختلف هستیم ولی با این حال هنوز خطر سیل برطرف نشده و سازمان هواشناسی هشدار داده است که همچنان احتمال وقوع سیلاب در جای جای کشور وجود دارد.

وقتی سیل به سین هشتم هفت سین ایرانی‌ها تبدیل شد و بسیاری از مردم را در روزهای آغازین سال بی خانمان کرد، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که شاهد این حجم بارش‌های بهاری در کشور باشیم و باعث بروز سیل شود ولی این حجم بالا از بارش‌ها و سرریز سدها و رودخانه‌ها باعث به زیرآب رفتن برخی از روستاها و شهرهای مختلف کشور شد.

با اینکه هم اکنون خوشبختانه اوضاع در بیشتر مناطق کشور تحت کنترل است، ولی خطر سیل همچنان پابرجاست و برخی از شهرها برای درامان ماندن از سیل خالی از سکنه شده اند.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

سیلاب در لرستان کشته داد

بارش باران شدید در استان لرستان همان طور که پیش بینی شده بوده موجب بروز سیلاب شد و برخی شهرستان‌های این استان را بحرانی کرد. تاکنون سیلاب خسارات زیادی در لرستان برجای گذاشته، راه ارتباطی بسیاری از روستاها را مسدود کرده و تعداد زیادی از مناطق شهری و روستایی تخلیه شده است.

سیلاب تا این لحظه در لرستان یک کشته برجای گذاشته است. امروز یک مرد ۵۰ ساله به رودخانه روستای «چشمه سرده» بخش شاهیوند سقوط و جان خود را از دست داد.

روند تخلیه مناطق شهری، روستایی و عشایری در حاشیه رودخانه‌های لرستان ادامه دارد.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

دورود تخلیه شد

طبق اعلام سرپرست فرمانداری دورود ۸۰ درصد جمعیت روستاهای این منطقه در معرض خطر سیل تخلیه شده است. در روستاهای لبان سفلی و سفید کن که شرایط حادتری دارند نیز ۷۰ درصد جمعیت منازل خود را تخلیه کرده‌اند.

در سطح شهر دورود نیز جمعیت ۷۰ درصد مناطق ساحلی تخلیه شده است. با شدت گرفتن بارش‌ها، سیلاب از ارتفاعات خرم‌آباد به سمت مرکز شهر در حرکت است که باعث اعلام حالت اضطراری در منطقه شده است.

ستاد مدیریت بحران خرم آباد نیز اطلاعیه‌ای صادر کرد که بر اساس آخرین نقشه‌های پیش یابی، از عصر امروز یکشنبه سامانه بارشی قوی به آسمان استان وارد شده و تا ساعاتی از روز سه شنبه به فعالیت خود ادامه خواهد داد. طی این مدت بارش باران، گاهی رعد و برق، وزش باد قابل ملاحظه، احتمال ریزش تگرگ در سطح شهرستان خرم آباد و در ارتفاعات بارش برف را به همراه خواهد داشت.

محمدرضا صفی خانی نماینده ویژه استاندار لرستان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به تخلیه روستاهای دشت سیلاخور و بخش مرکزی و ۵ روستای دیگر شهرستان دورود گفت: هرکاری که لازم بوده انجام داده‌ایم، رودخانه تیره فعلاً طغیان نکرده است اما با استمرار بارندگی‌ها به طور حتم این امر به وقوع می‌پیوندد.

وی با بیان اینکه خانه به خانه از مردم خواسته‌ایم منازل خود را ترک کنند، تصریح کرد: حتی با کمک بسیج برای جابه جایی مردم ماشین هم در اختیار آنها قرار داده‌ایم، اما برخی حاضر نیستند خانه‌های خود را ترک کنند.

نماینده ویژه استاندار لرستان در دورود یادآور شد: قطعاً با این روند بارش‌ها رودخانه تیره طغیان می‌کند و مردم هم احساس خطر خواهند کرد و مجبور می‌شوند خانه‌های خود را ترک کنند.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

انسداد راه ۳۰۰ روستای دلفان

حشمت بهمنی فرماندار دلفان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه باران به شدت از ساعت ۵ صبح تاکنون در دلفان می بارد، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که باعث شد دچار سیلاب شویم آب شدن برف‌های ارتفاعات اطراف شهر بوده است.

وی با بیان اینکه الان میزان آب درون رودخانه نورآباد سه برابر ظرفیت رودخانه است و برخی محلات دچار آ ب گرفتگی شده‌اند، تصریح کرد: بخش عمده منازل را تخلیه کرده‌ایم و خوشبختانه آسیب و تلفات انسانی نداشتیم ولی بارندگی به شدت ادامه دارد.

فرماندار دلفان با تاکید بر اینکه متأسفانه همین الان هم یک عده‌ای امتناع می‌کنند از تخلیه شهر و معتمدین و نیروها پای کار آمده‌اند تا خانه‌ها را تخلیه کنند، افزود: برق شهرستان قطع است و بارندگی‌ها ادامه دارد و امکان دارد مشکلات بیشتری داشته باشیم.

بهمنی با اشاره به اینکه حجم بارندگی بیش از حد تصور است، ادامه داد: ارتباط ۳۰۰ روستای شهرستان قطع شده است.

خطر سیل در خوزستان / تخلیه روستاها در اولویت قرارگرفت

بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها در استان خوزستان و وقوع سیل در برخی از نقاط این استان باعث جدی شدن خطر سیل شده است و هم اکنون تخلیه روستاهای خوزستان توسط نیروی دریایی سپاه در حال انجام است.

۵۰ شناور نیز به مناطق سیل زده اعزام شده است تا خدمات رسانی به نحو مطلوب انجام شود.

راه ارتباطی۷روستا در اهواز قطع شده است و طبق اعلام مسئولان شهرستانی، روستاهای در معرض تهدید سیل در آبادان باید فوری تخلیه شوند.

عملیات امداد رسانی به روستاهای بخش مرکزی اهواز نیز به سرعت در حال انجام است.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

جمال عالمی نیسی فرماندار اهواز نیز در خصوص وضعیت روستاهای در معرض سیلاب بخش مرکزی این شهرستان اظهار کرد: آب رودخانه به برخی از منازل چهار روستای بیت سید یدیم، سید هاشم، سید ظاهر و سید معن در این بخش نفوذ کرده و عملیات امداد رسانی به روستاییان با سرعت در حال انجام است.

وی با بیان اینکه هشدارهای لازم برای تخلیه این روستاها قبل از سیلاب داده شده بود، ادامه داد: مردم و وسایل و احشام روستاها به کمک دستگاه‌ها و اهالی با قطار، کامیون و وانت بارها در حال تخلیه هستند.

فرماندار اهواز گفت: دستگاه‌ها همچنان در حال ترمیم و استحکام سازی سیل بندها هستند تا از ورود آب جلوگیری شود.

انفجار دژ شهید باکری برای انتقال آب به هورالعظیم

فرمانده قرارگاه کربلا از انفجار دژ شهید باکری برای انتقال آب به هورالعظیم خبر داد.

سردار سرتیپ احمد خادم سیدالشهدا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر در ۵ منطقه استان خوزستان با همکاری ادارات، سازمان‌ها، نیروهای مسلح و نیروهای بسیجی مشغول فعالیت هستیم.

وی افزود: در شوش چند روستا را با کامیون تخلیه و یک تانکر آبرسان هم برای مردم شوش ارسال کرده‌ایم.

فرمانده قرارگاه کربلا تصریح کرد: در محور بامدژ نیز کامیون‌ها برای تخلیه روستاها و انتقال مردم اعزام و امکانات مهندسی نیز برای فعالیت‌های لازم ارسال شده است.

سردار سرتیپ خادم سیدالشهدا با اشاره به ارسال بیل مکانیکی، بولدوزر و کمپرسی برای شعیبیه یادآور شد: در سوسنگرد نیز با امکانات مهندسی و تخریب برخی از دژها از جمله شهید باکری از طریق انفجار برای انتقال آب به سمت هورالعظیم اقدام کرده‌ایم تا برای مردم شهر رفیع و سوسنگرد مشکلی پیش نیاید.

وی خبر داد: جلسه با شرکت توسعه نیشکر برای آبگیری کانال‌های این شرکت برگزار شده تا در تمامی واحدهای این شرکت کانال‌ها آبگیری و بخشی از آورد رودخانه‌ها کاهش پیدا کند.

فرمانده قرارگاه کربلا در پایان گفت: در حال حاضر سه تیپ از این قرارگاه شامل تیپ حضرت مهدی دزفول، تیپ اهواز و ۶۴ الحدید به مناطق اعزام و مشغول خدمات‌رسانی به مردم سیل زده استان خوزستان هستند.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

۶ هزار نفر در اردوگاه‌های هلال احمر اسکان اضطراری داده شدند

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان نیز در این خصوص گفت: از ۴ فروردین تاکنون ۶ هزار و ۶ نفر توسط امدادگران هلال احمر استان به صورت اضطراری اسکان داده شدند.

علی خدادادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از چهارم تا ۱۰ فروردین ماه امسال چهار هزار و ۴۷۵ خانوار متأثر از سیلاب اخیر توسط هلال احمر امدادرسانی شدند.

وی افزود: طی همین مدت ۶ هزار و ۶ نفر توسط امدادگران هلال احمر استان به صورت اضطراری اسکان داده شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان تصریح کرد: این خانوارها از ۱۶ شهر بهبهان، لالی، گتوند، شوشتر، ایذه، آبادان، هفتکل، باغملک، رانتر، اندیمشک، اندیکا، مسجدسلیمان، دزفول، شوش و اهواز بودند.

خدادادی یادآور شد: ۲۸۲ نفر نیز به مناطق و مکان‌های امن انتقال داده شدند.

وی ادامه داد: ۶۲۴ دستگاه چادر در قالب ۱۲ اردوگاه اسکان اضطراری در شهرهای باوی، شوشتر، اهواز، سوسنگرد، شوش و دزفول برپا شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان در پایان بیان کرد: به ۲۱ هزار و ۸۸۵ نفر که به دلیل سیلاب آسیب دیده بودند نیز امدادرسانی شد.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

۲۰ هزار خانوار کرمانشاهی در معرض سیل

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از صدور اخطار تخلیه برای ۲۰ هزار خانوار کرمانشاهی در معرض سیل در استان خبر داد.

وی با بیان اینکه ۶۴۲ نقطه در استان کرمانشاه آسیب شناسی شده است، تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم مطرح شده پراکندگی روستاها است که در استان ۱۷۰۰ روستا بالای ۲۰ خانوار داریم.

آب شدن برف‌های ارتفاعات نگرانی جدی در کرمانشاه

علاوه بر بارش‌ها نگرانی جدی برای روان آب‌ها و آب شدن برف‌ها است. در استان کرمانشاه ۹ سد آبگیری شده و دو سد در حال آبگیری است و نیز یک سد نیز برق تولید می‌کند و کاملاً تحت کنترل هستند.

البته در این بین چهار سد نیز به صورت مدیریت شده سرریز شده اند.

طبق اعلام مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه ۲۰۰۰ رودخانه در سطح استان وجود دارد که به علت طولانی بودن مسیرها خانوارهای زیادی در حاشیه رودخانه‌ها هستند که در بستر کمتر ولی در مجاورت و حاشیه‌ها اسکان دارند، این موضوع نگرانی‌ها را برای خطرات سیل افزایش می‌دهد.

سفر جهانگیری به کرمانشاه

معاون اول رئیس جمهور برای بررسی وضعیت کرمانشاه وارد این استان شد. اسحاق جهانگیری عصر امروز در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کرمانشاه شرکت و دستورات لازم برای ساماندهی وضعیت مناطق سیل زده و در معرض خطر سیل را صادر کرد.

آب ۳۶ روستای ثلاث باباجانی قطع شد

صادق خدادادی فرماندار شهرستان ثلاث باباجانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در اثر بارندگی‌هایی که از صبح امروز در ثلاث باباجانی شروع شده است یک لوله آب در بستر رودخانه ازگله با شکستگی مواجه شد که منجر به قطع شدن آب ۳۶ روستا شد که در این خصوص از طرف آب و فاضلاب روستایی و قرارگاه شهید همدانی عملیات آبرسانی به این روستاها صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین در جاده کانی زرد ریزش کوه داشتیم که توسط یک دستگاه لودر که از قبل در این مکان مستقر شده بلافاصله جاده پاکسازی و در حال حاضر جاده باز است.

فرماندار شهرستان ثلاث باباجانی بیان کرد: با توجه به اینکه ۶۱ روستای ثلاث باباجانی در مسیر رودخانه قرار دارند پیش بینی‌های لازم برای حفاظت از آنها به عمل آمده آنها نیز به نقاط امن منتقل شدن تا از آسیب کمال در امان باشند.

خدادادی ادامه داد: برای تعداد ۹ روستا که دارای راه‌های صعب العبور هستند از روز گذشته آذوقه، آب و سایر امکانات برای مدت ۵ روز در اختیار آنها قرار گرفته است.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

کرمانشاهی‌ها تا فردا از منازل خود خارج نشوند

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با اشاره به آمادگی همه دستگاه‌ها برای مقابله با سیل گفت: مردم تا ۲۴ ساعت از منازل خود خارج نشوند.

جلیل بالایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این یک امر طبیعی است که در هنگام بارش باران و وقوع سیل، بستر رودخانه هاو مسیل ها و محل‌های خروجی روان آب‌ها در معرض خطر سیلابی شده هستند.

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود از امروز تا ۲۴ ساعت از منزل خارج نشوند و چنانچه مجبور به خروج از منزل شدند توقف بیجا در مسیل ها و مناطق پر خطر نداشته باشند.

بالایی همچنین گفت: برای آن دسته از خانواده‌ها در روستا و شهر مبنی بر تخلیه منزل تذکر داده شده است حتماً باید این کار را انجام دهند و جهت اسکان به مکان‌هایی که برای آنها تدارک دیده شده است منتقل شوند.

شرایط اضطراری در «گمیشان» استان گلستان

گلستان از روزهای پایانی سال گذشته درگیر سیل شد و ابتدا روستاها و شهرهای شرقی گلستان و به ویژه گنبدکاووس دچار آبگرفتگی شدند و سپس سیل به شهرستان‌های شمالی گلستان به ویژه آق قلا و گمیشان رسید.

ارتباط زمینی بین سیمین شهر و گمیشان برقرار شده است اما ارتفاع آب در بعضی محلات گمیشان و آق قلا افزایش یافته و مسئولان محلی شرایط گمیشان را اضطراری اعلام می‌کنند. با نگاهی به تصاویر و ویدئوهای هوایی از گمیشان مشخص می‌شود که این شهر به دریا پیوسته است.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

هم‌اکنون ارتفاع آب در فاز سه شهرک صنعتی آق قلا حدود دو تا ۲.۵ متر است و ارتفاع آب در بعضی از محلات آق قلا مانند کل آباد و همچنین گمیشان در حال افزایش است.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان بارندگی روزهای گذشته در پارک ملی گلستان و … را دلیل افزایش ارتفاع آب دانست و به خبرنگار مهر گفت: همه تلاش‌ها برای تخلیه آب و هدایت رواناب‌ها به سمت دریا ادامه دارد.

مجتبی جمالی تاکید کرد: توصیه‌های لازم به شهروندان داده شده و مجوزهای لازم برای هدایت آب به خارج شهر برای دستگاه‌های متولی صادر شده و شهر گمیشان در شرایطی نیست که بخواهیم دستور تخلیه شهر را صادر کنیم.

احتمال ذوب برف و تداوم سیلاب طی روزهای آینده در گلستان

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان گفت: با توجه به عملیات برف سنجی و چگالی برف موجود، پتانسیل تولید رواناب حاصل از ذوب برف و احتمال تداوم سیلاب در روزهای آینده در گلستان وجود دارد.

سطح پوشش برف حوضه گرگانرود و قره سو بر اساس اطلاعات حاصله از پژوهشگاه فضایی ایران، در حدود سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع است و به طور میانگین ارتفاع برف در مناطق کوهستانی استان نیز حدود یک متر برآورد می‌شود.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

حدود ۱۰ روز از سیل گمیشان می‌گذرد و همچنان نصف این شهر در محاصره آب است. مردم به دلیل وجود آب در سطح شهر در خانه‌ها مانده اند.

هلال احمر این روزها به کمک نیروهای مردمی اقلام مورد نیاز روزانه سیل زدگان را بین آنها تقسیم می‌کنند.

آخرین وضعیت آق قلا

بیش از ۱۰ روز از سیل گلستان می‌گذرد، اما هنوز زندگی بسیاری از مردم آق قلا با مشکلات جدی مواجه است. این روزها مردم نگران شهر خود هستند. بارندگی شدید و سیلاب خسارت‌های زیادی به منطقه ترکمن صحرا وارد کرده و آق قلا و گمیشان که در انتهای مسیر سیلاب قرار گرفته بیشترین آسیب را متحمل شده است.

مردم تلاش می‌کنند با ایجاد سد خاکی و کیسه‌ای در ورودی شهر مانع از ورود آب شوند.

دستور تخلیه منازل پرخطر در استان کردستان صادر شد

طی هفته گذشته بارش باران در مناطق مختلف استان کردستان آغاز شده و امروز نیز ادامه دارد و براساس پیش بینی‌های اداره کل هواشناسی استان کردستان این بارش‌ها تا فردا نیز ادامه خواهد داشت.

فرماندار قروه از آماده باش نیروهای ستاد بحران با شناسایی ۲۲ منطقه آسیب پذیر و دستور تخلیه مکان‌هایی که در معرض خطر بیشتری هستند برای روزهای یازدهم و دوازدهم خبر داد.

تعدادی از خانه‌های روستایی که دستور تخلیه گرفته‌اند شامل مشیرآباد اوریه، سنگین آباد، قاملو و سراب قحط در بخش مرکزی، مالوجه، طوغان و قزلجه کند در بخش دلبران، حاجی آباد، دوسر، زنگ آباد، برمه تپه و سوتپه در بخش چهاردولی، روستاهای شیخ جعفر، حسن خان، سیلاب، شوراب هزاره، شوراب خان، گیلکلو، عبدل آباد، فیروزآباد در بخش سریش هستند.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

تردد خودرو در برخی مسیرهای شهری سنندج ممنوع شد

فرماندار شهرستان سنندج نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، بیان کرد: با توجه به شروع بارش و احتمال وقوع سیل و به منظور جلوگیری از ایجاد خطر برای شهروندان، تردد خودرو در هفت مسیر داخل و خارج این شهر در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۱۱ و ۱۲ فروردین ممنوع اعلام شده است.

محمد ابراهیم زارعی ادامه داد: بلوار کردستان، خیابان ورودی شهرک کوثر از سمت میدان جهاد، منطقه نمونه گردشگری آبیدر و سه راهی خیابان حجاب تا تکیه و چمن از جمله مسیرهایی است که تردد خودرو در روزها ممنوع است.

وی یادآور شد: تردد خودرو در این روزها در سه راه پل شیخ حد فاصل راه‌های مواصلاتی روستاهای (ننله، باباریز، قلیان و خلیچیان) و قشلاق و گریزه نیز ممنوع اعلام شده است.

فرماندار سنندج گفت: شرکت‌های آبفا و آبفار برای تأمین آب آشامیدنی شهروندان در شرایط حاد، تمهیدات لازم را در نظر داشته باشند ضمن اینکه مرکز بهداشت و سلامت نیز پایش و کنترل کیفیت آب شرب را دو چندان کرده و از سلامت آب شرب مصرفی اطمینان لازم را حاصل کنند.

پروازهای روز یکشنبه تهران - سنندج لغو شد

پروازهای روز یکشنبه تهران - سنندج نیز به دلیل ورود سامانه بارشی از عصر شنبه و شرایط نامساعد جوی لغو شد و پروازی که قرار بود امروز از تهران به مقصد سنندج در ساعت ۱۰:۲۰ صبح صورت گیرد به دلیل پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارندگی شدید، انجام نخواهد شد.

پرواز دیگر فرودگاه سنندج نیز که قرار بود ساعت ۱۰:۴۵ از تهران به مقصد سنندج انجام شود به همان دلیل لغو شده است.

خطر «بهمن» بعداز سیل در کردستان

با تصمیم ستاد مدیریت بحران شهرستان سروآباد گردنه ژالانه که شهرهای سروآباد به اورامان و پاوه را متصل می‌کند به دلیل احتمال وقوع بهمن مسدود شد.

بر همین اساس از عصر امروز یکشنبه تردد در گردنه ژالانه تا اطلاع ثانوی ممنوع است و از عبور و مرور وسایل نقلیه خودرویی جلوگیری به عمل می‌آید.

گردنه ژالانه یکی از گردنه‌های مرتفع در استان کردستان است که در ایام زمستان به دلیل شدت بارش برف مسدود می‌شود.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

روستای نجف آباد شهرستان اسدآباد خالی از سکنه شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان گفت: روستای نجف آباد شهرستان اسدآباد به علت احتمال وقوع سیل تخلیه شد.

علیمردانی طالبی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از زمان بارش باران از ابتدای ساعات امروز تاکنون لایروبی کانال‌ها و مسیل ها در همدان انجام شده است، عنوان کرد: اقدامات پیش از شروع بارندگی توسط برخی از دستگاه‌ها انجام شد که در کاهش خسارت‌ها مؤثر بود.

وی با بیان اینکه اقدامات تحت نظارت فرمانداری انجام شده است، عنوان کرد: علی رغم تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش خسارت بارندگی در استان همدان بر اثر شدت بارندگی در نقاط مختلف استان همدان خسارت‌هایی بر جای مانده است که از جمله آن تا ساعت ۱۸ عصر یکشنبه ۴۰ مورد آبگرفتگی در اماکن مسکونی در استان همدان گزارش شده است.

مردم نهاوند خونسردی خود را حفظ کنند

استاندار همدان، گفت: مردم نهاوند خونسردی خود را حفظ کنند و از کنار رودخانه‌ها دور شوند.

حسین افشاری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت منطقه قاسم آباد همدان در پی بارش‌های امروز عنوان کرد: ۵ منزل مسکونی در این منطقه تخلیه شده است.

فرماندار همدان با بیان اینکه آب وارد این منازل شده بود و با حضور عوامل شهرداری و دهیاری پلی که مانع عبور آب شده بود تخریب شد، گفت: در حال حاضر مشکل رفع شده و خطری ساکنان را تهدید نمی‌کند.

مردم آب شرب ذخیره کنند

بخشدار مرکزی نهاوند گفت: مردم روستاهای حوزه گاماسیاب نهاوند آب شرب ذخیره کنند.

آیت صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت بخش مرکزی نهاوند در اثر بارش‌های اخیر گفت: در حال حاضر مشکل و تهدید جدی در بخش مرکزی نهاوند وجود ندارد و خوشبختانه اوضاع تحت کنترل است.

وی اظهار کرد: با توجه به بارش‌های شدید و احتمال گل‌آلوده شدن آب شرب روستاهای حوزه گاماسیاب از مردم این روستاها درخواست می‌شود آب شرب ذخیره کنند.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

اسکان اضطراری مسافران نوروزی

سخنگوی شورای شهر مریانج از آمادگی این شهر به منظور اسکان اضطراری مسافران در راه مانده خبر داد.

مهدی شعبانی مقصود در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آمادگی شهر مریانج به منظور اسکان مسافران، اظهار کرد: با توجه به وضعیت نامناسب جوی و احتمال مسدودی راه‌ها، شهر مریانج آمادگی اسکان اضطراری مسافران در راه مانده را دارد.

وی ادامه داد: تمامی اماکن مذهبی از جمله، مساجد، حسینیه‌ها، اماکن ورزشی و همچنین مدارس این شهر در حالت آماده باش هستند تا در صورت لزوم پذیرای مسافران نوروزی باشند.

آماده‌باش کامل دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان نهاوند

فرماندار نهاوند از آماده‌باش کامل دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان شهرستان نهاوند خبر داد و گفت: مردم اطلاعیه‌ها را از رسانه‌های رسمی پیگیری کنند.

در پی بارش‌های چند روز گذشته در شهرستان نهاوند خسارت جانی نداشته ایم و تنها در بخش‌های چهارگانه شهرستان به برخی منازل مسکونی، دامداری‌ها و زمین‌های کشاورزی خسارات مالی واردشده که کارشناسان حوزه‌های مرتبط در حال برآورد دقیق این خسارات هستند.

ایلام تحت تأثیر بارش‌های سیل آسا

بارش‌های سیل آسا طی امروز مناطق مختلف ایلام را تحت تأثیر خود قرار داد و علاوه بر مسدود شدن چند مسیر ارتباطی، باعث تخلیه چند روستا نیز شد.

بر این اساس دیروز و امروز استاندار و مسئولان حوزه‌های مختلف با حضور در ارغوان، محله هانیوان، و مناطق آسیب پذیر از سیل در جریان آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده برای مدیریت بارش‌ها سیل آسا قرار گرفتند.

استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بر اساس تصمیماتی که اتخاذ شد قرار شد به صورت میدانی مسئولان در نقاطی که احتمال خطر دارد حضور و موارد را بررسی و ساز و کاری تعریف کنند.

قاسم سلیمانی دشتکی افزود: با آغاز فعالیت سامانه بارشی جدید از دیشب همه امکانات برای پیشگیری از سیل احتمالی در مناطق مختلف به ویژه شهر ایلام و سایر شهرهای استان در نظر گرفته شده است.

سیل چند خمره تاریخی را از دل خاک بیرون کشید

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام از پیدا شدن چند خمره تاریخی بر اثر شدت بارندگی‌های ایلام خبر داد.

وی با اشاره به اینکه در سیلاب امروز در شهرستان دره شهر دو خمره جای آذوقه هویدا و کشف شده است، ادامه داد: به محض اطلاع از این موضوع بلافاصله یگان حفاظت میراث فرهنگی به منطقه اعزام و با همکاری نیروی انتظامی دو خمره در حال بیرون آوردن و انتقال به موزه شهرستان دره شهر هستند.

شنبه زاده تصریح کرد: این دو خمره ذخیره آذوقه متعلق به دوران اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی هستتد.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

تشدید بارش برف در چهارمحال و بختیاری

رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری گفت: گردنه‌های «چری» و «شاه منصوری» در چهارمحال و بختیاری در پی بارش برف و کولاک مسدود شد.

غلامعلی نوربخش در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه گردنه‌های «چری» و «شاه منصوری» در چهارمحال و بختیاری مسدود شد، اظهار داشت: بارش برف در ارتفاعات شهرستان کوهرنگ تردد را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری ادامه داد: دید افقی به علت بارش برف کاهش یافته است و تردد در محورهای چهارمحال و بختیاری به کندی انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: مسافران از سفر غیر ضروری به شهرستان کوهنگ پرهیز کنند.

راه ارتباطی ۵۳ روستا در کوهرنگ مسدود است

مرتضی زمانپور فرماندار کوهرنگ در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه راه ارتباطی ۵۳ روستا در چهارمحال و بختیاری مسدود است، اظهار داشت: بارش باران در این منطقه شده گرفته است و احتمال طغیان رودخانه‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ساکنان ۱۶ روستا در این منطقه جابجا شده است، اظهار داشت: سه روستا در این شهرستان تخلیه شده است و ساکنان به مناطق امن انتقال داده شده‌اند.

وی اظهار داشت: ساکنان بخشی از روستاهای این شهرستان که خانه‌های آنها در معرض خطر بوده است جابجا شده است.

وضعیت بحرانی در لرستان و خوزستان/ گمیشان به دریا پیوست

تخلیه روستاهای درمعرض خطر سیل در چهارمحال و بختیاری

فرماندار کوهرنگ گفت: روستاهای در معرض سیل و رانش کوه در کوهرنگ تخلیه شدند.

مرتضی زمانپور در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به ورود یک سامانه بارشی جدید در چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها در شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

وی عنوان کرد: ساکنان ۱۶ روستا در شهرستان کوهرنگ جابجا شدند و در مناطق امن اسکان داده شده‌اند.

فرماندار کوهرنگ با اشاره به رانش کوه در روستای محمود آباد کوهرنگ، اظهار داشت: ۲۰ خانوار این روستا به مناطق امن انتقال داده شده‌اند.

تهدید سیل در آذربایجان غربی برطرف شد

استاندار آذربایجان غربی گفت: با وجود بارشهای اخیر در پی اقدامات انجام شده تهدید سیل در استان برطرف شده است.

هم اکنون مشکلی در هیچیک از ۱۷ شهرستان آذربایجان غربی گزارش نشده است و با توجه به پیش بینی تشدید بارش‌ها از امشب در استان تمامی امکانات و تجهیزات به حالت آماده باش در آمده اند.

سیل پل ارتباطی ۴ روستا را در هشترود تخریب کرد

سیل پل ارتباطی چهار روستای بیگ کندی، آغچه رود، ینگجه و سیف الدین در شهرستان هشترود در آذربایجان شرقی را تخریب کرد.

این پل‌های که از نوع باکس‌های بتنی بودند به جای پل‌هایی که در سیل سال ۹۵ تخریب شده بودند مورد استفاده روستاییان قرار می‌گرفت که در سیل امروز دوباره تخریب شدند.

با تخریب این باکس‌های بتنی، راه ارتباطی این روستاها مسدود شده و امکان ارتباط زمینی وجود ندارد.

طبق اعلام معاون اول رئیس جمهور حدود ۲۰ استان در کشور درگیر سیل هستند و تاکنون موضوعی به این فراگیری در کشور وجود نداشته است که اکثر استان‌ها درگیر سیل شدند.

اسحاق جهانگیری تصریح کرده که در بسیاری از مناطق کشور سیل موجب وارد شدن خسارت شده است و در برخی مناطق نیز تلفاتی داشتیم و در برخی استان‌ها تلفات بسیار کم بود هر چند معتقدیم در این زمینه نباید حتی یک نفر هم تلفات داشته باشیم.

با همه این اوصاف امیدواریم تا این سیل تجربه‌ای برای تمام مدیران و مسئولان شهرستانی و استانی در نقاط مختلف کشور شود تا قبل از وقوع حوادث این چنینی اقدامات لازم انجام شود تا شاهد خسارت‌های جانی و مالی نباشیم.

کد خبر 4579354

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل