مدرک بدون حرفه با ارزش است؟


مدرک بدون حرفه با ارزش است؟

یک مشاور تحصیلی گفت: کنکور کارشناسی پیش رو برای دو نظام تحصیلی جدید و قدیم با سوالات مجزا برگزار خواهد شد.

حسین حمودی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این برای نخستین بار قرار است این دسته بندی صورت گیرد، اظهار کرد: موضوع نحوه گزینش در دانشگاه‌ها موضوعی است که سوالات زیادی را برای داوطلبان و خانواده‌ها، اساتید و مشاوران در بر داشته است.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان سنجش نمره تراز یا نمره معدل مساوی بین دو گروه برقرار خواهد شد و با توجه به آن داوطلبان رتبه بندی می‌شوند.

این مشاور تحصیلی عنوان کرد: دانش آموزان نظام قدیم و جدید دو رتبه جدا از هم نداشته و این اتفاق بر اساس نمره‌ای که در سیستم سازمان سنجش تعریف خواهد شد نمره کل به دانش آموزان داده می‌شود، اما با این حساب سوالات بسیار زیادی وجود دارد.

این مشاور با اشاره به اینکه "زمانی که دو نظام با دو مجموعه کتاب و حجم مختلف از مطالب دروس با هم در کنکور شرکت خواهند کرد نمره‌ها و ترازهایی که اعلام خواهند شد، عادلانه و صحیح هستند؟ " افزود: نمره دهی در دو کنکور به صورت یکسان صورت خواهد گرفت، با این حساب بدیهی است که سوالات آزمون متفاوت خواهد بود و نمی‌توان نمره‌ای که داوطلب نظام قدیم کسب می‌کند را با نمره داوطلبی از نظام جدید، یکسان دانست و نمره کل را مبنای سنجش درست و صحیح دو گروه دانست.

حمودی با بیان این که سازمان سنجش یا نظام آموزشی می‌توانست به روش بهتری پذیرش دانشجویان را انجام دهد، اشاره کرد: بدون شک دو کنکور مجزا برای دو گروه مجزا برگزار خواهد شد، با توجه به تعداد شرکت کننده در هر دو کنکور نظام قدیم و نظام جدید در هر رشته بهتر بود که سهمیه‌های جداگانه در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: با فرض این که ۱۰۰ هزار نفر برای شرکت در کنکور تجربی پیش رو ثبت نام کرده اند و ۶۰ هزار نفر از این تعداد داوطلبان فارغ التحصیل شده نظام قدیم و ۴۰ هزار نفر دانش آموزان فارغ التحصیل کلاس دوازدهم نظام جدید هستند، بر این اساس اگر ۶۰ درصد از سهمیه تمام دانشگاه‌ها به نظام قدیم‌ها و ۴۰ درصد به دانش آموزان نظام جدید اختصاص می‌یافت، نتیجه عادلانه تری به دست می‌آمد.

شک و شبه در خصوص سطح سوالات آزمون دو گروه!

این مشاور تحصیلی ادامه داد: با روشی که برای برگزاری، نمره دهی و رتبه بندی انتخاب شده است قطعاً دانش آموزان به این موضوع فکر خواهند کرد که شاید سوالات یک گروه از سوالات گروه دیگر آسان‌تر یا سخت بوده است، به تبع آن اعتراضات داوطلبان نیز نسبت به سال‌های گذشته بیشتر خواهد بود.

وی اظهار کرد: امیدواریم که تا زمان اعلام نتایج کنکور سازوکار بهتری لحاظ شود و این ساز و کار مشخص‌تر و واضح‌تر باشد.

حمودی افزود: تمام دانش آموزانی که برای قبول شدن در رشته‌های خوب در دانشگاه‌های برتر کشور تلاش می‌کنند و یک تا چهار سال از عمر خود را به درس خواندن برای موفقیت در کنکور می‌گذرانند، استرس بسیار زیادی هم خود و هم والدینشان متحمل می‌شوند. این میزان استرس و اضطراب با مشخص شدن ساز و کار رتبه بندی و پذیرش دانشگاه‌ها کمتر خواهد شد.

آیا فارغ التحصیلان نظام قدیم می‌توانند در کنکور نظام جدید شرکت کنند؟

این مشاوره تحصیلی گفت: در کنکور پیش رو در سال جاری امکان شرکت فارغ التحصیلان یک نظام در نظام دیگر وجود ندارد. سال آینده نیز بنا به اعلام سازمان سنجش دو کنکور مجزا برگزار خواهد شد و هردانش آموز موظف است در کنکوری شرکت کند که در نظام آموزشی آن درس خوانده است.

حمودی تصریح کرد: همچنین بنا به گفته‌ها در سال ۱۴۰۰ تنها یک آزمون برای کنکور وجود خواهد داشت. اگر داوطلبی از نظام قدیم باشد، موظف است در همان یک آزمون کنکور که مطابق نظام جدید آموزشی برگزار خواهد شد، شرکت کند.

وی خاطرنشان کرد: بنا به قاعده سازمان سنجش تا مادامی که دو کنکور وجود دارد، هر داوطلب کنکور سراسری باید در همان نظام آموزشی ثبت نام کند که در آن به تحصیل پرداخته است.

اعداد و ارقام ثبت نام کنندگان در آزمون کنکور سال ۹۸

حمودی عنوان کرد: تعداد شرکت کنندگان آزمون کنکور در رشته ریاضی نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش، رشته تجربی مقدار تقریبی یکسان در دو سال اخیر (کاهش ۵ هزار نفری نسبت به سال گذشته)، رشته انسانی نیز ۲۱۹ هزار نفر شرکت کننده خواهد بود که تفاوت چندانی با سال گذشته ندارد.

وی افزود: تعداد کل داوطلبان ۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

افزایش سالانه داوطلبان رشته تجربی / موفقیت تنها در پزشکی نیست

وی تصریح کرد: توجیه این مسئله که موفقیت تنها در رشته‌های پزشکی نیست، کار سختی است. با توجه به شرایط حال حاضر کشور داوطلبان تصمیم می‌گیرند که در چه دانشگاهی و در چه رشته‌ای درس بخوانند و نه بر اساس علایق و توانایی‌های خود.

حمودی ادامه داد: برای مثال در حال حاضر برای بسیاری از رشته‌های مهندسی بازار کار وجود ندارد. از طرفی فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی یا پیراپزشکی در بدترین شرایط پس از گذراندن مدت دو تا چهار سال تحت عنوان طرح آموزشی نظام پزشکی، حقوق و درآمد خوب و قابل قبولی داشته و با توجه به شرایط اقتصادی موجود رشته پزشکی به نسبت سایر رشته‌ها طرفداران بیشتری دارد.

این مشاور بیان کرد: اگر قرار باشد تعداد داوطلبان رشته تجربی کم شود ابتدا باید زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم شده و داوطلبان و دانش آموزان رشته‌های ریاضی و انسانی از بابت بازار کار نگرانی نداشته باشند.

حمودی افزود: در کنکور سال‌های ۸۰ الی ۸۴ رقابت بسیار سنگینی در رشته ریاضی زیرشاخه‌های برق، مکانیک، عمران و معماری وجود داشت. برای مثال در آن زمان تعداد ساختمان‌ها به نسبت سال‌های اخیر بسیار کم بود و مهندسین عمران با داشتن جواز ساخت و ساختن یک آپارتمان می‌توانستند از نظر اقتصادی پیشرفت زیادی برای خود رقم بزنند.

وی اظهار کرد: پس از گذشت سال‌ها بازار کار برای این رشته‌ها اشباع شده و فارغ التحصیلان سال‌های ۸۹_۹۰ با کم شدن موقعیت کاری حتی به کار کردن در دفاتر فنی با حقوق‌های کم نیز راضی شدند. پس از آن بود که رشته پزشکی و پیراپزشکی طرفداران بسیار زیادی را جذب کرده و با بهبود شرایط بیمارستان‌ها و تعداد آنها، پرسنل مورد نیاز بیشتر شد و در ادامه تعداد داوطلبان رشته تجربی در کنکور نیز افزایش یافت.

حمودی ابراز کرد: قطعاً در ۷ سال آینده با توجه به تعداد داوطلبانی که وارد این رشته می‌شوند، بازار کار برای آنها نیز اشباع خواهد شد و یافتن شغل برای دانشجویانی که ۷ سال پزشکی خوانده اند، بسیار سخت خواهد بود.

وی ادامه داد: هر فردی در هر جایگاهی که قرار دارد بهتر است به دنبال علاقه خود برود. قطعاً درس خواندن در زمینه‌ای که به آن علاقه دارید باعث موفقیت و طی کردن صحیح مراحل تحصیلیتان خواهد شد.

حمودی در پایان گفت: با توجه به جامعه کنونی تنها داشتن مدرک کافی نیست و مدرک بدون حرفه و آشنایی با کارها به شکل عملی به هیچ عنوان ارزشی نخواهد داشت.

گفت و گو از اسماً سارنگی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج فارس


انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

خودروهای فرسوده لوکس به صورت مستهلک و قاچاق وارد کشور شده است