شیوع آسم در کودکان 11درصد است


شیوع آسم در کودکان 11درصد است

رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: شیوع علایم اسم در کودکان 11درصد و در بزرگسالان 9 درصد است.

شیوع آسم در کودکان 11درصد است

ایران اکونومیست- نهدی نجمی روز سه شنبه در نشست روز جهانی اسم که در مرکز طبی کودکان برگزار شد، افزود: بیشترین مبتلایان اسم زمینه های خانوادگی دارند و آلودگی هوا منجر به تشدید این بیماری می شود.
وی ادامه داد: حدود 340 میلیون نفر در دنیا آسم دارند و 800 میلیون نفر آلرژی مزمن گرفتارند که تخمین زده می شود، بیماری های مزمن تنفسی از سال 2025 به رتبه سوم عامل مرگ و میر تبدیل شود.
نجمی به آموزش و افزایش آگاهی مردم تاکید کرد و گفت: مردم باید از ماهیت این بیماری مطلع شوند و در راستای افزایش آگاهی جامعه، بسته های آموزشی درباره آسم تهیه و در اختیار مردم قرار گیرد.
وی گفت: دو کتاب نیز درباره آسم در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار گرفته و دانش آموزان، پلیس راهنمایی و رانندگی، کارگران صنایع، نانواها از مهمترین گروه های هدف برای آموزش بیماری آسم هستند.
رئیس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: روند درمان کامل بیماری از اقدامات مهم نظام مراقبت سلامت است و این موضوع در قالب یک طرح در چهار شهرستان بالای 20سال در کشور اجرا شده و امسال در 9دانشگاه علوم پزشکی گسترده می شود.
به گفته وی، مباحس مانند آلودگی هوا و مصرف دخانیات از حیطه وزارت بهداشت خارج بوده و نیاز به همکاری های بین بخشی است. در حال حاضر سندی تدوین شده تا سازمان های دیگر با وزارت بهداشت مشارکت کرده و در کنترل عوامل بیماری زا همکاری کنند.

*4 درصد از مرگ و میرهای سال 95 به دلیل آسم بوده است
مصطفی معین، رئیس همایش روز جهانی آسم نیز در این نشست گفت:در سال 95 در کشور 82درصد مرگ و میر مربوط به بیماری های غیر واگیر بوده که چهار درصد آن متعلق به بیناریهای تنفسی است.
وی ، دود سیگار، آلودگی هوا، چاقی، عدم تحرک و آلاینده های داخل خانه و ژنتیک را از مهمترین علایم آسم برشمرد.
معین اقزود: شیوع آسم در کشورهای در حال توسعه بیشتر اما شدت آن کمتر است و به دلیل فقر فرهنگی و اقتصادی است.
معین اضافه کرد: آسم شایع ترین بیماری مزمن دوران کودکی است که اولین غیبت کودک از مدرسه و غیبت بزرگسالان از کار به شمار می رود.
وی گفت: آموزش عمومی و تخصصی برای پیشگیری از آسم مهم است و سالانه 15میلیون نفر در دنیا به دلیل آسم دچار ناتوانی می شوند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

گیاه معطری که به یاری دیابتی ها آمد