اردبیلی ها راهی طبیعت شدند


اردبیلی ها راهی طبیعت شدند

اردبیل - ایرنا - بیشتر اهالی استان اردبیل در سیزدهمین روز از فصل بهار از پیش از ظهر امروز راهی طبیعت ، پارک ها و فضاهای سبز شدند.

به گزارش ایرنا ، روز سه شنبه خیابان ها و جاده های استان شاهد تردد خودروهایی است که سبزه بر روی ماشین عازم فضاهای سبز شهر و بیرون از شهر هستند.
بسیاری از شهروندان و گردشگران در اردبیل در فضاهای سبز و دامنه های کوه ها با برپا کردن چادر مکان هایی برای اطراق سیزده بدر خود فراهم کرده اند.
شهر سیاحتی سرعین نیز در روز طبیعت شاهد حضور گسترده مردم برای استفاده از طبیعت و آب های گرم این شهر است.
از دیگر شهرستان ها بویژه مناطق گرمسیری استان اردبیل گزارش می شود که مردم به صورت گسترده در دامن طبیعت حضور یافته اند.
با توقف بارش ها از روز گذشته در بیشتر مناطق استان اردبیل هوای پایدار و آسمانی آفتابی همراه با افزایش دما حاکم شده است.
بر اساس اعلام هواشناسی اردبیل ، در روز 13 فروردین از شدت ناپایداری ها کاسته شده و افزایش دما پدیده غالب در تمام مناطق استان پیش بینی می‌ شود.
همچنین وزش باد در مناطق مرکزی و شهرستان گرمی گاهی با سرعت تند تا نسبتا شدید انتظار می‌ رود.
با توجه به حضور مسافران و گردشگران نوروزی با همکاری دستگاه های عضو ستاد تسهیلات مدارس استان برای اسکان میهمانان تجهیز و تعدادی از مسافران در این اماکن اسکان داده شده اند.
مردم استان اردبیل در مناطق مختلف با مراسم ویژه ای آیین سنتی سیزده بدر روز طبیعت را با حضور در فضاهای سرسبز و سیاحتی برگزار کرده و سعی می کنند تعطیلات نوروزی را با خاطره ای خوش به پایان برسانند.
برقراری ارتباط با طبیعت و حفظ آن، درک بیشتر هستی و قدردانی از نعمت های خداوند ، آغاز شاد سال کاری جدید و حفاظت و استفاده بهینه از طبیعت از جمله پیام های آیین سیزده بدر می باشد هر چند که برخی اعتقادات خرافی از جمله نحسی 13 نیز هنوز از سوی اندک جماعتی در باره این روز مطرح می شود.
بسیاری از مردم این روز را سرآغاز زندگی بهشتی دانسته و لوازم و سور و سات مربوط به روز سیزده بدر را از یک روز پیش آماده کرده و از سپیده دم روز 13 فروردین رهسپار عرصه های طبیعی می شوند.
مردم به شکل گروه ها و خانواده های چند نفره در حالی که وسایل ضروری روز سیزدهم فروردین از جمله خوراک ، لوازم تهیه چایی و زیرانداز را بر باربندها یا صندوق های خودروهایشان گذاشته اند در اولین فرصت خود را به دامان دشت ها ، باغ ها و ییلاق ها ، حاشیه رودخانه ها و مناطق جنگلی و ییلاقات در مختلف استان می رسانند.
بیشتر مردم استان اردبیل در 13روز سیزده بدر غذاهای مختلفی بر اساس ذائقه اعضای خانواده پخته و در دامان طبیعت صرف می کنند ، بر اساس یک سنت دیرینه آش دوغ محلی مهم ترین خوراکی است که تقریبا تمامی خانواده ها آن را تهیه و در دامان طبیعت صرف می کنند.
همچنین کباب کردن گوشت و مرغ در این روز رونق خاصی دارد، آبگوشت ، چیغیرتما ، ترشی قورمه ، دمی ‌یارما ، تاس‌ کباب ، گیلدیک آشی (نسترن وحشی) ، یرکوکی خورشی (خورشت هویج) ، دلمه ، کوفته ، کوکو و خشیل از جمله غذاهای سنتی استان اردبیل است که در 13 بدر پخته و صرف می شود.
روز 13 فروردین همچنین فرصتی برای آشتی مردم بویژه نوجوانان و جوانان با بازی های محلی و لذت بردن از هیجان و تحرک گروهی به شمار می رود.
بازی هایی همچون دال پران ، طناب کشی و چوب پا (چولنگ) ، یک قل دو قل (بش داش) ، داژبال ، قیش گوتوردی ، هفت سنگ ، طناب کشی و خانه بازی که در برخی مناطق استان همچون شهرستان نیر و خلخال رونق و هیجان گذشته خود را دارد.
در روز سیزده بدر اغلب مردم ماهی ‌ها و سبزی‌ های عید را برداشته و به کوه و دشت می‌روند و با انداختن آن ها به آب و یا رودخانه و با گفتن این جمله که 'درد و بلامیز سننن گئدسین' ' درد و بلای ما با تو برود ' زندگی شاد و خوشی را برای سال جدید آرزو می کنند.
گرچه در گذشته با توجه به تعداد کم ماهیان و سبزی های سفره های نوروزی کمتر به محیط زیست آسیب زده می شد اما بتدریج و با هجوم بشر به طبیعت و برهم خوردن اکوسیستم ها، کارشناسان محیط زیست نسبت به رها سازی ماهیان قرمزدر آب های رودخانه و تالاب ها به دلیل آسیب آنها تاکید می کنند.
از چند سال پیش شهرداری ها با دایر کردن ایستگاه های ویژه نسبت به جمع آوری و دریافت ماهیان قرمز از شهروندان اقدام می کنند و این امر امروزه در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ عمومی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: 13 فروردین به عنوان روز انس با طبیعت نامگذاری شده و لازم است در این روز نسبت به حراست از طبیعت تلاش کنیم.
محمد خداپرست افزود: حفاظت از طبیعت در استمرار استفاده از مواهب آن ضروری می باشد.
وی بر لزوم رعایت نکات ایمنی برای به حداقل رساندن خسارت ها در روز سیزدهم فروردین تاکید کرد.
وی افزود: از آنجایی که در سیزدهم فروردین ماه مردم برای طبیعت گردی به اکوسیستم های طبیعی مراجعه می کنند، در جایی استقرار یابند که کمترین فشار را بر طبیعت وارد کرده و از تمرکز بر محدوده خاص جلوگیری کنند.
او خودداری از آتش زدن در کنار درختان ، استفاده نکردن از تبر ، سلاح و تور صید و همچنین پراکنده نکردن زباله در محل حضور و حاشیه جاده ها را از جمله اقدامات ضروری روز سیزدهم فروردین ذکر کرد.
وی با بیان این که کیسه های زباله در ورودی شهرها و جاده ها دراختیار مسافران و طبیعت گردان قرار داده می شود خواستار جمع آوری زباله های تولیدی توسط مردم و تحویل آن در مکان های معین شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل همچنین از تشکیل تیم های گشت ویژه و سیار در مناطق مختلف استان در روز سیزدهم فروردین ماه خبر داد.
خداپرست افزود: در این روز استخرهایی از سوی شهرداری های استان برای رهاسازی ماهیان قرمز سفره هفت سین مشخص شده که مردم ماهیان خود را در آن استخرها رهاسازی کنند.
وی گفت: رهاسازی ماهیان غیربومی در رودخانه ها و تالاب های استان باعث تهدید اکوسیستم های آبی و از بین رفتن نوع ماهیان بومی می شود.
مسئول روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز از مردم و مسافران نوروزی خواست از اتراق در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها خودداری کنند.
محمد نوتاش اظهار داشت: حاشیه رودخانه ها و پایین دست مسیل ها احتمال سیلابی بودن دارند و مردم باید به نکات ایمنی توجه بیشتری داشته باشند.
فرماندار اردبیل هم با بیان اینکه در 13 فروردین طبیعت میزبان ما انسان هاست، گفت: 13 فروردین روز انس و حفظ طبیعت است و حفاظت از طبیعت در این روز بیانگر فرهنگ مردم است.
جواد زنجانی افزود: نیاز است به کودکان خود بیاموزیم که درختان ریه های تنفسی زمین می باشند و با شکستن شاخه های درختان به مرور این ریه ها از بین خواهد رفت.
او همچنین اظهار داشت: از نوشتن یادگاری بر روی درختان جنگلی خوداری کرده و در صورت استفاده از گیاهان دارویی و خوشبو در مراتع آنها را ریشه کن نکنیم.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان اردبیل هم از افزایش گشت و حضور پررنگ نیروهای این یگان در عرصه های ملی و منابع طبیعی استان در 13 فروردین خبر داد.
سرهنگ یوسف فتحی گفت: هماهنگی و تعامل با نیروی انتظامی نیز در بحث رسیدگی و برخورد با متخلفان و متجاوزان به عرصه های ملی و منابع طبیعی صورت گرفته و قرار شده این نیروها در زمینه سایر تخلفات حوزه منابع طبیعی کمک‌ رسان یگان حفاظت منابع طبیعی باشند.
فتحی افزود: شهروندان و مسافران نوروزی در زمان حضور در طبیعت و فضای سبز موارد ایمنی را رعایت کرده و از ریختن هر گونه زباله و روشن کردن آتش غیر ضروری خودداری و رعایت ایمنی را در نظر داشته باشند.
فتحی از دوستداران و گردشگران طبیعت خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب و قطع درختان و آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی استان مراتب را با شماره تلفن رایگان 1504 اطلاع دهند.
استان اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود از نقاط سیاحتی و طبیعی بسیار بکر با چشم اندازهای زیبا و دل انگیزی برخوردار است که به همین خاطر در سال از حدود 6 میلیون مسافر پذیرایی می کند.
6018/6016

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری