شهید سادِس؛ سرمقاله روزنامه مردم سالاری


شهید سادِس؛ سرمقاله روزنامه مردم سالاری

شفقنا- بهروز پورسینا در سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری نوشت، تاریخ تحولات شیعه، به داشتن علمایی از جهت پرهیز از گناه و داشتن سلوکی همچون انبیاء بنی‌اسرائیل و بلکه افضل از آنان به خود می‌بالد. در بین خیل علمای ربانی، برخی دارای ویژگی‌هایی بوده‌اند که از دیگر بزرگان آنان را متمایز کرده است. با آنکه فرد فرد این بزرگان، به […]

شهید سادِس؛ سرمقاله روزنامه مردم سالاری

شفقنا- بهروز پورسینا در سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری نوشت، تاریخ تحولات شیعه، به داشتن علمایی از جهت پرهیز از گناه و داشتن سلوکی همچون انبیاء بنی‌اسرائیل و بلکه افضل از آنان به خود می‌بالد. در بین خیل علمای ربانی، برخی دارای ویژگی‌هایی بوده‌اند که از دیگر بزرگان آنان را متمایز کرده است. با آنکه فرد فرد این بزرگان، به صور و اشکال گوناگون، قدم‌های موثری در راه تبیین و تحکیم و دفاع از مبانی اسلام راستین و تشیع بر داشته‌اند ولی به دلیل آثار خاصی که برخی از این علمای مزبور در شرایط خاص و سخت از خود به جای گذاشته‌اند و البته، عاقبتشان با شهادت ختم به خیر شده است، نام این گروه از علمای عارف، حکیم و شهید، در گروه متمایزی قرار داده می‌شود؛ اولین فرد از این گروه از علماء، شیخ شمس‌الدین محمد‌بن مکی‌بن احمد عاملی نبطی است که در تاریخ شیعه او را «شهید اول» می‌نامند. ایشان در شرایط بسیار سخت و در زندان، کتاب اللُّمعهُ الدَمشقیّه از مشهورترین کتب فقهی شیعه را به رشته تحریر در آوردند. این کتاب و شرح آن که توسط شیخ زین‌الدین بن‌علی‌بن احمد عاملی جبعی معروف به شهید ثانی نگارش شد، از اصلی‌ترین کتب آموزشی فقه جعفری در تمامی ‌حوزات علمیه از گذشته تا حال بوده است. در ادامه، جامعه تشیع در تحکیم و دفاع از فقه جعفری و تشیع علوی، شهدای تالت و رابع را نیز تقدیم اسلام کرده است. با اینحال، بسیاری از شهید خامس خبر و آگاهی ندارند، شهید خامس، کسی نیست جز علّامه شهید آیت‌الله محمد باقر صدر که در این مسیر نورانی نامشان پر عظمتشان به عنوان شهید خامس ثبت و ضبط شده است.
شهید سادس، عنوان شهیدی است که در علم و تقوا و طهارت نفس و در سیر و سلوک و بخصوص در مظلومیت و سایر جهاتی که پنج شهید فوق‌الذکر را از سایر علماء تاریخ اسلام متمایز کرده است مشترکات بی‌نظیری دارد. او کسی نیست جز شهید مظلوم آیت‌الله دکتر سید محمد حسین بهشتی اصفهانی که امام راحل او را یک امّت نامیدند. در شناخت سیره نظری و عملی شهدای اول تا رابع در میان طلاب و حوزه‌های علمیه، تتبّعات و پژوهش‌های خوبی صورت گرفته است اما برای شهدای خامس و سادس، آنگونه که باید و شاید کار درخوری صورت نگرفته است. این دو شهید والامقام اگر به عنوان دو الگوی علمی، عملی و اخلاقی برای جامعه و بخصوص طلّاب عزیز معرفی شده بودند، الان مشکلات کمتری را در امت اسلامی ‌و جامعه شیعی شاهد می‌بودیم. فردا جمعه ۷ تیر ماه، سالگرد شهادت مظلومانه دکتر بهشتی در قتلگاه شهدای ۷۲ تن در سرچشمه تهران می‌باشد. او نه تنها فقیهی جامع الشرایط و حکیمی‌متالّه و عارفی اهل سیر و سلوک بود بلکه در جنبه‌های رفتاری و اخلاقی و مدیریتی، الگوی بی همتای انقلاب اسلامی ‌ایران است. نکته نکته کلمات، رفتارها و شیوه‌های مدیریتی سید شهدای مظلوم انقلاب در قوه قضاییه بدون هرگونه تعارف برای قضات درس آموز و راهگشاست. نحوه تعامل او با خانواده و دیگران در جامعه هر یک کتابی پر مغز برای ارائه الگویی نظری و بخصوص عملی و اخلاقی است. شهید دکتر بهشتی در مراتب مراقبه، اعمال و اعتقادات به مقام عصمت از گناه رسیده بود که این عصمت با آنکه در دیگر بزرگان نیز مشاهده شده است اما بهشتی کسی بود که این مسیر را نه تنها در حوزه و منابر وعظ و درس طی کرد بلکه علاوه بر اینها، با حضورش در دانشگاه و متن جامعه داخل و خارج از کشور همچنین پذیرش حساس‌ترین مسئولیتها در قبل و پس از انقلاب اسلامی ‌ایران، از او وی ژگی‌های منحصر به فردی را بر جای گذاشته است که این قلم، برای آن نظیر و مشابه‌ای سراغ ندارد. کلام پایانی، اینکه چه نیکوست تا در عراق و در ایران تا سال ۱۴۰۰ مساعی بیشتری برای الگو گرفتن نظری و عملی صورت گیرد و در همه بخشها، بزرگداشت‌هایی نه برای نمایش بلکه برای عمل، ترتیب داده شود.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامزد جدید بلا حدید، خانم سوپرمدل، کیست؟!