برگزیدگان جایزه ملی داستان‌های حماسی در مشهد تجلیل شدند


برگزیدگان جایزه ملی داستان‌های حماسی در مشهد تجلیل  شدند

مشهد-ایرنا- مراسم تجلیل از برگزیدگان نخستین جایزه ملی داستان های حماسی با پیام مکتوب آیت الله جوادی آملی و حضور رئیس حوزه هنری کشور در مشهد برگزار شد.

آیت الله عبدالله جوادی آملی پنجنبه شب در پیام خود به این مراسم گفت: از ابتدای انقلاب تا پایان دفاع مقدس ملت بزرگ ایران حماسه های فراوانی را نشان دادند که باید در عرصه تاریخ بماند.
وی ادامه داد: مهم‌ترین عاملی که جنگ و دفاع را تمدن‌ساز می‌کند، حماسه است و نوشتار، گفتار و رفتار آیینی، هر کدام سهمی از این فضیلت دارند اما آنچه که حرف اول را می زند هنر حماسی است.
وی با اشاره به نقش فردوسی در حماسه سرایی اظهار داشت: فردوسی موضوع توحید، ولایت، امامت و تشیع را حماسه‌ای کرد و بعد، ایران موحد و اسلامی را در سایه توحید و ولایت زنده نگاه داشت.

رئیس حوزه هنری کشور هم در این مراسم با بیان اینکه حماسه در ایران با شاهنامه فردوسی معنا پیدا می‌کند گفت: شاهنامه، شناسنامه فرهنگ، آداب و هویت ایرانی است و نقش فردوسی را نمی‌توانیم در زبان فارسی نادیده بگیریم و شاید اگر فردوسی نبود ما امروز مولوی، حافظ و سعدی را هم نداشتیم.

محسن مومنی شریف افزود: حماسه پس از فردوسی به دو شاخه ملی و مذهبی تقسیم می‌شود که در ادبیات دفاع مقدس این دو شاخه به هم پیوستند و یکی شدند و این ویژگی انقلاب اسلامی است.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی هم درباره روند برگزاری این رویداد هنری اظهار داشت: از شروع فراخوان این طرح در شهریور پارسال، حدود ۲۲۰ داستان از ۱۸۰ نویسنده جوان و متعهد به فراخوان نخستین جایزه ملی داستان‌های حماسی ارسال شد که از این میان ۱۷ داستان در مرحله نخست برگزیده شدند.

میثم مرادی بیناباج افزود: موضوع راهبردی احیای هنر و ادبیات حماسی ذیل گفتمان انقلاب اسلامی با تاکید بر الگو و منش شاهنامه فردوسی اولویت اصلی حوزه هنری انقلاب اسلامی است و در این راستا دبیرخانه هنر حماسی حوزه هنری استان حدود دو ماه پیش در محل آرامگاه فردوسی افتتاح شد و برگزاری نخستین جایزه داستان‌های حماسی از جمله فعالیت‌های این دبیرخانه است.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی ادامه داد: هنر حماسی ایجادگر انگیزش مبتنی بر حکمت معنوی با تاکید بر خردورزی، دشمن‌ستیزی و میهن دوستی است.

مراسم تجلیل از برگزیدگان نخستین جایزه ملی داستان های حماسی در آرامگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
۷۵۰۷/۱۹۲۲


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان