دستیار لیکنز جلوتر از گلر بارسا و رئال


دستیار لیکنز جلوتر از گلر بارسا و رئال
اگر اتفاق خاصی رخ ندهد گویا ماجرای انتخاب سرمربی تیم‌ملی ایران در حال نهایی شدن است.

محمود اسلامیان، عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: «با دو مربی به توافق رسیدیم که اروپایی هستند. این دو نتایج خوبی گرفته‌اند. برایمان به هر حال روزمه مربیان مهم بود. آنها فعلا جایی مشغول نیستند و ان‌شاءالله یکی از این مربیان به‌زودی با ما همکاری خواهد کرد.»

همچنین مهدی تاج در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود اذعان داشت: «امیدوارم سرمربی جدید تیم ملی ظرف دو تا سه روز آینده به ایران آمده و معرفی شود. اگر این سرمربی ظرف دو سه روز آینده معرفی شود، یک برند برای کشور شده و نشان می‌دهد که تحریم‌ها هیچ تاثیری نداشته و دنیا می‌خواهد با ایران مراوده داشته باشد.»

«تسنیم» از مارک ویلموتس و یولن لوپتگی به‌عنوان گزینه‌های مورد نظر فدراسیون فوتبال نام برد و احتمال حضور سرمربی اسبق تیم‌ملی بلژیک را برای سکانداری تیم ملی ایران بیشتر دانست. در ادامه نگاهی به رزومه کاری این دو مربی اروپایی خواهیم انداخت.

ویلموتس؛ ستاره بلژیک در جام‌جهانی ۲۰۰۲

سرمربی ۵۰ ساله‌ای که گل‌هایش برای شیاطین سرخ اروپا در جام جهانی ۹۸ و ۲۰۰۲ هنوز در خاطر فوتبالدوستان است، حالا به گزینه نهایی تیم‌ملی ایران تبدیل شده است. بازیکن اسبق تیم‌های سنت ترویدن، مِچِلِن، استاندارد لیژ، بوردو و شالکه (دو مقطع) که تا ۳۴ سالگی در مستطیل سبز بازی کرد و در ۴۲۱ بازی ۱۳۳ بار موفق به گلزنی شد. او با شالکه قهرمان جام یوفای ۱۹۹۷-۱۹۹۶ شد و یک‌بار هم جام‌حذفی را بالای سر برد. یک قهرمانی در لیگ بلژیک، یک سوپرکاپ و جام‌حذفی این کشور هم دیگر عناوینی بود که ویلموتس به‌عنوان بازیکن به‌دست آورد.

وقتی ویلموتس سناتور شد!

ویلموتس چند ماه بعد از پایان فوتبالش در یک تصمیم عجیب وارد دنیای سیاست شد و در اولین انتخابات فدرال بلژیک شرکت کرد و دو سال به‌عنوان سناتور فعالیت کرد اما در سال ۲۰۰۵ اعلام کرد دیگر قصد ندارد در سیاست باقی بماند و می‌خواهد به حرفه اصلی‌اش یعنی فوتبال بپردازد. البته نباید فراموش کرد که مارک در حین فعالیت سیاسی خود فوتبال را رها نکرد. او به‌عنوان مربی موقت شالکه در همان سال ۲۰۰۳، هشت بازی هدایت آبی‌ها را برعهده داشت که حاصل آن سه برد، یک مساوی و چهار باخت بود. بدین ترتیب عمر کاری او به ۱۰۰ روز هم نرسید. بعد از آن ویلموتس راهی تیم دوران جوانی‌اش یعنی سنت ترویدن شد. هفت‌بار روی نیمکت نشست که حاصل آن دو برد، سه مساوی و دو باخت بود.

ویلموتس، دستیار جورج لیکنز!

ویلموتس بعد از مدتی بیکاری به‌عنوان کمک مربی به کادر فنی تیم ملی بلژیک اضافه شد و سه سال در این سمت باقی ماند. او زیر نظر دیک ادووکات و همچنین جورج لیکنز، سرمربی کنونی تراکتورسازی کار کرد. لیکنز برای ۱۹ مسابقه ویلموتس را به‌عنوان دستیار در کنار خود می‌دید. در سال ۲۰۱۲ فدراسیون فوتبال بلژیک تصمیم بزرگی گرفت و ستاره و کاپیتان اسبق تیم‌ملی بلژیک را به‌عنوان سرمربی جدید شیاطین سرخ معرفی کرد. یکی از بهترین نسل‌های تاریخ بلژیک زیر نظر ویلموتس در میادین بین‌المللی حاضر شد.

آنها بعد از مدت‌ها به جام‌جهانی برگشتند اما در مرحله یک‌چهارم نهایی با یک گل مغلوب آرژانتین شدند و نتیجه‌ای مشابه با ایران گرفتند تا از صعود به نیمه‌نهایی بازبمانند. ویلموتس در یورو ۲۰۱۶ اما عملکرد جالب‌توجهی نداشت. تیم او بعد از ایتالیا به مقام دومی رسید و در مرحله‌حذفی بود که با نتیجه عجیب ۳بریک به ولز باختند و نتوانستند با ستاره‌های بزرگ خود به مقامی درخور دست پیدا کنند. بعد از این او با ۳۴ برد، هشت مساوی و ۹ باخت از سمت خود برکنار شد. با این حال در این مدت ویلموتس دو بار مربی سال بلژیک شد و یک بار هم در سال ۲۰۱۵ جایزه گلوب ساکر را دریافت کرد.

شکست بزر‌گ ویلموتس در آفریقا

انتخاب آخر ویلموتس، تیم‌ملی ساحل عاج بود. یک شکست بزرگ برای این مرد خوش‌چهره که حاصل آن چهار باخت، یک برد و یک مساوی در ۶ دیدار بود. نهایتا او بعد از شکست ۲ بر صفر مقابل مراکش هروه رنار اخراج شد و حالا بعد از حدود دو سال گویا با تیم‌ملی ایران به میادین برمی‌گردد.

لوپتگی؛ تحقیر در نیوکمپ آخرین سکانس

گزینه دوم که شاید استخدام او کمی بعید به‌نظر برسد یولن لوپتگی است. همه او را بعد از نتایج ضعیف با رئال‌مادرید در ابتدای این فصل و همچنین رسوایی پیش از جام‌جهانی ۲۰۱۸ و اخراجش به یاد دارند، اما کارنامه این سرمربی ۵۲ ساله کاملا در عرصه ملی قابل دفاع بوده است. آخرین نمایش او باخت ۵ بر یک مقابل بارسلونا در نیوکمپ بود. دروازه‌بان اسبق تیم‌های کاستیا، رئال‌مادرید، لاس‌پالماس، لوگرنس، بارسلونا و رایووایکانو که ۳۱۷ بار درون دروازه ایستاد و تا سال ۲۰۰۲ در میادین حاضر بود موفق شد با تیم زیر ۲۱ ساله‌های اسپانیا در فینال جام جهانی حاضر شود.

موفق در ملی، ناکام در باشگاهی

آغاز مربیگری لوپتگی مانند ویلموتس از سال ۲۰۰۳ بود. او کمک‌مربی تیم زیر ۱۷ ساله‌های لاروخا شد. چند ماه بعد هدایت رایووایکانو را برعهده گرفت اما در ۱۱ مسابقه هفت شکست بر‌جای گذاشت و اخراج شد. او در ادامه تیم دوم رئال‌مادرید، اسپانیای زیر ۱۹ سال، ۲۰ سال، ۲۱ سال را با موفقیت پشت سر گذاشت و دو قهرمانی اروپا را مال خود کرد تا به تیم‌ملی بزرگسالان اسپانیا رسید. ۲۰ بازی بدون باخت که همه را به این نتیجه رساند که ماتادورها مدعی شماره یک قهرمانی جام‌جهانی روسیه است، اما آن اتفاقات معروف رخ داد و لوپتگی برکنار شد.

نوید استادرحیمی

news​paper.fdn.‎​ir

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عاقبت تلخ پسر بروس لی!