آذربایجان غربی در سرمایه اجتماعی 15 رتبه ارتقا یافت


آذربایجان غربی در سرمایه اجتماعی 15 رتبه ارتقا یافت

ارومیه - ایرنا - کارشناس طرح آمایش آذربایجان غربی گفت: بر اساس یافته ها رتبه سرمایه اجتماعی استان بین سال های 1393 تا سال گذشته 15 رتبه ارتقا یافته است.

رضا محبوبی روز پنجشنبه در پنل اجتماعی همایش هم اندیشی طرح آمایش آذربایجان غربی افزود: این روند نشان دهنده بهبود سرمایه اجتماعی در استان است ولی باید اقدامات بیشتری در این راستا انجام داد.
وی با بیان اینکه تنوع فرهنگی می تواند پیشران توسعه آذربایجان غربی باشد، اضافه کرد: قومیت و قبیله گرایی موجب شکل گیری تعصب و پیش داوری در مورد فرهنگ های دیگر می شود که با جریان توسعه در تضاد است ولی سیاست های قومی درست می تواند این وضعیت را بهبود بخشیده و آن را به محرک توسعه تبدیل کند.
وی در ارائه خلاصه ای از ساختار جمعیتی آذربایجان غربی با بیان اینکه جمعیت استان با نرخ رشد متوسط 1.7 درصد در دوره 30 ساله افزایش داشته، بیان کرد: با این حال روند نزولی سرعت رشد جمعیت در استان همگام با کشور را شاهد هستیم.
وی افزایش سهم جمعیتی استان از کشور را از 4.3 درصد در سال 1365 به 4.9 درصد در سال 1395 قابل توجه دانست و اظهار داشت: نرخ شهرنشینی در استان از 49 درصد در سال 1365 به 65.4 درصد در سال 1395 رسیده است.
کارشناس مسائل اجتماعی گفت: طبق تحقیقات انجام شده روند صعودی رشد جمعیت در مناطق شهری استان هم راستا با تغییرات سبک زندگی در کشور و افزایش گرایش به شهر نشینی بوده است.
وی افزود: ساخت سنی استان از میانگین کشوری جوان تر است و همچنین بالاترین نرخ موالید ثبت شده متناسب با جمعیت به شهرستان های اشنویه، مهاباد، ارومیه، میاندوآب و نقده اختصاص دارد.
محبوبی مهمترین ویژگی های فرهنگی استان را وجود تعارض های متعدد دانست و اضافه کرد: داستان های حماسی و عاشقانه استان شامل تعارضات جنسیتی طبقه ای و قومی قبیله ای است که همین امر در فرهنگ مناطق مختلف تاثیر داشته است..
به گزارش ایرنا، همایش یکروزه هم اندیشی برنامه آمایش آذربایجان غربی در راستای استفاده از تجربه های مدیران و توان کارشناسی صاحب نظران و دستگاه های اجرایی استان در تدوین برنامه برگزار شد.
طرح آمایش سرزمین از جمله اسناد بالادستی است که در راستای شناسایی ظرفیت ها، قابلیت ها و نیازهای هر منطقه برای توسعه و شکوفایی تدوین می شود و نقشه راه توسعه به شمار می رود؛ نقش بی بدیل و راهبردی آمایش سرزمین در نظام برنامه ریزی و توسعه کشور از طریق بهره گیری قابلیت های محیطی جهت بهبود کارآیی و اثر بخشی منابع در مسیر توسعه و دستیابی به تعادل و توازن منطقه ای در فرآیند توسعه ملی بی بدیل است.
9939/2093


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس ناجوری از مهران مدیری که حسابی بد آموزی دارد/ تصویر