132 امامزاده و بقاع متبرکه در استان زنجان وجود دارد


132 امامزاده و بقاع متبرکه در استان زنجان وجود دارد

در استان زنجان 132 امامزاده و بقاع متبرکه وجود دارد که از این تعداد 12 امامزاده در زنجان، 62 امامزاده در خدابنده، 21 امامزاده درابهر، 21 امامزاده در طارم، 2 امامزاده در ماهنشان، هشت امامزاده درسلطانیه و 6 امامزاده در ایجرود مدفون است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، به فرموده مقام معظم رهبری باید امامزادگان و بقاع متبرکه به قطب فرهنگی کشور تبدیل شوند از اینرو در طول سال برنامه های متعددی در امامزادگان برگزار می شود و این اماکن به محلی برای حضور مردم بالاخص جوانان شده است.

همچنین ۱۷ تیرماه مصادف با پنجمین روز از دهه کرامت به عنوان روز تکریم امامزادگان نام گرفته است؛ به همین منظور خبرگزاری شبستان به معرفی اجمالی چند امامزاده شاخص استان زنجان پرداخته است.

بقعه امامزاده سید ابراهیم (ع)

بقعه امامزاده سید ابراهیم (ع) یکى از بقعه‏هاى معتبر شهر زنجان است، علماى دین در شجره نامه آن اختلاف نظر دارند. جمعى، ایشان را ابراهیم بن موسى بن جعفر (ع) دانسته‏ اند و جمعى دیگر، همانند ابوالفرج اصفهانى و ابونصر بخارى، ایشان را ابراهیم بن محمد بن عبدالله بن الحسن بن العباس بن على (ع) دانسته‏ اند.

اگر این شجره نامه درست باشد، سید ابراهیم (ع) به اتفاق کوکبى حسین بن اسماعیل بن محمد الارقط بن عبدالله الباهر بن زین‏العابدین (ع)، در اوایل قرن سوم هجرى در زمان خلافت المعتضد با خلیفه عباسى قیام کرد و در مکانى در سه کیلومترى جنوب شهر زنجان در جریان جنگى شهید شد و پیکر مطهرش در گورستان منتهى الیه شرق، مشرف به دیوار حصار شهر، مدفون شد.

بقعه پیر احمد زهرنوش

بقعه پیر احمد زهرنوش معروف به پیر که در قسمت جنوبى شهرستان ابهر و در انتهاى خیابان 17 شهریور قرار دارد، یکى از آثار ارزشمند تاریخى و زیارتى این شهر مى‏باشد و از آثار دوره ایلخانى (قرن هشتم) است.

بقعه پیر متعلق به مولانا قطب الدین احمد ابهرى (500ـ577 ه .ق) ملقب به پیر احمد و معروف به زهرنوش است که از صوفیان مشهور بوده است و مریدان خود را در این محل ارشاد مى‏ کرده است. بنا به روایتى، پیر احمد زهرنوش، زهر را چون شربت مى‏ نوشید و پیش از نوشیدن سماع به راه مى ‏انداخت.

برخى نیز انتساب بقعه را به قطب‌الدین احمد زهرنوش از اشتباهات تاریخى دانسته و آن را صومعه ابوبکر ابهرى (33 ه .ق) دانسته ‏اند.

بقعه امامزاده زید الکبیر (ع)

بقعه امامزاده زید الکبیر (ع) ابهر، معروف به شاه‏زاده زیدالکبیر، در انتهاى خیابان استاد مطهرى ابهر واقع شده است. برج و گنبد آن به شکل مخروط است.

شجر طیبه امامزاده زیدالکبیر (ع) به امام دوم شیعیان مى‏رسد که در سال 577 ه .ق در ابهر وفات نموده است.

در سال 1365 حسینیه‏اى به نام حسینیه حضرت رقیه (س)، توسط اهالى در قسمت شمالى بناى امامزاده که قبلاً شبستان بود، ساخته شد و به امامزاده ملحق شد.

امامزاده محمد (ع)

بقعه امامزاده محمد از نوادگان امام حسن (ع) در مرکز شهر ابهر در خیابان امام خمینى (ره) و بالاتر از مسجد نور قرار دارد.

نسب امامزاده محمد (ع) را این گونه آورده‏اند، «محمدبن احمد بن عبدالله بن على بن السدید بن حسن امیر شهید زید بن حسن مجتبى بن على ابن ابیطالب (ع).

امامزاده ابراهیم (ع)

بقعه امامزاده ابراهیم در قسمت جنوب ابهر واقع شده است. هم اکنون اطراف این بقعه تبدیل به پارک شده و به نام پارک مصلا معروف است.

امامزاده اسماعیل (ع)

بناى امامزاده اسماعیل (ع)، بناى تاریخى و زیارتى بسیار زیبایى است که در جاده ابهر، تاکستان قرار گرفته است. بنابر نوشته‏ هاى تذکره نویسان، نسب وى به على بن ابیطالب علیه‏السلام مى‏ رسد.

در برخی از تذکره ‏ها، از دفن امامزاده اسماعیل (ع) در اوایل قرن ششم هجرى در این بنا سخن گفته ‏اند، اما سبک معمارى بنانشان دهنده احداث آن در قرن نهم هجرى، و تزئینات اسحاق آن در اواخر دوره صفویه است.

امامزاده محمد حسنى (ع)

امامزاده محمد (ع) از نوادگان امام حسن مجتبى (ع) است، برخى محمد بن احمد را محدث و نقیب سادات ابهر دانسته‏ اند که در سال 500 ه .ق از مدینه به ابهر انتقال پیدا کرده است، وى را همچنین برادرزاده حضرت شاهزاده عبدالعظیم حسنى مدفون در رى دانسته‏ اند.

امامزاده اسماعیل حسنى (ع)

بناى بقعه تاریخى امامزاده اسماعیل از نوادگان امام حسن (ع) در اشناط ابهر در جاده ابهر تاکستان واقع شده است.

نسب شناسان نسب اسماعیل را این گونه ذکر کرده ‏اند،«اسماعیل بن ابومحمد جعفر بن اسماعیل بن حسن بن محمد بن احمد بن عبدالله القافه بن على بن حسن الامیربن زید بن حسن بن على بن ابیطالب (ع)

بقعه قیدارنبى (ع)

قیدار نبی یا قیدار بن اسماعیل بن ابراهیم از اجداد پیامبر اسلام (ص) است، او را فرزند اسماعیل و نیای سی‌ام محمد، پیامبر اسلام دانسته‌اند. در کتاب منهاج البراعه تالیف میرزا حبیب‌الله هاشمی خویی و کتاب جلا العیون تالیف محمد باقر مجلسی نیز به همین منوال شجره قیدار نبی را به ابراهیم (ع) و آدم نسبت داده‌اند.

وی در شهر قیدار در آرامگاه قیدار نبی که به نام خود وی منسوب است (واقع در استان زنجان) مدفون است.

امامزاده سلطان شهید (ع)

بقعه امامزاده یحیى (ع) معروف به سلطان شهید، از فرزندان امام موسى کاظم (ع) در روستاى ازناب ابهر، بین راه خلیفه حصار و آقچه کند قرار گرفته است.

در مقابل این انتساب که در زیارتنامه و کاشى سر در بنا نیز موجود است، عده دیگرى نیز یحیى را از نوادگان امام زین العابدین (ع) دانسته‏‌اند و نسب امامزاده یحیى (ع) را اینگونه بیان کرده‌اند، «یحیى بن على اصغر بن امام زین‏العابدین بن حسین بن على ابن ابى طالب (ع)

مقبره میرزا

مقبره میرزا ابوالقاسم مجتهد از علمای بزرگ عصر ناصرى شهر زنجان در فرو نشاندن فتنه بابیه در این شهر نقش اساسى داشته است در قسمت غربى شهر زنجان قرار دارد در این بقعه پدر وى، آیت‌الله محمد کاظم نیز مدفون است).

پایان پیام/73

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری