تولید گل و گیاه زینتی و ظرفیت کمک به توسعه اقتصادی


تولید گل و گیاه زینتی و ظرفیت کمک به توسعه اقتصادی

گچساران - ایرنا - تولید گل و گیاه زینتی، صنعتی سودآور و اشتغالرا محسوب می شود که در صورت حمایت و چیدن خار مشکلات می تواند به توسعه اقتصادی به ویژه در مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد کمک کند.

با توجه به مستعد بودن گل های تولیدی در کشور برای صادرات و ارزآوری، حمایت از بهره برداران این محصول ضمن ایجاد فرصت های شغلی جدید می تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک شایانی بکند.

کارشناسان معتقدند صنعت گل و گیاه به ویژه در شرایط گلخانه ای با توجه به قابل کنترل بودن شرایط محیطی و بی اثر بودن خشکسالی و سرمازدگی بستری برای تولید و اشتغال پایدار است.

ظرفیت های صنعت گل در ایران

نزدیک به ٢ هزار و ٧٠٠ هکتار گل و گیاهان زینتی در فضای گلخانه‌ها و بیش از چهار هزار هکتار در فضاهای باز ایران از سوی بهره برداران کشور در حال پرورش است.

بر پایه آخرین آمارها سالیانه ٢ هزار و ٣٣٦میلیون گل شاخه بریده، ١٠٥ میلیون اصله گیاه آپارتمانی، ٦١٢ میلیون بوته گیاه فصلی نشایی و ٢٥٧ میلیون اصله درخت و درختچه زینتی در سطح ٦ هزارو ٣٢٨ هکتار و ۲ هزار و ٢٦٤ هکتار گلخانه کشور تولید می‌شود.

این صنعت هم اکنون ۱۵ تا ۱۸ هزار اشتغال در کشور ایجاد کرده است.
کارشناسان می‌گویند: با توجه به ارز آوری ۲۴ میلیون دلاری در زمینه گل و گیاهان زینتی در مقابل ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار واردات، تراز تجاری در حوزه گل و گیاهان زینتی مثبت بوده است.

صنعت گل در کهگیلویه و بویراحمد

کارشناسان می گویند: استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط اقلیمی مانند دما و ارتفاع محل مناسبی برای توسعه صنعت گل وگیاه زینتی محسوب می شود اما کم بودن بستر صادرات به استان های دیگر، گران بودن نهاده های مورد نیاز و محدود شدن تولید به گل رز به شکل گسترده از مشکلات این حوزه است.

سرانه مصرف گل در استان کهگیلویه و بویراحمد یک تا دو شاخه و در ایران هشت شاخه به ازای هر ایرانی است در حالی که سرانه مصرف گل در کشورهای پیشرفته چند برابر این میزان است و این امر نشان می دهد توجه به صادرات گل در کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

فعالان این بخش از اقتصاد می‌گویند که قیمت گل در بازارهای هدف داخلی نیازمند بازنگری است.در حالی که قیمت گل در گلخانه ها به قیمت پایینی به فروش می رسد اما گل فروشی ها آن را به قیمت چند برابر عرضه می کنند.

چالش های پرورش گل در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرعامل اتحادیه گلخانه داران کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ظرفیت های تجارت گل و گیاه در استان می گوید: با وجود ظرفیت های طبیعی مطلوب اما تنها در زمینه گل رز سرمایه گذاری چشمگیری صورت گرفته است.

سید امیر حسینی افزود: در زمینه گل رز یک گلخانه ۳۰ هکتاری در منطقه دهنو کار پرورش را شروع کرده است اما به مرحله تجاری و درآمدزایی نرسیده است.

وی اظهار داشت: با هدف آشنایی با فراوری محصول گل محمدی هم اکنون ۱۵ کارشناس به استان کرمان سفر کرده اند.

او واگذاری کار تامین توزیع کود و سم به اتحادیه تولید کنندگان گل با ارز دولتی را از نیازهای جدی صنعت گل در کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.

مدیرعامل اتحادیه گلخانه داران کهگیلویه و بویراحمد راکد بودن بازار فروش گل در برخی از ایام سال نظیر محرم و صفر را یادآور شد و ابراز داشت: فراهم کردن زیرساخت های صادرات گل در استان باید مورد توجه مسئولان باشد.

حسینی بیان کرد: گران بودن هزینه حمل هوایی از موانع جدی صادرات این محصول است که امکان رقابت تولیدکنندگان در بازارهای جهانی را کم کرده است.

ظرفیت های پرورش گل در کهگیلویه و بویراحمد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از گل تولید شده در این استان در بازار تهران به فروش می‌رسد اظهار داشت: پارسال ۱۹ میلیون و ۵۰۹ هزار شاخه گل رز در استان تولید شد.

زواره آزادپور بیان کرد: تولید گل رز در استان سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ بیش از ۵۰۹ هزار شاخه افزایش یافت.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ۴۰ گلخانه تولید گل رز به مساحت ۱۶.۲ هکتار در کهگیلویه و بویراحمد در حال تولید است.
وی گفت: دلسیوتنا، فیستا، آوالانچ، ردوان، تابسان، اورانجیوس، آنجلینا و سامورایی از مهمترین ارقام گل رز تولید شده در این استان است.
آزادپور عنوان کرد: هم اکنون ۱۹۶ نفر به طور مستقیم در گلخانه‌های گل رز استان مشغول بکار هستند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: ۲ گلخانه گل رز به مساحت ۱.۲ هکتار در استان در دست ساخت است.

وی بیان کرد: ۳۸ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای احداث این گلخانه‌ها به متقاضیان پرداخت شده است.

برنامه های در دست اجرا برای توسعه صنعت گل

آزادپور گفت: فراهم کردن زمینه صادرات این محصول، توسعه گلخانه‌های انفرادی و فعال کردن مجتمع‌های گلخانه‌ای در شهرستان‌ها از عمده برنامه‌های جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این بخش است.
آزادپور انجام آموزش‌های تخصصی رایگان و پرداخت تسهیلات بانکی را از دیگر برنامه‌های حمایتی دولت برای افزایش تولید گل رز در این استان ذکر کرد.
براساس آمار میزان تولید این محصول در پایان سال ۹۲ در کهگیلویه و بویراحمد ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه بود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: جهاد کشاورزی از احداث گلخانه در مقیاس‌های بزرگ و کوچک با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و صدور مجوز در کمترین زمان ممکن حمایت می‌کند.

زواره آزادپور ضمن اشاره به اهمیت کشت‌های گلخانه‌ای و مزایای آن از جمله تحت کنترل بودن عوامل محیطی، افزایش تولید در واحد سطح و کاهش مصرف آب و نهاده‌های کشاورزی گفت: تسهیلات هفت درصدی بدون محدودیت تعداد متقاضیان احداث گلخانه در کهگیلویه و بویراحمد از راهبردهای جدی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری است.
وی توضیح داد: اعطای مجوز در طول یک روز برای احداث گلخانه در مناطق شهری با مقیاس کمتر از ۳۰۰ متر مربع از دیگر برنامه‌های حمایتی جهاد کشاورزی برای توسعه زیرساخت‌های گلخانه‌ای در استان است.
آزادپور بیان کرد: به ازای هر هکتار گلخانه تولید رز ۱۲ فرصت شغلی ایجاد شده است.
آزادپور از صادرات ۲۰۰ تن محصول گلخانه‌ای به کشورهای عراق و روسیه در سال ۱۳۹۷ خبر داد.
کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۰ هزار نفر جمعیت و اقلیمی چهار فصل نقش مهمی در تأمین نیازهای ضروری بازار استان‌های جنوبی کشور دارد.
سالانه ۹۱۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی در ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی این استان تولید می‌شود.

۸۱۴۳/‏۱۶۶۲


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین