چندی پیش هیوندای نسل جدید سوناتا را در زادگاهش کرهٔ جنوبی رونمایی کرد اما حالا سازندهٔ کرهای نسل جدید سدان میان سایز خود را برای اولین بار برای آمریکاییها رسماً در نمایشگاه نیویورک به نمایش درآورده است.
سوناتای جدید طبق زبان طراحی جدیدی بنام Sensuous Sportiness شکل گرفته و نمایی مشابه یک کوپهٔ چهاردر پیدا کرده است درحالیکه برخی از ویژگیهای طراحی کانسپت Le Fil Rouge هم در آن دیده میشود. نمای جلویی سوناتا 2020 توسط جلوپنجرهٔ عریض اما کمارتفاع آبشاری تحتالشعاع قرار گرفته است که این جلوپنجره را چراغهای باریک با دیلایتهای LED خاصی احاطه کردهاند.
طراحان هیوندای در بخش جلویی سوناتا با نوارهای کرومی که از طرفین خودرو به سمت پایین حرکت کرده و دیلایتهای LED درون آنها جای گرفتهاند، ویژگی منحصربهفردی را به نمایش گذاشتهاند. در این نوارها چراغهای مخفی کار شده است و به همین دلیل وقتی خودرو خاموش است مثل نوارهای کرومی به نظر میرسند اما وقتی خودرو روشن میشود، آن چراغها هم روشن شده و مشخص میشوند. طراحی متمایز و خاص سوناتا به بخش جانبی آنهم کشیده شده است زیرا در این قسمت، خودرو از بدنهٔ سیال و روانی برخوردار است درحالیکه خطوط جانبی برجستهٔ آن نیز تا چراغهای عقب ادامه پیدا کرده است.
در بخش عقبی سوناتای جدید چراغهای دیده میشود که بشدت به چراغهای هوندا سیویک شباهت دارند. بخش پایینی این چراغهای توسط یک نوار LED به هم متصل شده است درحالیکه دنبالهٔ بالایی آن به شکلی هماهنگ و یکپارچه با اسپویلر عقب طراحی شده است؛ اما نسل جدید سوناتا فقط در ظاهر صیقلی و سیال به نظر نمیرسد زیرا به گفتهٔ هیوندای ضریب آئرودینامیک این ماشین برابر با 0.27 است. این سدان کرهای همچنین از یک پوشش مسطح در زیر بدنه و ویژگیهای آئرودینامیکی مثل بالههای کوچکی در چراغهای عقب هم برخوردار است که به کاهش مصرف سوخت و همینطور پایداری خودرو کمک میکند.
استایل منحصربهفرد سوناتا 2020 در داخل آن نیز با غربیلک فرمان متمایز، تودوزی روی داشبورد و نورپردازی داخلی، ادامه پیدا کرده است. این سدان جدید همچنین به صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی و نمایشگر 8 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با اندروید اتو و اپل کارپلی هم مجهز شده است. در کنسول مرکزی خودرو نیز یک انتخابگر دندهٔ جدید از نوع تعویض دنده باسیم تعبیه شده این انتخابگر دارای چهار دکمهٔ مختلف است و به گفتهٔ هیوندای فضای بسیار کمتری نسبت به یک شیفتر سنتی اشغال میکند.
نسل جدید سوناتا به طیف گستردهای از آپشنها و تجهیزات مجهز شده است که ازجملهٔ آنها میتوان به گرمکن و تهویهٔ صندلیهای جلو، شارژر بیسیم گوشیهای هوشمند و سیستم صوتی پریمیوم Bose با 12 بلندگو اشاره کرد. علاوه بر این، خریداران میتوانند سقف پانورامای شیشهای، نمایشگر سربالا و صفحهنمایش بزرگتر 10.2 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را هم سفارش دهند؛ اما یکی از جالبترین ویژگیهای نسل جدید سوناتا سیستم کلید دیجیتالی آن است. به لطف این ویژگی، مالکین میتوانند اپلیکیشن اختصاصی هیوندای را روی گوشی هوشمند خود نصب کرده و سپس از فناوری NFC برای باز کردن درهای خودرو استفاده کنند.
کلید دیجیتالی همچنین این امکان را فراهم میکند که مالک خودروی خود را بهراحتی در اختیار خانواده یا دوستان خود قرار دهد. بهعنوانمثال، میتوان برای دسترسی کودکان به خودرو، یک بازهٔ زمانی محدود تعیین کرد و اگر آنها رفتارهای غلطی از خود نشان دادند میتوان از راه دور دسترسی آنها را لغو کرد؛ اما علاوه بر این سیستم، برای سوناتا 2020 خدمات Blue Link هم ارائه شده است که امکان باز و بسته کردن درها، روشن کردن خودرو و گرم یا خنک کردن کابین را از را دور فراهم میکند. این سیستم همچنین از قابلیت یافتن خودروی دزدیدهشده هم برخوردار است.
نسل جدید سوناتا هم مثل بسیاری از خودروهای جدید به مجموعهٔ کاملی از سیستمهای کمکراننده مجهز شده است. تجهیزات استاندارد این ماشین شامل سیستم جلوگیری از برخورد جلو، حفظ حرکت میان خطوط و کروز کنترل هوشمند با قابلیت توقف و حرکت میشود درحالیکه برای آن سیستم دنبال کنندهٔ خطوط، سیستم خروج ایمن، سیستم جلوگیری از برخورد هنگام حرکت با دندهٔ عقب، سیستم دید کامل اطراف و سیستم پایش نقاط کور هم قابل سفارش است. علاوه بر این، هیوندای برای سدان جدید خود سیستمی بنام کمک پارک از راه دور را هم در نظر گرفته است که با سفارش این سیستم راننده میتواند با استفاده از کلید هوشمند، از راه دور خودرو را به پارکینگ وارد یا از آن خارج کند.
نسل جدید سوناتا در ایالاتمتحده با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه میشود. موتور اول یک واحد 1.6 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ است که 180 اسب بخار قدرت و 265 نیوتن متر گشتاور دارد. سوناتا با این پیشرانه در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی 7.6 لیتر بنزین مصرف میکند. موتور دوم اما از نوع 2.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است با 190 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور است. این موتور مصرف کمتری داشته و در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی به 7.1 لیتر سوخت نیاز دارد. نیروی هردوی این موتورها از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. تولید نسل جدید هیوندای سوناتا در اواخر پاییز در آلاباما آغاز میشود و از ماه اکتبر برای فروش در بازار ایالاتمتحده عرضه خواهد شد.