سیاسی کردن دوباره حرمین شریفین با اجلاس های «مکه مکرمه»


سیاسی کردن دوباره حرمین شریفین با اجلاس های «مکه مکرمه»

عربستان باردیگر با برگزاری اجلاس های عربی، خلیجی و اسلامی در مکه مکرمه، حرمین شریفین را وارد بازی سیاسی کرده است و این اقدام وی با موجی از انتقادها نسبت به سیاسی کردن حرمین شریفین روبه رو است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خلیج اونلاین، باردیگر عربستان با انتقادات و اتهاماتی مبنی بر سیاسی کردن حرمین شریفین در میان مسلمانان موجه است، این اتهامات و انتقادات پس از تصمیم مقامات سعودی برای اتخاذ تدابیر امنیتی گسترده در مکه مکرمه و اطراف حرم مکی در طول ماه مبارک رمضان و همزمان با برگزاری سه اجلاس در این شهر وارد آمده است.

شیخ«عبدالرحمن السدیس» رئیس کل امور مسجد الحرام و مسجد النبی با دفاع از رفتار مقامات آل سعود دفاع کرد و از زایران بیت الله الحرام خواست تا در موفقیت اجلاس های خلیجی، عربی که در روزهای آتی در مکه مکرمه برگزار خواهد شد، سهیم باشند.

در همین حال، مسئولان امنیتی عربستان از زایران خواسته است تا در این مسئله همکاری کنند.

السدیس گفت: باید زایران ازدحام در بیت الله الحرام را در زمان برگزاری سه اجلاس کاهش دهند تا در موفقیت نشست های این اجلاس که به طور نیمه همزمان برگزار می شود، سهیم داشته باشند.

انتخاب مکه مکرمه برای برگزاری این سه اجلاس درحالی است که مکه مکرمه در دهه آخر ماه مبارک رمضان شاهد حضور انبوهی از زایران و حجاج است و «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان این شهر مقدس را به عنوان مکانی برای برگزاری دو اجلاس سیاسی که انتظار می رود در آن آن شخصیت های عربی مهمی حضور یابند، انتخاب کرده است.

برهمین اساس، برگزاری این اجلاس ها خلیجی و عربی همزمان با برگزاری اجلاس اسلامی که قرار است در 31 می مطابق با 10 خرداد در مکه مکرمه برگزار شود، است.

این برای نخستین بار نیست که عربستان به سیاسی کردن حرمین شریفین اقدام کرده است و این مکان ها را میدانی برای همایش ها و اخلافات سیاسی قرار داده است، بلکه پیش از این نیز با استفاده از حرمین شریفین برای کشورهای دیگر که برای اجرای تمایلات و خواسته های خود تلاش می کردند، فشار آورده است.

مقامات سعودی پیش از این با نقض حقوق بشر و سیاسی کردن حج که موسسات بین المللی حقوقی و اسلامی مخالف آن بودند، تدابیری را برای سفر حجاج قطری به این دیار مقدس اتخاذ کردند. این تدابیر در پی بحران خلیجی ژوئن سال 2017 و تحریم قطر از سوی عربستان، امارات، بحرین و مصر انجام گرفت.

از جولای 2018 میلادی، کمیته ملی حقوق بشر قطر به کمیساریای ویژه سازمان ملل مربوط به آزادی دین و عقیده درباره فشارهای عربستان به حجاج و زایران قطری شکایت کرد.

قطر نگرانی شدید خود را نسبت به سیاسی کردن شعایر دینی و استفاده از آن برای تحقق دستاوردهای سیاسی در نقض آشکار همه منشورهای و قوانین بین المللی که به آزادی شعایر دینی تاکید دارد، اعلام کرد.

قطر تنها کشوری نیست که با موانع مختلف در ادای مناسک حج و عمره رو به رو است، بلکه کشورهای دیگر نیز همچون یمن با این مشکلات روبه رو هستند.

عربستان به دلایل اختلافات و جنگ در یمن و نبرد با حوثی ها، محدودیت هایی را برای حجاج یمن اعمال کرده است و از اعطای گذرنامه برای ادای مناسک حج به آنها جلوگیری کرده است.

وزارت اوقاف یمن اخیرا عربستان متهم کرد که از ورود یمنی های ساکن استان های شمالی برای ادای مناسک عمره امسال جلوگیری شده است.

«اسماعیل ضیف الله» معاون وزارت اوقاف یمن گفت: سیاسی کردن مناسک حج و عمره امر قابل قبولی نیست و حق هر مسلمانی است که برای حج یا عمره به بیت الله الحرام بیاید و هرکسی حق ندارد وی را از آن محروم کند.

اما فلسطینی ها نیز با این مشکل مواجه شده اند، به طوری که مقامات عربستان در سال 2016 میلادی در تصمیمی ادای مناسک حج و عمره برای فلسطینی های مقیم در کشورهای عربی را ممنوع کرد.

مقامات سعودی در توجیه اقدام خود اعلام کردند که از ورود عناصر تروریستی به این کشور جلوگیری می کنند.

انحصارگری عربستان بر حرمین شریفین باعث شده است تا تعدادی از کشورهای اسلامی بی اعتمادی خود را به مدیریت ریاض نسبت به مناسک اسلامی اعلام کنند، به طوری که مالی هیئت بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان به حرمین و مشاعر مقدس را ایجاد کرد.

این هیئت اعلام کرد که برای جلوگیری ریاض از استفاده این سرزمین مقدس برای اهداف سیاسی و متوقف کردن فعالیت های محو هویت اسلامی در مکه مکرمه و مدینه منوره با توسعه عمرانی که به آن اقدام می کند، تلاش می کند.

این هیئت تلاش می کند تا عربستان سهم حج و عمره کشورهای اسلامی را به طور عادلانه توزیع کند نه اینکه عبادت های دینی را سیاسی کند.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !