فاجعه دروازه قرآن در انتظار چهل بازه!


فاجعه دروازه قرآن در انتظار چهل بازه!

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان نسبت به تصرف حریم یکی از مهم ترین کال های شهر مشهد هشدار داد


شهرآرا آنلاین - ملیحه فلاح - داستان بستر و حریم رودخانه چهل‌بازه به ۴٠ سال قبل و فرار عبدالجواد محمدیان خراسانی، از نزدیکان محمدرضا‌شاه پهلوی، به خارج از کشور برمی‌گردد. رودخانه چهل‌بازه به طول ١۵ کیلومتر از ۴ رود در طرقبه و شاندیز سرچشمه می‎گیرد و با گذشتن از سد گلستان در ابتدای پل پرتوی‌ وارد حریم شهر مشهد می‌شود و انتهای آن به کشف‌رود می‌ریزد.

«طبق قانون مالکیت، بستر رودخانه مربوط به حکومت جمهوری اسلامی بوده و وظیفه تعیین حد بستر برعهده وزارت نیرو و سازمان آب منطقه‎ای است.» این را مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای خراسان رضوی روز گذشته در نشست خبری خود بیان کرد و در ادامه افزود: در سال‎های گذشته حد بستر از سوی شرکت آب منطقه‌ای تعیین و ۵ سند به نام حکومت جمهوری اسلامی گرفته شد. به گفته محمد علایی پلاک این اسناد به نام سند ١٨٢ اصلی به ثبت رسیده است که طبق این سند، اراضی از طرف جنوب به وکیل‎آباد و از طرف شمال به قاسم‌آباد می‌رسد و وسط آن هیچ‌چیزی وجود ندارد.

وی به مصادره اموال مالک فراری و واگذاری ٨٠ درصد از آن به بنیاد مستضعفان و بنیاد شهید در ابتدای انقلاب اشاره کرد و گفت: بخشی از این املاک با قولنامه عادی و بخشی به صورت سهام از طریق شرکت سهامی فلات توس خرید و فروش شده است.

مدیرعــامل شــرکت آب مـنطقه‎ای خراسان رضوی به ارائه سندی از سوی مالک فراری به نام سند ١٨٢ باقی‌مانده فرعی و فروش بخشی از زمین‌ها از طریق راننده شخصی فرد مزبور طبق احکام صادرشده از دادگاه اشاره کرد و گفت: مالک فراری از راننده خود شکایت و دادگاه حکم هر‌دو طرف را باطل کرده است. علایی به رد شکایات مالک فراری و محکومیت او اشاره کرد و افزود: اکنون بنیاد شهید برای تصرف اراضی از آب مـنطقه‎ای شکایت کرده است که در مرحله اول، حکم به نفع ما صادر شد ولی در تجدید نظر، حکم شکست‌ و به نفع بنیاد شهید صادر شد. به گفته وی، در این حکم آمده است صدور سند به نام سازمان آب منطقه‎ای اشتباه طلقی و برخلاف حق بوده است. این در حالی است که اسناد به نام حکومت جمهوری اسلامی بوده و اکنون قاضی حتی یک سانتی‌متر هم برای بستر رودخانه در نظر نگرفته و اسناد مالکیت حکومت جمهوری اسلامی بر بستر این رودخانه را باطل کرده است.

مدیرعــامل شــرکت آب مـنطقه‎ای خراسان رضوی گفت: در شرایطی که مقام معظم رهبری، سران قوا و مسئولان بر آزاد‌سازی و لای‌روبی بستر رودخانه‌ها و رفع تصرف از آن‎ها برای پیشگیری از تبعات خسارت سیل تأکید دارند این حکم دهن‌کجی‌ای به این خواسته است.

علایی با اشاره به اینکه چگونه مالک فراری برای تصرف این اراضی محکوم ‌اما اکنون حکم متفاوتی صادر شده است گفت: با توجه به حکم قاضی، باید تمام این رودخانه بسته شود. وی در ادامه اضافه کرد: در صورت تصرف بستر رودخانه، اتفاقی به‌مراتب فاجعه‌‎بارتر از سیل شیراز در مشهد خواهد افتاد. از این رو، تنها راه ما اعتراض به این حکم، اجرای ماده ۴٧٧ و پیگیری از طریق رئیس قوه قضائیه است. اما هم‌زمان با این نشست خبری، گروهی از مالکان اراضی رودخانه چهل‌بازه در بیرون از ساختمان شرکت آب منطقه‌ای به برگزاری این نشست اعتراض کردند. «اراضی رودخانه چهل‌بازه ١٧ سال قبل از طریق شرکت سهامی خاص چهل‌بازه فلات توس به ۵٠٠٠ نفر فروخته شد که بیشتر این افراد از جانبازان و ایثارگران به‌شمار می‌آیند که سال‌هاست با شکایت در محاکم قضایی به دنبال احقاق حق خود هستند.»

نماینده این افراد با بیان مطلب فوق در این باره گفت: زمین‌های ما در بستر رودخانه نیست و در جایی قرار دارد که کمی آن طرف‎تر ساختمان‌سازی صورت گرفته است.

سرریز ١٩ سد غیرشرب در استان

«میانگین بارش‌ها در استان خراسان رضوی از ابتدای سال آبی تا کنون نسبت به مدت مشابه سال قبل خود ٢۵٧ درصد افزایش داشته است.» این را هم مدیرکل آب منطقه‌ای استان در این نشست گفت و در ادامه افزود: حجم مخازن استان بیش از یک میلیارد و ۵٧٢ میلیون متر مکعب است که از این میزان، ٨۵۴ میلیون متر مکعب ‌پر شده است. علایی با اشاره به سرریز شدن ١٩ سد کوچک در استان افزود: هم‌اکنون ۶٨١ میلیون متر مکعب از مخزن سد دوستی، معادل ۵۶ درصد آن، پر‌آب شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته فقط ٢٠ درصد بوده است. وی تعداد سدهای استان را ٣۵ مورد دانست و اظهار کرد: اکنون ۵۴ درصد مخازن سدهای بزرگ ما پرآب شده است.

﷯ مدیریت منسجم در مقابله با سیل

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای استان با تشکر از همه دستگاه‎های اجرایی گفت: در سال‌ها خدمت خود هیچ‌گاه این میزان انسجام و همکاری را در بین دستگاه‎های ندیده بودم. علایی با اشاره بازگشایی حریم رودخانه‎ها و لای‎روبی آن‌ها در مناطق آسیب‌پذیر گفت: این اقدام نقش مهمی در مدیریت سیلاب‌ها در مشهد و شهرستان‌ها داشت. به گفته وی، سیل ٣ سال گذشته در دوغارون ١٢٠ میلیارد تومان خسارت در پی داشت که امسال با وجود ٢ برابر شدن سیلاب، با لای‌روبی رودخانه و زدن خاک‌ریز که در مجموع ٢٨ میلیون تومان هزینه داشت، جلو خسارت‌های بیشتر

گرفته شد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای استان همچنین با اشاره به باز کردن ١٠ کیلومتر از کال زرکش گفت: هزینه این کار ٣۵ میلیون تومان بود که باعث شد جلو خسارات بیشتر گرفته شود.علایی با اشاره به جاری شدن ۵٠ مترمکعب آب در مسیر کشف رود در بارش‎های اخیر گفت: حدود ٨٠ کیلومتر از این رودخانه تاریخی لجن‎برداری و لای‌روبی شد. در غیر این صورت، زمان ورود سیلاب، با مشکلات جدی مواجه می‎شدیم. وی به تخصیص ١۶٠ میلیارد تومان برای پروژه کشف‌رود در سفر اول رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: این درحالی است که فقط ٢٧ میلیارد تومان تحقق یافته است و آب منطقه‌ای اکنون ١۶ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی دارد. مدیر کل آب منطقه‎ای خراسان رضوی در خصوص فاضلاب واحدهای صنعتی چرم‎شهر نیز گفت: کروم ٣ و ۶ از فاضلاب حدود دوسوم این واحدها حذف شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!