شیوع 11 درصدی آسم در کودکان و نوجوانان


شیوع 11 درصدی آسم در کودکان و نوجوانان

آسم بیماری التهابی مزمن و غیر واگیر ریه است؛ مزمن بودن آسم یعنی بیماری همیشه وجود دارد، حتی زمانی که بیمار احساس ناخوشی ندارد؛ عواملی مانند کم تحرکی و مصرف فست فود در این بیماری، مؤثر ارزیابی می‌شود.

شیوع 11 درصدی آسم در کودکان و نوجوانان
به گزارش فانوس، کارشناس بیماری‌های تنفسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت در جمع خبرنگاران گفت: ابتلاء به آسم از نظر ارثی، به دنبال واکنش راه‌های هوایی به عوامل محرک و حساسیت زا (آلرژیک)، شرایطی همچون تورم و التهاب پوشش داخلی راه‌های هوایی، زیاد شدن ترشحات مخاطی راه‌های هوایی (موکوس) و انقباض عضلات دیواره راه‌های هوایی رخ می‌دهد.

دکتر زهرا خسروی‌زادگان افزود: مجموع این وضعیت، موجب انسداد راه‌های هوایی شده و در نتیجه هوای کمتری از آنها عبور می‌کند، با سخت‌تر شدن عمل تنفس، نشانه‌های آسم به صورت سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس بروز می‌کند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: علت دقیق و اصلی آسم هنوز نامشخص است، اما آنچه که تاکنون روشن شده، نشان می‌دهد که آسم محصولی از ترکیب عوامل محیطی، سبک و نحوه زندگی و خصوصیات زیستی و ذاتی فرد (ژنتیک) است.

این کارشناس بیماری‌های تنفسی ادامه داد: سبک زندگی شهری از نظر زندگی آپارتمانی، نبود تحرک، مصرف غذاهای آماده (Fast Food) و آلودگی هوا به علت دود سیگار و آلودگی شهر به علت دود خودروها عوامل شیوع بیشتر آسم هستند.

خسروی‌زادگان گفت: اگر افراد خانواده، سابقه انواع آلرژی‌ها مانند اگزما، آلرژی بینی، آلرژی غذایی و آسم را داشته باشند، احتمال بروز آسم در سایر افراد آن خانواده بیشتر می‌شود.

وی تماس با عواملی مانند دود سیگار، عوامل عفونی ویروسی و بعضی مواد حساسیت زا را نیز در افزایش احتمال ابتلاء به آسم مؤثر دانست و گفت: برخی افراد نظیر کارگران نانوایی، چوب بری و رنگ‌سازی و دیگر موارد مشابه، به دلیل تماس‌های شغلی ممکن است دچار آسم شوند.

این کارشناس بیماری‌های تنفسی بیان کرد: امکان دارد بیماری آسم در افراد بدون سابقه آلرژی نیز رخ دهد، تأثیر مخرب عوامل محیطی در سال‌های اول زندگی مانند عفونت‌های شدید و یا آلودگی محیط زندگی تأثیر بدی روی رشد و تمایز راه‌های هوایی دارد و ابتلاء به آسم گسترش می‌یابد، در مواجهه با عوامل محرک، نشانه‌های بیماری بدتر و منجر به آسم پایدار و افزایش خطر حملات حاد می‌شود.

خسروی زادگان ادامه داد: تا کنون راه حلی برای ریشه کن کردن آسم پیدا نشده است، اما این بیماری را می‌توان به شکلی درمان و کنترل کرد که از بروز نشانه‌ها و حملات آن پیشگیری شود.

او افزود: باید دانست که علاوه بر درمان دارویی، پرهیز از عوامل محرکی که سبب بدتر شدن آسم می‌شوند، مانند نگهداری حیوان خانگی در منزل، مواجهه با گل و گیاه و گرده‌ها، مصرف دخانیات، بسته بودن در و پنجره‌ها هنگام نظافت منزل و بیرون رفتن از منزل در شرایط هشدار آلودگی هوا بسیار مهم است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مخالفت لیتوانی با محدودیت کی‌یف در حمله به روسیه