عملیات سرشماری پرندگان جوجه آور تابستان گذران بوشهر انجام شد


بوشهر-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: عملیات سرشماری...
بوشهر-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: عملیات سرشماری پرندگان جوجه آور تابستان گذران جزیره های این استان انجام شد.

فرهاد قلی نژاد روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در چند روز گذشته عملیات آماربرداری از پرندگان زادآور تابستان گذران در زیستگاه‌های مستعد استان بوشهر بویژه جزایر نخیلو و ام الگرم در پارک ملی دیر نخیلو و جزیره خان واقع در منطقه حفاظت شده مند صورت پذیرفت.

وی بیان کرد: جزایر واقع در بخش بردخون که در محدوده دو منطقه مهم تحت مدیریت استان هستند هر ساله و در فصل‌های بهار و تابستان میزبان جمعیت قابل توجهی از پرندگان زادآور است.

قلی نژاد اضافه کرد: این پرندگان به طور عمده شامل گونه‌های پرستو دریایی کوچک و بزرگ، پرستو دریایی پشت تیره، سلیم خرچنگ خوار و اگرت های ساحلی هستند که در اوایل بهار به این جزایر مهاجرت و در قسمت‌های مستعد این زیستگاه‌های حساس لانه گزینی می‌کنند.

وی ادامه داد: جوجه‌های آنها به همراه بالغان نیز تا اواخر تابستان مهاجرت خود را از کشورمان به سمت مناطق زیستگاهی اولیه خود آغاز می‌کنند.

قلی نژاد بیان کرد: عمده این پرندگان در جزیره نخیلو زاد آوری دارند که در سال جاری با برطرف شدن مشکل حضور شغال در جزیره ام الگرم و رفع اختلال در زاد آوری آنها جمعیت بسیار مناسبی از پرستوهای دریایی کاکلی کوچک و بزرگ در این جزیره مشاهده شده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: زیستگاه‌های فوق از مناطق مستعد زادآوری این پرندگان شاخص در کشور و منطقه خاورمیانه هستند که سالانه حدود ۱۰۰ هزار قطعه پرنده به این جزایر مهاجرت می‌کنند.

خسرو درویشی ادامه داد: عملیات آماربرداری از این پرندگان هر ساله در اواخر خرداد و اوایل بهار با کامل شدن کلونی‌های این پرندگان انجام می‌شود که به صورت عمده با نمونه برداری تصادفی و تعمیم دادن به کل مساحت لانه گزینی آنها در زیستگاه‌های مد نظر است.

وی افزود: با توجه به اهمیت حضور این پرندگان در جزایر استان لزوم همکاری جوامع محلی، صیادان و گردشگران برای تردد ضابطه مند و با هماهنگی و صلاحدید محیط زیست از ضرورت‌های حفاظت از این تنوع زیستی غنی در استان است.

۷۲۱۲/‏۶۰۴۳

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته