نگاهی به اشعار سیلویا پلات :: ترانه جوانبخت


مجموعه اشعار سیلویا پلات که همسرش تد هیوز گردآوری کرده صرفا شامل اشعار چاپ شده او نیست بلکه اشعار چاپ نشده او در زمان حیاتش را نیز شامل می‌شود.اشعار اولیه او دارای وزن و قافیه هستند. پلات در این اشعار انواع ساختارهای شعر را تجربه کرده است.بعضی از این اشعار شامل ابیات به تعداد زوج است که مصراع های زوج هم قافیه‌ هستند. در برخی دیگر از این اشعار...

نگاهی به اشعار سیلویا پلات :: ترانه جوانبختمجموعه اشعار سیلویا پلات که همسرش تد هیوز گردآوری کرده صرفا شامل اشعار چاپ شده او نیست بلکه اشعار چاپ نشده او در زمان حیاتش را نیز شامل می‌شود.
اشعار اولیه او دارای وزن و قافیه هستند. پلات در این اشعار انواع ساختارهای شعر را تجربه کرده است.
بعضی از این اشعار شامل ابیات به تعداد زوج است که مصراع های زوج هم قافیه‌ هستند. در برخی دیگر از این اشعار سطرها کوتاه و بلند اما هم قافیه هستند. برخی از اشعارش شامل بخش‌های پنج سطری است که سطرهای اول با هم، سطرهای دوم با هم، سطرهای سوم با هم، سطرهای چهارم با هم و سطرهای پنجم با هم هم‌قافیه‌ هستند.
نیز اشعاری را می‌بینیم که دارای بخش‌های سه بیتی بلند و دو بیتی کوتاه هستند و بخش‌های سه بیتی با هم و بخش‌های دو بیتی با هم هم‌قافیه هستند. نوع دیگری از اشعار پلات دارای چهار سطر است که سطرهای اول و سوم با هم و سطرهای دوم و چهارم با هم هم‌قافیه هستند.
از دیگر انواع اشعار پلات می‌توان به اشعار شامل بخش‌های سه سطری اشاره کرد که در هر بخش سطرهای اول و سوم هم‌قافیه هستند.
پلات مثنوی هم سروده است. از جمله شعر “مردم لاغر”که از مثنوی‌های بلند پلات است. او در این شعر از وضعیت مردم فقیر در کشورش نوشته است.
در ادامه این مجموعه اشعار می‌بینیم که پلات فرم‌های جدیدی را در اشعارش تجربه کرده است. او در این اشعار تمایلی به آوردن وزن ندارد. شعر “درخت پولی” که شامل بخش‌های سه سطری است از این نوع اشعار است. درواقع نوآوری های پلات بیشتر در محتوای اشعارش می‌باشند تا در فرم آنها.
او شعر “الکترا در مسیر آزالیا”را درباره قبر پدرش نوشته است. مرگ پدرش در افت روحی او تاثیر داشته است. شاعر در سطری از این شعر می‌گوید که او روح یک خودکشی ننگ‌آور است و در سطر آخر همین شعر از عشقش می‌گوید که هم خودش و هم پدرش را به سوی مرگ کشانید.
صدای متفاوت پلات را در اشعارش می‌توانیم بیابیم. او در شعر بلندش با عنوان “سه زن”از پلی فونی استفاده کرده است. او در این شعر از نگرانی‌اش درباره زندگی با تد هیوز، بیماری‌اش و مرگ سخن گفته است.
در اشعارش با عناوین “ترسناک”و “لبه”نیز می‌بینیم که از مرگ نوشته است. این اشعار تمایل پلات را به خودکشی نشان می‌دهند.
صدای زنانه در شعر پلات صدای اعتراض است، اعتراض به تفاوت‌ها و بی‌عدالتی ها.
تصاویر و نمادهایی که او در اشعارش به کار برده محدود به مکان و زمان نیستند و تجربیات خود او چه در بیداری و چه در عالم رویا که به صراحت از آنها یاد کرده را شامل می‌شوند.
پلات اشعارش را زندگی کرده است. او از آن دسته شاعرانی است که شعر آینه زندگی آنهاست و می‌توان تمایل وخواسته‌های روحی او را در اشعارش یافت.‌

منبع:

Collected poems- Sylvia Plath- Faber and Faber Limited- 1989- London.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات