فراورده‌های نفتی جایگزین صادرات نفت خام


فراورده‌های نفتی جایگزین صادرات نفت خام

خبرگزاری آریا- شرایط کنونی فرصت بسیار خوبی است تا صادرات فراورده‌های نفتی و محصولات با ارزش افزوده بالا را جایگزین صادرات نفت خام کنیم.

فراورده‌های نفتی جایگزین صادرات نفت خام
خبرگزاری آریا- شرایط کنونی فرصت بسیار خوبی است تا صادرات فراورده‌های نفتی و محصولات با ارزش افزوده بالا را جایگزین صادرات نفت خام کنیم.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، رضا پدیدار با اشاره به تحریم‌های جدید نفتی از سوی آمریکا علیه ایران افزود: برای ما راه‌ها بسته نیست، زیرا می‌توانیم ظرفیت توسعه تبدیل مواد خام نفتی به فراورده‌های نفتی را به وجود آوریم و با تولید محصولات تکمیلی و با ارزش افزوده بالا، این گونه محصولات را به بازار‌های منطقه عرضه کنیم.
وی گفت: تصور می‌کنم با توجه به سبقه تاریخی مشتریان سنتی نفت ایران که بیش از 60 سال از ما نفت می‌خرند تحریم نفتی ایران عملی نباشد ضمن اینکه ساختار فعالیت‌های پالایشگاهی این کشور‌ها با نفت خام ایران سازگار است بنابراین آن‌ها خود تلاش خواهند کرد که از این بحران به وجود آمده و یا موانعی که پیش رویشان است عبور کنند.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: جایگزینی صادرات فراورده‌های نفتی به جای صادرات نفت خام شاید از سوی دولت قدری سخت باشد، اما از نظر بخش خصوصی عملیاتی است ضمن اینکه در هیچ جایی از قوانین و مقررات، بخش خصوصی تحریم نیست بنابراین بخش خصوصی می‌تواند از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل خود استفاده کند.
پدیدار گفت: به طور قاطع می‌گویم که اراده دولتمردان برای استفاده و بهره گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی می‌تواند به ما در عبور از بخش مهمی از بحران ناشی از تحریم نفتی کمک کند ضمن اینکه معتقدیم اجرای این تحریم به صورت صدرصدی مقدور نیست یعنی در بدترین شرایط صادرات یک میلیون بشکه‌ای نفت ما مقدور است.
وی افزود: با استفاده از ظرفیت‌های خالی در فراوری نفت خام به محصول نهایی در کوتاه مدت می‌توانیم نفت خام را به محصول نهایی قابل مصرف در کشور‌های منطقه تبدیل کنیم.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: از 15 کشور منطقه حدود 12 کشور به فراورده‌های هیدروکربوری نیاز مبرم دارند که می‌توانیم آن را به صورت محموله‌های کوچک و متوسط در کشور آماده و صادر کنیم.
پدیدار افزود: ما حتی می‌توانیم به بخشی از کشور‌ها که با ما به صورت تهاتری در ارتباط هستند نفت خام را به صورت تهاتری صادر و محصولات مورد نیاز خود را دریافت کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل