معین نقش قابل توجهی در لغت نامه دهخدا دارد


معین نقش قابل توجهی در لغت نامه دهخدا دارد

وزیر ارشاد، با اشاره به شناخت و تخصص استاد معین در فرهنگ نامه نویسی، گفت: استاد معین طی سال‌های 45-34 مسئولیت لغت‌نامه دهخدا را بر عهده داشت و می‌توان گفت استاد معین سهم قابل توجهی در لغت نامه دهخدا دارد.

به گزارش ایسنا، سید عباس صالحی در مراسم بزرگداشت استاد محمد معین که در آستانه اشرفیه برگزار شد، با اشاره به وجود شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی و ادبی و هنری در استان گیلان، اظهار کرد: استاد محمد معین از جمله چهره‌ها و شخصیت‌های ماندگاری است که به نماد فرهنگ و ادب و زبان فارسی تبدیل شده است.

او با اشاره به تلاش‌های بسیار استاد معین برای اعتلای زبان فارسی، گفت: استاد معین در دوران زندگی خود متحمل سختی‌های فراوان شد و با وجود یتیمی به چنین جایگاه والایی در فرهنگ و ادبیات فارسی دست یافت، جوانان باید استاد معین را الگوی خود در کار و تلاش و رسیدن به اهداف قرار دهند.

وزیر ارشاد با بیان این‌که استاد معین همواره به آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت اهتمام داشت، تصریح کرد: استاد معین انسانی نابغه، دانشمند و فرهیخته در عرصه فرهنگ و ادب بود. باید از کسانی که در این عرصه تلاش کرده‌اند، قدردانی کنیم.

صالحی فرهنگ لغت معین را بزرگترین و مهمترین خدمت این استاد فرهیخته به زبان و ادب فارسی دانست و بیان کرد: فرهنگ‌نامه‌نویسی در ایران قدمت یک هزار ساله دارد و در فرهنگ لغت معین بیش از ۲۰۰ هزار کلمه گردآوری شده است.

او با بیان این‌که فرهنگ لغت معین باب جدیدی در امر فرهنگ‌نامه‌نویسی ایجاد کرد، ادامه داد: فرهنگ نامه ویسی به قبل از معین و بعد از معین تقسیم می‌شود، چهار جلد از فرهنگ لغت ۶ جلدی معین به لغات اختصاص دارد و یک جلد ترکیبات و جلد دیگر اعلامات است.

وزیر ارشاد با اشاره به شناخت و تخصص استاد معین در فرهنگ‌نامه‌نویسی، متذکر شد: استاد معین طی سال‌های ۴۵-۳۴ مسئولیت لغت‌نامه دهخدا را بر عهده داشت، پس می‌توان گفت استاد معین سهم قابل توجهی در لغت‌نامه دهخدا دارد.

صالحی با بیان این‌که دشمنان ایران و انقلاب همواره به دنبال تهاجم فرهنگی نسبت به دارایی‌های معنوی ما هستند، اظهار کرد: ملت ایران از فرهنگ و تمدن چهار هزار ساله برخوردار هستند و لذا باید از طریق برگزاری مراسم‌ها و بزرگداشت‌ها این فرهنگ را متذکر شویم.

او همچنین ادبیات را بخشی از هویت و فرهنگ و تمدن ایران دانست و خاطرنشان کرد: استاد معین به ایران تعلق دارد و در تاریخ ادبیات ایران زنده و ماندگار است.

وزیر ارشاد از تشکیل موسسه چند منظوره معین حمایت کرد و گفت: راه‌اندازی این موسسه می‌تواند علاوه بر این‌که در زمینه جمع‌آوری آثار و معرفی شخصیت استاد معین موثر باشد، موجب برگزار برنامه‌هایی در امتداد این مراسم شود.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل