بازار خودرو می‌توانست با ابزار مالیات کنترل شود؛ مثلا با مالیات بر عایدی سرمایه یا گرفتن مالیات 90 درصدی از فروش یا مالیات بر خودروی دوم / با این کار، خریداران غیرواقعی از بازار حذف می‌شوند و التهابات ظرف یک هفته می‌خوابد / نمی‌دانم در پس پرده چه خبر است


بازار خودرو می‌توانست با ابزار مالیات کنترل شود؛ مثلا با مالیات بر عایدی سرمایه یا گرفتن مالیات 90 درصدی از فروش یا مالیات بر خودروی دوم / با این کار، خریداران غیرواقعی از بازار حذف می‌شوند و التهابات ظرف یک هفته می‌خوابد / نمی‌دانم در پس پرده چه خبر است

وحید شقاقی، اقتصاددان و استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت بازار خودرو می‌گوید: وزارت صمت به راحتی می توانست بازار خودرو را با ابزار مالیات کنترل کنند؛ یعنی می توانست مالیات بر عایدی سرمایه را در بازار خودرو پیاده کند اما نمی دانم چرا چنین نکرد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بازار خودرو می‌توانست با ابزار مالیات کنترل شود؛ مثلا با مالیات بر عایدی سرمایه یا گرفتن مالیات 90 درصدی از فروش یا مالیات بر خودروی دوم / با این کار، خریداران غیرواقعی از بازار حذف می‌شوند و التهابات ظرف یک هفته می‌خوابد / نمی‌دانم در پس پرده چه خبر است

وحید شقاقی، اقتصاددان و استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت بازار خودرو می‌گوید: وزارت صمت به راحتی می توانست بازار خودرو را با ابزار مالیات کنترل کنند؛ یعنی می توانست مالیات بر عایدی سرمایه را در بازار خودرو پیاده کند اما نمی دانم چرا چنین نکرد.

شقاقی در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، درباره وضعیت این روزهای بازار خودرو و افزایش قیمت ها گفت: ما در بازار خودرو و در عمده بازارها که مصداق آن در بحث خودرو است یک رها شدگی کامل را شاهد هستیم. وزارت صمت به راحتی می توانست بازار خودرو را با ابزار مالیات کنترل کنند؛ یعنی می توانست مالیات بر عایدی سرمایه را در بازار خودرو پیاده کند.

بازار خودرو می‌توانست با ابزار مالیات کنترل شود؛ مثلا با مالیات بر عایدی سرمایه یا گرفتن مالیات 90 درصدی از فروش یا مالیات بر خودروی دوم / با این کار، خریداران غیرواقعی از بازار حذف می‌شوند و التهابات ظرف یک هفته می‌خوابد / نمی‌دانم در پس پرده چه خبر است

او در توضیح این موضوع ادامه داد: از شخصی که امروز خودرو می خرد و فردا می خواهد بفروشد، می شود مالیات بر عایدی سرمایه گرفت. و یا عایدی از سود فروش. یعنی دولت می توانست بر خرید فروش هایی که زیر دو سال یا سه سال انجام میشود 90 درصد مالیات بگیرد یعنی شخصی که اتوموبیل صد میلیونی خریداری می کند و فردا می خواهد 110 ملیون بفروشد، باید این مالیات را بپردازد.

این اقتصاددان در ادامه افزود: خود این کار التهاب دربازار خودرو را به شدت کم می کند. در آن صورت آن موقع خریدار می شود «خریدار واقعی» و دیگر خریدارهای کاذب و سوداگر از بازار خودرو حذف می شوند.

شقاقس اضافه کرد: در مرحله بعد باید هزینه تولید را بررسی کرد؛ یعنی بررسی این که واقعا هزینه تولید چقدر قابل کنترل و کاهش است ولی متأسفانه ما از ابزارها را استفاده نمی کنیم و واقعا نمی دانم در پس پرده چه خبر است. آیا برای وزارت صمت سخت است با این ابزارها بازار را کنترل کند؟ یا وظیفه صمت چیز دیگری است؟

او با بیان اینکه ما یک سیستم رها شده و هررج مرج را مشاهده می کنیم، افزود: شما وقتی نمی توانید از ابزارهای سیاستی استفاده کنید و اجازه هم نمی دهند از این ابزار های استفاده شود و متأسفانه حاضر هم نیستند تن به شفافیت بدهند ، در نتیجه خروجی همین وضعی می شود که شما الان در بازار خودرو می بینید.

شقاقی با بیان اینکه اگر بازار خودرو بالا برود، بازارهای دیگر هم تاثیر می پذیرند، افزود: شخص وقتی ببنید خورو سطحی می شود 150 میلیون تومان، قطعا وقتی مالک ملکی باشد، ملک خود را چند برابر قیمت گذاری می کند؛ به همین خاطر اگر بازار خودرو کنترل نشود، ما مانند همین آشفتگی را در بازارهای دیگر هم مشاهده خواهیم کرد.

او ادامه داد: بازار ها به هم وصل هستند. بازار خودرو از آن دسته بازارهایی است که کنترل ان اتفاقا راحت است. به راحتی می توانند با ابزار مالیات آن را کنترل کنند. مثلا با وضع مالیات برای کسانی که بیش از یک خودرو دارند؛ یعنی هم به خودروی دوم مالیات تعلق بگیرد و هم بر سود فروش خودرو مالیات گرفته شود. اگر چنین شود، ظرف یک هفته این التهابات می خوابد ولی این نیاز به عزم جدی در تیم اقتصادی کشور و وزارت صمت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اولین تصاویر از حمله پهپادی نیروهای امنیتی به خودرو تروریست‌ها