موضع گیری کشور‌ها در قبال یک جانبه گرایی کاخ سفید نشان از مواضع به حق ایران است


سفیر اسبق ایران در چین گفت:موضع گیری اروپا، چین و بسیاری از مجامع بین المللی علیه یک جانبه گرایی آمریکا حاکی از مواضع ایران به حق است.

موضع گیری کشور‌ها در قبال یک جانبه گرایی کاخ سفید نشان از مواضع به حق ایران استبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ نوزدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگ‌های با حضور رئیس جمهور کشورمان و سران یازده کشور آسیایی در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شد، در این نشست علاوه بر ایران، روسای جمهور روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان حضور دارند.

سازمان همکاری شانگ‌های در سال ۲۰۰۱ با عضویت شش عضو چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد، این سازمان نهاد بین دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه سیاسی، اقتصادی و امنیتی بنیان گذاشته شد، همچنین چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان و هند اعضای اصلی و ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.
سازمان همکاری‌های شانگ‌های برای مقابله با ناتو طراحی شده است و علت اصلی شکل گیری آن مقابله با مداخله احتمالی آمریکا در کشور‌های بزرگی، چون چین و روسیه یا ایجاد درگیری نظامی در منطقه است.

محمد حسین ملائک سفیر اسبق ایران در چین در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ایران در حال حاضر عضو سازمان شانگ‌های نیست و به در خواست رسمی ما برای عضویت در آن هم پاسخ مثبت داده نشده است.

وی افزود: شانگ‌های تا به امروز برای تهران در صحنه بین المللی دستاورد مهمی به حساب نمی آید، همچنین به نظر نمی‌رسددر آینده این سازمان در مواجهه با تحریم‌ها به ما کمکی کند.

ملائک با بیان اینکه در اجلاس شانگ‌های، برقراری ارتباط با دوعنصر چین و روسیه برای ایران سودمند است، کفت: تهران با این دو کشور به طور مستقل تعاملات مثبتی برقرار می‌کند، همچنین کابل و اسلام آباد، دو کشور همسایه مستقل ایران به حساب می آیند‌ که خارج از مناسبات درونی شانگهای، با آن ها رابطه برقرار می کنیم.

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: به نظر من حضور آقای روحانی در کنفرانس شانگ‌های یک موضوع پرستیژی محسوب می شود که از لحاظ سیاسی اهمیت دارد، ولی از نظر ماهیتی و کیفیت کار ارزش افزوده دیگری برای ما ندارد.

وی با اشاره به مجلس سیکا، تصریح کرد: شرکت در این نشست هم به غیر از اینکه ما را در منطقه به لحاظ سیاسی یک عنصر فعال نشان دهد ارزش دیگری ندارد چراکه ایران برای بهتر شدن شرایط کشور باید در منطقه با همسایگان خود ارتباط داشته باشد.

سفیر اسبق ایران در چین خاطر نشان کرد: اجلاس هایی مانند شانگهای و سیکا یک مهمانی هستند که کشور‌ها می توانند با یکدیگر دیدارهایی داشته باشند، تا شاید در آن فرصت‌هایی برای مذاکره و ارتباط برای خود دست و پا کنند بنابراین می توان گفت در این زمینه کار مثبتی به حساب می آید.

ملائک با اشاره به بیانیه شانگهای، تاکید کرد: اروپا، چین و بسیاری از مجامع بین المللی علیه یک جانبه گرایی آمریکا موضع گیری کردند، در نتیجه این موضوع نشان می دهد که مواضع سیاسی و حرف ما درمقابل کاخ سفید به حق و درست است، بنابراین باید بر آن پافشاری کنیم.

این تحلیلگر سیاسی افزود: شرکت در اجلاس ها به صورت کلامی، بیانی و اعمال مواضع برای ما دستاوردهایی را به همراه دارد، ولی هنگامی که به سمت عملی شدن آن حرکت می کنیم، متوجه می شویم که این مواضع برای ما چیزی به همراه ندارد.

ملائک با بیان اینکه تاجیکستان همسایه نزدیک ایران در اجلاس شانگ‌های حضور دارد، تاکید کرد: عربستان بیشتر از هر کشوری بر دوشنبه نفوذ دارد بنابراین حضور عربستان در سیکا و شانگ‌های از کارشکنی، دوز و کلک آن کم نمی کند چراکه او دوجانبه در تاجیکستان سلطه خود را جلو می برد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات