آغاز برداشت شکوفه بهار نارنج در گیلان


آغاز برداشت شکوفه بهار نارنج در گیلان

رش - ایرنا - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آغاز برداشت شکوفه بهار نارنج در استان خبر داد و پیش بینی کرد که طی امسال، تولید این محصول افزایش داشته باشد.

منوچهر پارسا فر روز یکشنبه در این ارتباط به ایرنا افزود: برداشت شکوفه بهار نارنج از 11هزار و 120 هکتار باغ مرکبات گیلان آغاز شده است.
وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی ها ، باغداران گیلانی امسال 13 تن شکوفه بهار نارنج برداشت می کنند.
به گفته پارسافر ، یک تن دیگر به تولید بهار نارنج در گیلان افزوده شده در حالیکه سال گذشته 12تن بهار نارنج در استان تولید شده بود.
وی دلیل این افزایش را توسعه سطح زیرکشت و شرایط آب و هوایی مناسب برای تولید این محصول ذکرکرد.
به گفته مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گیلان ، باغداران مرکبات در استان سالانه با برداشت و فرآوری شکوفه های بهار نارنج بیش از 200 میلیارد ریال درآمد کسب می‌کنند.
وی رودسر، لنگرود، املش، لاهیجان و تالش را مهمترین مناطق رویش شکوفه های بهار نارنج در گیلان معرفی کرد.
گلبرگ‌های ضخیم بهار نارنج، زبانه‌ای‌ شکل به رنگ سفید متمایل به زرد است که بر روی آنها حفره‌های ترشحی اسانس را به روشنی می‌توان دید؛ گل‌ های نارنج در ایران به نام بهار نارنج مشهور بوده که قسمت مهم موارد استفاده از آن است.
در اردیبهشت ماه گل‌ های بهار نارنج شکفته می‌شوند و این گل ها برای تهیه مربا، عرق، دم نوش و شربت استفاده می گردد.
نارنج درختی است به ارتفاع چهار تا شش متر همیشه سبز، بدون کرک با ساقه‌ای دارای پوست تقریباً صاف متمایل به خاکستری؛ ‌برگ‌های پایا، متناوب با انتهای نوک دار و کناره‌های دالبری‌ به رنگ سبز تیره و براق.
این گیاه بومی مناطق استوایی آسیا از جمله هند و چین است و در مناطق گرم و نیم‌گرم به خوبی رشد می‌کند، در اسپانیا، جنوب آمریکا، کالیفرنیا، ‌برزیل، ایتالیا و همچنین در نقاطی از ایران از جمله استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و فارس رویش دارد و امروزه به طور وسیع در دیگر مناطق مثل مدیترانه کشت می‌شود.
میوه این درخت دارای سطح پوست میوه ناصاف و برجستگی‌های کوچک به رنگ زرد نارنجی و گوشت ترش و نسبتاً تلخ است.
گل‌های بهار نارنج به صورت منفرد و یا چندتایی در طول محور شاخه‌ها قرار گرفته‌اند. این گل‌ها، معطر، ترد و شکننده و کاسه‌ای شکل با 5 لوب و جامی سفیدرنگ متشکل از 5 گلبرگ می‌باشند.
مصرف بهار نارنج علاوه بر درمان بیماری های عصبی ، نشاط آور و آرام بخش است.
7296/2007/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان