ملخ البرزی در مراتع شهرستان کرج شناسایی شد


 ملخ البرزی  در مراتع شهرستان کرج شناسایی شد

سعید ناطقیان؛ رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی استان در خصوص آفات جنگل ها و مراتع استان و وظیفه حفاظت از این مراتع گفت: در سالجاری با گونه ای از ملخ زیان رسان به مراتع مواجه بودیم که با توجه به گزارشات مردمی و جمع آوری نمونه های مختلف از نقاط مختلف استان اقدام به پایش مناطق انتشار و شناسایی نوع ملخ شد.

به گزارش خبر انلاین ، ناطقیان در ادامه افزود: با جمع بندی گزارشات واصله از شرکته ای مشاوره ای گیاه پزشکی و بررسی رفتار خاص این ملخ، موضوع در کمیته تخصصی گیاه پزشکی اداره کل مطرح و با توجه به حساسیت موضوع در اسرع وقت مناطق آلوده توسط این کمیته بررسی و گزارش نهایی تهیه و ارائه گردید.

همچنین در این خصوص کارشناس گیاه پزشکی اداره کل؛ مهندس بهمرام بهرامی رشید عنوان نمود: با بررسی های صورت گرفته و مطالعه منابع علمی موجود از یک طرف و مقایسه نمونه های جمع آوری شده از عرصه با نمونه های موجود در موزه حشره شناسی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران و کلکسیون حشرات موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع که با کمک دکتر سید ابراهیم صادقی انجام شد، این ملخ به طور کامل شناسایی گردید.

"ملخ البرزی" در مراتع شهرستان کرج شناسایی شد

بهرامی رشید ادامه داد: این آفت نوعی ملخ شاخک بلند از خانواده Tettigoniidae و جنس Polysarcus با نام ملخ شاخک بلند البرزی می باشد. نام علمی این ملخ Polysacus elbursianus است که در سال 1930 برای اولین بار توسط اواروف روسی به عنوان آفت سبزی و سیفی در دامنه های البرز در استان تهران گزارش شده است.

مهندس بهرامی رشید افزود: ملخ مذبور دو فاز مهاجر و انفرادی دارد که هم اکنون با فاز مهاجری آن روبه رو هستیم. مهاجرت این ملخ ها با ظهور پوره ها از ارتفاعات به سمت پایین دست و بازگشت حشرات کامل به محل تخمریزی رخ می دهد.

وی در مورد ویژگی های این حشره عنوان داشت: این ملخ تک نسلی است و پنج سن پورگی دارد. دامنه میزبانی آن وسیع بوده و در حال حاضر و طبق گزارشات واصله در مراتع نوجان، کندر، ارنگه و آدران از توابع شهرستان کرج مشاهده شده که سطح آلودگی وسیعی نداشته و با توجه به اقدامات اولیه صورت پذیرفته توسط شرکت های پیمانکار، جای نگرانی برای مرتعداران و کشاورزان عزیز جهت کنترل جمعیت این ملخ نمی باشد.

46

کد خبر 1265112

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز معلم به خواهرزاده و برادرزاده 1401 + عکس نوشته و پروفایل