آمپول نوروبیون در بارداری، چه تاثیری دارد؟


آمپول نوروبیون در بارداری، چه تاثیری دارد؟

آمپول نوروبیون در بارداری (Neurobion) در مواردی با نظر پزشک تجویز می‌شود که برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو در زنان باردار است. این آمپول ترکیبی از ویتامین‌های ب1، ب6 و ب12 است.

آمپول نوروبیون در بارداری (Neurobion) در مواردی با نظر پزشک تجویز می‌شود که برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو در زنان باردار است. این آمپول ترکیبی از ویتامین‌های ب۱، ب۶ و ب۱۲ است.
ویتامین ب یکی از ویتامین‌های ضروری برای بدن است. کمبود این ویتامین باعث بروز مشکلات و بیماری‌هایی مثل تورم بدن، ریزش موها، شوره سر، کم‌خونی، ضعف اعصاب، دشواری در راه رفتن و درد شکم می‌شود. ضرورت جبران کمبود این ویتامین در دوران بارداری نسبت به قبل، اهمیت بیشتری دارد؛ چرا که تحقیقات نشان داده کودکان زنانی که مبتلا به کمبود ویتامینB12 درطول بارداری هستند؛ ممکن‌ است در معرض بیماری‌هایی نظیر دیابت نوع ۲ قرار‌ گیرند.
کمبود ویتامین ب را می‌توان با مصرف مواد غذایی حاوی آن، برطرف کرد. به طور مثال گوشت، ماهی، مرغ، تخم‌مرغ، شیر و برخی از حبوبات حاوی ویتامین ب12 و بادام زمینی حاوی ویتامین ب۶ است. در صورتی‌که زنان باردار نتوانند از طریق مواد غذایی مصرفی، میزان ویتامین ب کافی را دریافت کنند؛ می‌توانند با مراجعه به پزشک، از مکمل‌های حاوی این ویتامین استفاده کنند. یکی از این مکمل‌ها، آمپول نوروبیون است که به عنوان یک نوع داروی تقویتی برای زنان باردار، تجویز می‌شود. در ادامه با این مکمل بیشتر آشنا می‌شویم.

آمپول نوروبیون چیست؟
نوروبیون (Neurobion) ترکیبی از سه ویتامین گروه ب، شامل ب ۱، ب۶ و ب ۱۲ است که بیشتر برای رفع دردهای عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود این ویتامین به ترمیم و بازسازی اعصاب، کمک زیادی می‌کند. نوروبیون برای افرادی که با کمبود ویتامین B در بدن مواجه هستند و همچنین افراد در سنین بالا که بدن آن‌ها دیگر قادر به جذب ویتامین ب نیست، تجویز می‌شود. علاوه بر این، نوروبیون برای افرادی که دچار کم خونی، دیابت و یا اعتیاد به الکل شده‌اند، نیز تجویز می‌شود.
نوروبیون به صورت قرص و آمپول در دسترس است که نوع آمپول آن باید بصورت داخل عضلانی و عمیق تزریق شود. این دارو اولین بار توسط یک شرکت آلمانی تولید شد.

تاثیر استفاده از آمپول نوروبیون در بارداری
همانطور که ذکر شد داروی نوروبیون حاوی ویتامین‌های گروه B است و این ویتامین باعث تقویت بدن می‌شود. معمولا زنان بارداری که عادت به گیاهخواری دارند و یا از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنند، با کمبود ویتامین ب مواجه می‌شوند. کمبود این ویتامین در دوران بارداری منجر به افزایش میزان لپتین و پرخوری می‌شود. پرخوری به نوبه خود باعث افزایش خطر بروز مقاومت به انسولین می‌گردد که مبتلاشدن به دیابت نوع۲ را به دنبال داشته و می‌تواند میزان تولید هورمون در‌ طول رشد جنین را تغییر دهد. بر همین اساس، لازم است که مادران باردار در این دوران به سلامت غذایی خود اهمیت داده و رژیم غذایی آن‌ها حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز، باشد.
در مواقعی که بدن مادر نتواند از طریق دریافت مواد غذایی حاوی ویتامین ب، ویتامین مورد نیاز خود و جنین را تامین کند؛ می‌توان تحت نظر پزشک از مکمل ویتامین ب با عنوان آمپول نوروبیون در بارداری استفاده کرد.

عوارض مصرف آمپول نوروبیون
این دارو هم همانند سایر داروها دارای عوارضی برای مصرف کننده است که البته رخ دادن آن‌ها در بین تمامی افراد یکسان نیست. خونریزی معده، درد گلو، آلرژی، کهیر، خارش پوستی، تعریق، ضعف و اضطراب برخی از عوارض مصرف این داروست. اگر با مصرف آمپول نوروبیون در بارداری، هر کدام از این عوارض برایتان رخ داد، باید به پزشک مراجعه کنید.

مقدار و نحوه مصرف آمپول نوروبیون
مقدار مصرف این دارو برای هر فرد با توجه به میزان کمبود ویتامین ب در بدن متفاوت بوده و باید توسط پزشک، تعیین گردد. به طور معمول، این آمپول در بزرگسالان یک الی دو بار به صورت عضلانی و عمیق تزریق می‌شود. این مقدار مصرف می‌تواند برای افراد گیاهخوار، افراد میانسال، ورزشکاران و زنان باردار متفاوت باشد و با تجویز پزشک است. مصرف این مکمل در دوزهای بالاتر ممکن است تولید شیر مادر را در زنان شیرده، متوقف کند.

آمپول نوروبیون

نکاتی که در رابطه با مصرف آمپول نوروبیون باید بدانید

در صورت وجود هر نوع حساسیت دارویی یا آلرژی نسبت به غذاها، رنگ‌ها، نگهدارنده‌ها یا حیوانات، به پزشک اطلاع دهید.
تزریق نوروبیون باید به صورت عضلانی و عمیق، انجام شود.
چنانچه با مصرف این دارو دچار علائم حساسیت مثل تنفس سخت، تورم چهره، لب‌ها، زبان یا گلو شدید، مصرف را ادامه نداده و به اورژانس رجوع کنید.
در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود مگر این که تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد در این صورت مقدار مصرف نوبت بعدی نباید دو برابر گردد.
ممکن است بعد از تزریق آمپول نوروبیون رنگ ادرار برای مدتی به زرد فسفری تغییر کند که خطرناک نبوده و نشان از دفع مقدار اضافی آن است.
افراد مبتلا به فشار خون، مشکلات کبدی و کلیوی حتما باید با نظر پزشک اقدام به مصرف این دارو کنند.
در صورتیکه پس از تزریق دچار حالاتی نظیر تهوع، استفراغ، اسهال و یا دردهای شکمی شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.
آمپول نوروبیون در افرادی که به بیماری لبر مبتلا هستند، نباید استفاده شود. بیماری لِبِر (Leber)، یک اختلال مادرزادی با ضعف بینایی چشم‌ها و فقدان دید مرکزی است.
قرص یا آمپول نوروبیون در افراد با بیماری‌هایی مثل آرتروز، کلسترول بالا، آلزایمر، اختلالات ذهنی، بیماری قلبی-عروقی نیز با نظر پزشک، قابل مصرف است.
علاوه بر آمپول، نوروبیون به صورت قرص جویدنی نیز موجود است که همراه با غذا مصرف می‌شود.
هیچ‌گاه میزان دارو را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک، افزایش ندهید؛ چرا که مصرف این مکمل به مقدار زیاد تاثیری در سرعت بهبودی، نخواهد داشت.
چنانچه به بیماری‌هایی نظیر زخم معده، سابقه سکته قلبی، آریتمی قلبی و یا ورم معده مبتلا هستید، نباید از نوروبیون استفاده کنید.
نوروبیون با داروهای لوودوپا، کلشی‌سین، دیگوکسین، ایزونیازید، کلارفنیکول، آمیودارون، گاباپنتین، آرسنیک تری‌اکسید، کلرامفنیکل، فولیک‌اسید، آباکاویر، فوروزماید، ایزونیازید، کاربامازپین، هیدرالازین و الکل تداخل دارد و نباید به صورت همزمان با آن‌ها، مصرف شود.
بهتر است مکمل ویتامین ب را در یخچال، نگهداری کنید.
از این آمپول نباید برای مدت زمان طولانی، استفاده کنید.
به طور کلی مصرف ویتامین‌های گروه ب به شکل مکمل غذایی (خوراکی)، بهتر از شکل تزریقی آن است.
با مصرف آمپول نوروبیون احتمال افزایش وزن به مقدار کم، وجود دارد.
اگر هنگام استفاده از این دارو دچار خواب‌آلودگی، سرگیجه، فشار خون یا سردرد می‌شوید؛ از رانندگی خودرو یا استفاده از ماشین‌آلات سنگین بپرهیزید.


امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتی که تجربه استفاده از آمپول نوروبیون در بارداری را داشته و دیدگاهی در این‌باره دارید، تجربیات خود را در انتهای همین صفحه در قسمت "ارسال نظر" با ما و سایر مخاطبان ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو اولین اجرای معین در ایران !