باغ های گیلاس در اراضی شیبدار خراسان شمالی گسترش می یابد


باغ های گیلاس در اراضی شیبدار خراسان شمالی گسترش می یابد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: باغ های گیلاس در اراضی شیبدار این استان بویژه در شهرستان های بجنورد و اسفراین گسترش می یابد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این سازمان، محمدعلی شریکیان افزود: دره بازخانه، دهستان بدرانلو، روستای رئین شهرستان بجنورد و روستای روئین اسفراین بهترین نقاط گسترش تولید گیلاس در استان هستند.

گیلاس یکی از مهم ترین میوه های مناطق کوهستانی است که دارای مواد مغذی فراوان، خواص آنتی اکسیدانی بالا و منابع سرشار کلسیم، پتاسیم، منیزیم است.

وی گفت: توسعه باغ های جدید و اقتصادی با ارقام پایه رویشی سبب بهبود کمی و کیفی این محصول می شود، در این راستا باغ های الگویی گیلاس پایه رویشی احداث شده و به منظور تولید نهال پایه رویشی گیلاس در استان در سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ اصله پایه های کشت بافتی گزیلا ۶ وماکزیما برای نهالستان ها تأمین شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی سطح کشت باغ های گیلاس استان را یکهزار و ۳۴۰ هکتار عنوان کرد و افزود: از این میزان، یکهزار و ۱۳۹ هکتار ۱۱۳۹ هکتار آن بارده است.

وی گفت: میزان تولید باغ های بارده حدود ۶ هزار تن دانست و گفت: بیشتر روستاهای واقع در نقاط کوهستانی که دارای اراضی شیبدار با منبع آبی مطمئن هستند بسیار مستعد برای پرورش و تولید محصول گیلاس بوده و بهره برداران می توانند با مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی نسبت به احداث باغ جدید اقدام کنند.

برداشت گیلاس در استان خراسان شمالی بسته به نوع ارقام متفاوت است و معمولاً از اوایل خردادماه آغاز و تا اواسط تیرماه ادامه دارد. ارقام مورد کاشت شامل گیلاس تکدانه مشهد، گیلاس شیشه ای، گیلاس دم بلند فرانسه، دم کوتاه فرانسه با پایه های بذری است.

مدیر امورباغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی، تولید سال جاری گیلاس در استان را بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ تن پیش بینی کرد.

۶۰۴۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامزد جدید بلا حدید، خانم سوپرمدل، کیست؟!