نرم افزار جامع بانک ژنتیک کشور بومی سازی شد


نرم افزار جامع بانک ژنتیک کشور بومی سازی شد

رئیس بانک هویت ژنتیک ایران: نرم افزار جامع بانک ژنتیک کشور با توجه به مشکلات تحریم و بحث حفاظت و صیانت از اطلاعات موجود در داخل کشور بومی سازی شد

دکتر رضا رئوفیان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران در خصوص بانک هویت ژنتیک چه جایگاهی در جهان دارد؟ افزود: طرح بانک ژنتیک در ایران از لحاظ قدمت فعالیت، طرحی نوپاست و برخی از کشور‌ها بیش از ۲۵ سال در این زمینه سابقه دارند، اما سابقه استفاده از علم ژنتیک در حوزه کشف علمی جرم در کشور از سال ۷۴ آغاز شده است که همان موقع آزمایشگاه تشخیص هویت زیرمجموعه سازمان پزشکی قانونی کشور تشکیل شد.

وی گفت: از همان زمان به تدریج با توجه به پیشرفت ها، امکانات و ارتقای توان علمی نیرو‌های تخصصی، دامنه این اقدام گسترش پیدا کرد و در سال ۸۶ دستگاه‌های اتومات در بحث تعیین هویت وارد چرخه شد و سازمان پزشکی قانونی جزو اولین دستگاه‌هایی بود که از دستگاه‌های اتومات یا ژنتیک آنالیزور‌ها برای بحث تعیین هویت استفاده می‌کرد.

رئوفیان افزود: از لحاظ قدمت فرایندی، جزو کشور‌های قدیمی هستیم، اما از نظر بحث بانک ژنتیک و اینکه ابزار‌های مرتبط با احراز هویت و تبدیل داده‌ها را داشته باشیم، نوپا هستیم زیرا ما باید فرایندی را طراحی می‌کردیم که متکی بر توانمندی‌های داخلی باشد و مشکلات تحریم و بحث حفاظت و صیانت از اطلاعات موجود در داخل کشور ما را بر این داشت که نرم افزار و زیرساختی را فراهم کنیم که این کار را در آن بستر بتوانیم انجام دهیم و خوشبختانه این کار محقق شد.

وی گفت: در این نرم افزار؛ پردازش اطلاعات، نگهداری، انطباق و مقایسه را نیز انجام می‌دهیم و اکنون این نرم افزار آماده خدمات رسانی به مراجع ذی صلاح قضایی در حوزه کشف علمی جرم است.

رئیس بانک هویت ژنتیک ایران درباره اهداف ایجاد این بانک افزود: بانک ژنتیک به لحاظ اهداف پیشگیرانه بسیار اثرگذار است چرا که مجرمان در همه جای دنیا از گمنام بودنشان خیلی بهره می‌برند و این بانک به عنوان مرجع نمونه‌های بیولوژیک می‌تواند در بحث کشف علمی جرم به پلیس و در حل پرونده‌های قضایی و جلوگیری از اطاله دادرسی کمک کند.

رئوفیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا میان بانک ژنتیک کشور‌ها در خصوص مجرمان متواری، تعامل و ارتباطی برقرار است؟ گفت: اینکه پایگاه‌های داده در اختیار هم قرار داده شود، امکان پذیر نیست، اما اگر استعلامات موردی صورت گیرد پاسخگویی وجود دارد و اینترپل تا کنون استعلاماتی در این خصوص داشته است.

بیشتر بخوانید؛
۰۹:۴۹ اخذ ۹۰ هزار نمونه بیولوژیک از مجرمان سابقه دار
رئیس بانک هویت ژنتیک ایران از اخذ ۹۰ هزار نمونه بیولوژیک از مجرمان سابقه دار و جرایم خشن تا پایان فروردین امسال خبر داد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری