تکمیل طرح انتقال آب از سد نسا به بم و بروات معطل اعتبار است


تکمیل طرح انتقال آب از سد نسا به بم و بروات معطل اعتبار است

ایرنا - کرمان - فرماندار بم با اشاره به اینکه 140 میلیارد تومان صرف طرح انتقال آب از سد نسا به بم و بروات شده و اینک معطل تخصیص اعتبار جدید است، گفت : برای تکمیل این طرح 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

هادی شهسوارپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از این طرح آبرسانی به عنوان مهمترین طرح در منطقه نام برد و افزود: این طرح در دو مرحله درحال انجام است فاز اول آبرسانی به بم و بروات و فاز دوم منطقه شرق استان را پوشش خواهد داد.

وی درخصوص پیشرفت فیزیکی این طرح بیان کرد: کل پروژه انتقال آب حدود ۴۸ درصد و تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ هرکدام حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

فرماندار بم اظهارداشت: پروژه آبرسانی از اولویت های نخست شهرستان است که برای این کار اهمیت ویژه ای قائل شدیم و در سفر رییس جمهوری به استان کرمان از جمله پروژه هایی که اعتباری برای اتمام آن درنظر گرفته شد انتقال آب از سد نسا بود همچنین یکسری اعتبارات از طریق وزارت نیرو اختصاص یافت.

شهسوارپور بیان کرد: امسال استاندار کرمان قول مساعد در جهت تخصیص اعتبار از سازمان مدیریت و برنامه بودجه داد تا با پیشرفت این پروژه مشکل اصلی ما که آب است حل شود و به جایگاه خوبی برسیم.

تنها امید مردم بم به سد نسا است

نماینده مردم شهرستان های بم، نرماشیر، فهرج و ریگان در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار ایر نا گفت: بحران آب در کشور بسیار جدی است و بم به عنوان یک منطقه خشک در استان به حساب می آید و تنها امید مردم این منطقه به سد نسا است.

حبیب اله نیکزادی پناه افزود: سال هاست که از حقوق بیت المال این سد بنا شده اما متاسفانه مردم این منطقه هیچ استفاده ای از آن را ندارند جز تعدادی از روستاهای زیر سد نسا که فنی و غیر فنی از این آب استفاده می کنند زیرا در خیلی از نقاط کانال های اصلی اجرا نشده و مردم به صورت سنتی برای کشاورزی استفاده می کنند.

نیکزادی پناه اضافه کرد: با توجه به اینکه حقابه این سد مشخص شده که به محیط زیست، کشاورزی، صنعت و آب شرب اختصاص پیدا می کند اما در حال حاضر نه از این آب برای صنعت و نه برای آب شرب استفاده می کنیم و نزدیک به ۱۰ سال است که هنوز این طرح خط انتقال به نتیجه نرسیده و زیر ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی گفت: طی سه سال گذشته با پیگیری و تلاش صورت گرفته اکنون پیشرفت فیزیکی طرح به ۴۸ درصد پیشرفت کار رسیده و حدود ۵۲ درصد از تکمیل پروژه باقی مانده است.

نیکزادی پناه در پایان گفت: در حال تلاشیم با رساندن منابع به موقع به شرکت پیمانکار تا پایان امسال انتقال آب قطعی شود و بتوانیم در فاز اول آب را به شهر بم و بروات انتقال داده و در فاز دوم سه شهرستان باقی مانده یعنی نرماشیر، فهرج و ریگان به شبکه آب رسانی از آب سد متصل شود.

طرح انتقال آب از سد نسا به بم و بروات، نزدیک به ۱۰ سال است که روی دست دولت و مسوولان استانی مانده و پس از گذشت این همه سال تکمیل نشده است، مردم شهرهای شرقی استان کرمان مجبور به استفاده از آب شرب با کیفیت پایین هستند.

سد نسا در ۸۰ کلیومتری شهر بم که یکی از بهترین آب های ایران را دارد و از کوه های جبال بارز تامی ن می شود، ۱۰ سالی هست مردم شرقی کرمان را در انتظار خود گذاشته است.

شهرستان بم در فاصله ۱۹۵ کیلومتری استان کرمان واقع شده است.

۹۹۱۲/ ۵۰۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شرایط فروش اقساطی KMC X5 با تحویل 30 روزه اعلام شد + جدول اردیبهشت 1403