ستاره ای ناشناس در کهکشان راه شیری کشف شد

شفقنا- محققان چینی ستاره ای در کهکشان راه شیری کشف کرده اند که ترکیب شیمیایی متفاوتی با سایر ستاره های موجود در این کهکشان دارد. این ترکیب شیمیایی در شمار کمی از ستاره های موجود در کهکشان های کوتوله که به دور کهکشان راه شیری می چرخند، مشاهده می شود. به گزارش  ساینس دیلی، این موضوع نشان می دهد که […]

ستاره ای ناشناس در کهکشان راه شیری کشف شد

به گزارش ساینس دیلی، این موضوع نشان می دهد که این ستاره بخشی از یک کهکشان کوتوله بوده که در کهکشان راه شیری ادغام شده است.
کهکشان کوتوله به کهکشانی اطلاق می‌شود که دارای فقط چند میلیارد ستاره است (در مقایسه با کهکشان راه شیری که ۲۰۰–۴۰۰ میلیارد ستاره دارد).کهکشان راه شیری چهارده کهکشان کوتوله شناخته شده دارد که به شکل اقماری دور این کهکشان می‌گردند.
محققان رصدخانه های ملی آکادمی علوم چین با مطالعه داده های بررسی تلسکوپ LAMOST متوجه شدند که ستاره J1124+4535 دارای ترکیب شیمیایی غیرمعمولی است.
رصدهای ابتدایی نشان دادند، فراوانی برخی عناصر مانند منیزیم در این ستاره که در صورت فلکی «دب اکبر» قرار دارد، کم است.
رصدهای بعدی با استفاد از تلسکوپ High Dispersion Spectrograph on the Subaru ، وجود سطح کم منیزیم را در این ستاره تایید کرد اما نشان داد که این ستاره دارای مقادیر بالاتری از «اوروپیوم» (Europium) است. این اولین بار است که عنصری نظیر اوروپیوم در یک ستاره در کهکشان راه شیری مشاهده شده است.
ستاره ها از ابرهای گاز بین ستاره ای تشکیل می شوند. نسبت عناصر ابر پدر و مادر، امضای شیمیایی قابل مشاهده را بر روی ستاره هایی که در آن ابر ساخته می شود، ارسال می کنند. بنابراین ستاره هایی که در نزدیکی یکدیگر ساخته می شوند نسبت های عناصر مشابهی دارند.
ترکیب شیمیایی ستاره J1124+4535 با ستاره های دیگری که در کهکشان راه شیری وجود دارند، منطبق نیست که این موضوع نشان می دهد این ستاره باید در جای دیگری تشکیل شده باشد.
امضاهای شیمیایی همانند امضایی که در ستاره J1124+4535 وجود دارد، در برخی ستاره های موجود در کهکشان های کوتوله که به دور کهکشان راه شیری می چرخند، مشاهده شده است.
الگوهای تحول کهکشان و شبیه سازی ها نشان می دهند که کهکشان هایی نظیر کهکشان راه شیری با جذب کهکشان های کوتوله هم جوار بزرگ می شوند. بنابراین، این بدان معنی است که ستاره J1124+4535 در یک کهکشان کوتوله تشکیل شده که اکنون ناپدید و در کهکشان راه شیری ادغام شده است.

انتهای پیام