عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: شکایت از ایران به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ سودی برای آمریکا ندارد.

الهیار ملکشاهی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج، اظهار داشت: بر اساس توافق برجام، ایران متعهد شد تا در انجام فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود محدودیت هایی را لحاظ کند و در مقابل آمریکا و اعضای اروپایی 5 + 1 نیز انجام اقداماتی را متعهد شدند.

وی افزود: یکی از اصلی ترین تعهدات آمریکا و اروپا لغو تحریم های خصمانه و زورگویانه علیه ملت ایران بود. اما در عمل دیدیم که نه تنها تحریم ها لغو نشد، بلکه به بهانه های دیگر، این تحریم ها گسترش یافت. حتی شاهد بودیم که نماینده اصلی ایران در مذاکرات، یعنی وزیر خارجه ما نیز از سوی آمریکایی ها تحریم شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ترامپ با حضور تمام رسانه های بین المللی به صراحت اعلام کرد که آمریکا از برجام خارج شده و به هیچ یک از تعهدات خود عمل نخواهد کرد. از سوی دیگر ترامپ تاکید کرد که سیاست فشار حداکثری را علیه ایران به کار گرفته و اجازه نمی دهد کشورمان حتی یک قطره نفت خود را به فروش برساند.

ملکشاهی گفت: در تمام این مدت ایران به تعهدات خود پایبند بوده و بیش از 15 گزارش رسمی آژانس بین المللی انرژی ثابت می کند که ایران به طور یک جانبه به تمام تعهدات خود پایبند عمل کرده است.

وی با اشاره به برداشتن گام دوم ایران در برجام و آغاز محدودسازی برخی از تعهدات کشورمان از جمله برداشته شدن سقف غنی سازی هسته ای اظهار داشت: آمریکا که خود به طور یک جانبه از برجام خارج شده و اعلام کرده که به هیچ یک از تعهداتش عمل نمی کند، ناگهان به یاد سازمان های بین المللی افتاده و از ایران به دلیل کاهش تعهدات خود در برجام به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی شکایت کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: این اقدام آمریکا به لطیفه شبیه است، زیرا کسی که خود به یک توافق و قرارداد پایبند نبوده، چگونه می تواند از دیگران به خاطر کاهش تعهدات شکایت کند.

ملکشاهی با تاکید بر اینکه شکایت از ایران به شورای حکام هیچ سودی برای آمریکایی ها نخواهد داشت، گفت: چنین اقداماتی تنها از سوی دولت افسارگسیخته ترامپ سر می زند و اگر در میان حاکمان کاخ سفید یک نفر اندکی فکر می کرد، هرگز ترامپ را به این چاه نمی انداخت.