کشف حیات در مریخ با جست‌وجو در اعماق آتش‌فشان‌های زمینی


برروی زمین گونه‌های میکروارگانیسم فراوانی وجود دارند که مطالعه برروی آن‌ها می‌تواند به تلاش انسان برای یافت حیات بیگانه درسیاره مریخ بینجامد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان هشدار می‌دهند این امکان وجود دارد که ناسا به دنبال یافت نشانه‌هایی اشتباه برای کشف وجود حیات بر سطح سیاره مریخ است.
برروی کره مریخ سنگ‌های غالب سنگ‌های آتش فشانی هستند، این در حالی است که روی کره زمین سنگ‌های غالب سنگ‌های رسوبی به دلیل تجمع و دگرگونی رسوب‌ها در طول تاریخ است.
کشف حیات در مریخ با جست‌وجو در اعماق آتش‌فشان‌های زمینی
دانشمندان سوئدی با توجه به نتیجه‌های به دست آمده در تلاش برای یافت وجمع آوری شواهدی از میکروب‌های فسیلی موجود در محیط سنگ‌های آتش فشانی زیرزمینی روی کره زمین هستند تا راهکار‌هایی برای یافت حیات میکروبی برسطح سیاره مریخ بیابند.
مریخ نورد رزالیند فرانکلین آژانس فضایی اروپا، ESA سال ۲۰۲۰ با پرواز به سوی سیاره مریخ به آغاز ماموریت برسطح این سیاره می‌پردازد. هدف این مریخ نورد یافت شواهدی از زندگی فرازمینی در سیاره سرخ است، این مریخ نورد همچنین می‌تواند با شناسایی نوع سنگ‌ها به بررسی حیات میکروبی بر سطح سیاره مریخ بپردازد.
دانشمندان سوئدی دریافتند بیشتر میکروارگانیسم‌های موجود در زمین بیشتر در عمق اقیانوس یا پوسته قاره‌ها وجود دارند و کارشناسان برای مطالعه آن‌ها نیاز به حفاری در عمق دریا دارند.
کشف حیات در مریخ با جست‌وجو در اعماق آتش‌فشان‌های زمینی
در عمق آب، نورخورشید نفوذ نمی‌کند و این سبب نوعی هماهنگی بین باکتری ها، قارچ‌ها و دیگر میکروارگانیسم‌ها برای بقا می‌شود.
پس از مرگ باکتری یا قارچ ها، جوامع میکروبی بر روی یکدیگر تجمع یافته و نوعی حالت فسیلی به خود می‌گیرند؛ این میکروفسیل‌ها می‌توانند تاریخچه زندگی میکروبی در سنگ‌های آتشفشانی را نشان دهند.
بنا برمطالعه‌های انجام شده، پوسته اقیانوسی زمین از نظر ژئو شیمیایی بسیار شبیه به سنگ‌های آتشفشانی در سیاره مریخ است.
کارشناسان اعتقاد دارند بررسی فسیل‌ها می‌توانند جزئیات منحصربه فردی درباره قارچ ها، باکتری‌ها و دیگر میکروارگانیسم‌ها در اختیار دانشمندان قرار دهد و در نهایت دانشمندان می‌توانند تخمین بزنند که کدام میکروارگانیسم‌ها به احتمال زیاد در سیاره مریخ وجود دارند.
مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ ناسا و مریخ نورد رزالیند فرانکلین می‌توانند به شناسایی ساختار‌های فسیلی موجود در ساختار سنگ‌های آتش فشانی سیاره مریخ بپردازند و به این ترتیب امکان وجود حیات را درون آن شناسایی کنند.
کشف حیات در مریخ با جست‌وجو در اعماق آتش‌فشان‌های زمینی
مریخ نورد‌های فعال کنونی در سیاره مریخ ازجمله مریخ نورد کنجکاوی به جمع آوری نمونه سنگ‌های سطحی در سیاره مریخ می‌پردازد و مریخ نشین اینسایت نیز با هدف بررسی زمین لرزه‌های مریخی به حفاری عمقی مریخ مشغول است و هیچ یک از دست ساخته‌های محققان تاکنون نشانه‌هایی از حیات فرازمینی درسیاره مریخ را شناسایی نکرده اند.
منبع: sciencedaily
انتهای پیام/

میکروارگانیسم‌های اقیانوسی؛ راهکاری برای کشف حیات در مریخ

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی