به گزارش خبرنگار مهر، علی ساری نماینده مردم اهواز در جلسه علنی امروز در تشریح سوال خود از وزیر نفت درباره علت عدم اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از بحران مازوت در آینده گفت: نهاد بین المللی کشتیرانی سال ۲۰۲۰ را برای ممنوعیت استفاده از نفت کوره به علت گوگرد بالایی که دارد، تعیین کرده است و کشتیها حق استفاده از این سوخت را ندارند.
وی ادامه داد: در واقع به علت گوگرد بالا، این سوخت در آبهای بین المللی تحریم شده است و وزارت نفت باید توضیح دهد که چه تمهیداتی برای جلوگیری از این بحران در دارد؟
نماینده مردم اهواز در مجلس با اشاره به اینکه همیشه سوخت مازاد نسبت به نفت ارزانتر عرضه میشود، سوال بنده این است که ما چند بشکه سوخت مازاد عرضه میکنیم و این ظرفیت عرضه شده به کجا میرود و کشور ما در سال ۲۰۲۰ از حیث عرضه مازاد نفت تا چه حد متضرر میشود.
ساری با بیان اینکه ما به سبب تولید زیاد مازوت در صف مقدم این بحران هستیم، ادامه داد: ۱۱ درصد تولید پالایشگاه ما نفت کوره با گوگرد بالا است و برای جلوگیری از بحران آینده باید برنامه دقیقی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه میزان صادرات مازوت ما ۳۵۰ هزار بشکه در روز بوده است اما به هیچ وجه در نیروگاههای کشور مصرف نشده و نخواهد شد، تصریح کرد: این در شرایطی است که عربستان سعودی در نیروگاه خود از نفت کوره استفاده میکند و برخلاف ایران، مقررات زیست محیطی را رعایت نمیکند.
ساری گفت: ما در حال حاضر درگیر شرایط تحریم هستیم و نباید با عدم توجه به این اطلاعیه نهاد بین المللی کشتیرانی، در سالهای آینده هم تحریم جدیدی شویم و باید وزارت نفت به این مسئله توجه داشته باشد.
نماینده مردم اهواز در مجلس خطاب به وزیر نفت اظهار داشت: شما وعده داده بودید که خسارتهای آلایندگی خوزستان پرداخت شود اما متأسفانه همکاران شما در قسمت مالی شرکت نفت هنوز یک قِران هم از بابت این آلایندگی به خوزستان پرداخت نکرده اند.
در ادامه جلسه بیژن زنگنه وزیر نفت در پاسخ به این سوال گفت: بحران مازوت نه تنها ایران بلکه بسیاری از کشورهای تولید کننده نفت را با مشکل روبرو میکند.
وی تصریح کرد: البته متوسط تولید نفت کوره ما یک میلیون تن در روز است و کمتر از دو درصد آن حاوی گوگرد است.
وزیر نفت بیان کرد: در واقع سازمان جهانی کشتیرانی مقرراتی گذاشته که از چند سال آینده کشتیها حق ندارند مازوت یا نفت کوره استفاده کنند اما کمتر از دو درصد نفت کوره ما حاوی گوگرد است.
زنگنه با بیان اینکه دو سوم از یک میلیون تن نفت کوره تولید شده ما به عنوان سوخت در کشتیها استفاده میشود، اظهار داشت: البته بحران ۲۰۲۰ یک معضل جهانی است و چگونه میخواهند تا سال ۲۰۲۰، ۵۰۰ هزار تن نفت کوره کمتر از نیم درصد داشته باشند!
وی درباره تمهیدات این وزارتخانه برای جلوگیری از بحران مازوت افزود: اولین اقدامی که برای حل این معضل در دستور کار داریم آن است که خوراک پالایشگاهها را کاهش دهیم.
وزیر نفت با اشاره به اینکه توسعه فازهای پارس جنوبی هم باعث شده میزان مصرف نفت کوره ما کاهش یابد، گفت: همچنین طرحهای بهسازی پالایشگاهها و توسعه متوازن تولید قیر با هدف صادرات در دستور کار ما قرار دارد.
وی بیان اینکه همچنین یکی دیگر از برنامههای ما آن است که در کشتیها دستگاههای پاک کننده بگذاریم که دود خروجی کشتیها را متعادل کند که در حال حاضر حدود هزار و صد کشتی کشورمان مجهز به این دستگاه شده اند و پیش بینی شده است تا سال ۲۰۲۰ این عدد به بیش از ۳ هزار مورد برسد.
وی در پایان همچنین یکی دیگر از تمهیدات وزارت نفت برای جلوگیری از بحران مازوت آن است که نفت کوره با گوگرد بالا را با نفت کورهای که گوگرد پایینی دارد مخلوط کنیم تا متعادل شود.
در ادامه جلسه علی ساری نماینده مردم اهواز توضیحات وزیر نفت را قانع کننده دانست.
همچنین علی مطهری که ریاست جلسه عصر امروز مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت، گفت: آقای خادمی در طرح سوال خود از وزیر نفت بیان کرد که نمایندگان فعلی استان خوزستان جذب وزارت نفت شده اند.
وی ادامه داد: پس از اظهارات خادمی، نمایندگان استان خوزستان به جایگاه هیئت رئیسه آمدند و گفتند که هیچکدام از آنان جذب وزارت نفت نشده و کارمند وزارت نفت نیستند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بهتر بود که آقای این حرف را نمیزد چرا که این حرف وی کنایهای به نمایندگان و مجلس است.