استاندار تهران: تفکیک زباله از ادارات و نهادهای استان آغاز شود


استاندار تهران: تفکیک زباله از ادارات و نهادهای استان آغاز شود

تهران- ایرنا- استاندار تهران با بیان اینکه بعد از چندین سال طرح جامع مدیریت پسماند در دستور کار قرار گرفته و باید برای تفکیک پسماند از مبدا فرهنگ سازی صورت بگیرد تصریح کرد: دستگاه های دولتی تفکیک زباله را از خود آغاز کنند.

به گزارش ایرنا انوشیروان محسنی بندپی روز سه شنبه در چهل و پنجمین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان که در استانداری تهران برگزار شد، افزود: اگر کل دشت‌های تهران را پسماند دفن کنیم باز هم فضا کم می‌آوریم.

وی ادامه داد: برخی دانشگاه‌ها پایان نامه‌های زیادی در خصوص مدیریت پسماند زباله‌های استان تهران نوشته اند که برای مکانیابی دقیق سایت جدید می‌توان از آنها استفاده کرد.

محسنی بندپی با بیان اینکه مجتمع آرادکوه از ابتدا مبدا علمی و کارشناسی نداشته، می‌توانیم به نتیجه برسیم که مکان یابی براساس مطالعات دقیق علمی و کارشناسی انجام نشده است به همین دلیل یکی از کانون‌های بو این مجتمع است گفت: برای تسریع در روند جانمایی سایت جایگزین آرادکوه باید دوباره یک کارگروه کوچک‌تر برگزار شود.

ایجاد سایت پسماند زباله در ۷۰۰ هکتار زمین

همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: براساس مطالعات دانشگاه امیرکبیر سایت مدیریت پسماند را در هوشنگ آباد و عزیز آباد شهر ری، جنوبی ترین نقطه تهران در زمینی به مساخت ۷۰۰ هزار هکتار زمین در نظر گرفته شده است.

کیومرث کلانتری افزود: تهران براساس قانون مدیریت پسماند که از قوانین مدرن و جدید است سال ۸۲ مصوب و آئین نامه آن سال ۸۴ تصویب شد و پسماندها در پنج دسته عادی، پزشکی، صنعتی، کشاورزی و ویژه تقسیم و براساس هر کدام مسئولیت اجرایی تعریف شد، و اولین قانونی بود که استنکاف آن مجازات کیفری دارد.

وی ادامه داد: روزانه ۱۱ هزار تن پسماند عادی روستایی و شهری در هشت سایت تخلیه می‌شود که از این پس مقررر شده این میزان پسماند در شش سایت تجمیع شود.

کلانتری با بیان اینکه پسماندهای ساختمانی علی رغم اینکه ساخت و ساز کاهش یافته باز هم متأسفانه ۶۱ هزار تن در روز است که بعضاً به صورت غیر حضوری تخلیه می‌شود، اضافه کرد: دو هزارو ۲۴۱ تن پسماند صنعتی در استان تهران تولید می‌شود که ۴۰۰ تن پسماند ویژه و ۱۴۰ تن آن پسماند پزشکی است.

کلانتری تاکید کرد: در مورد مدیریت پسماند موفقیت کم است اما اقدامات خوبی شروع شده که نمره قابل قبولی دارد.

استحصال ۳۲ تن شن و ماسه

معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز گفت: شهر تهران فاقد طرح جامع پسماند بود، سال گذشته با پیگیری شورای شهر از طریق مرکز مطالعات شهرداری قرارداد طرح مدیریت پسماند منعقد شد که پنج ماه از پیشرفت کار می‌گذرد و برای پسماندهای ساختمانی از سه تا سه هزار و ۵۰۰ تن قرارداد بسته شده است.

مجتبی یزدانی با بیان اینکه ۲۲ هزار تن پسماند در محدوده آبعلی در طرح ساماندهی پسماندهای حجیم ساماندهی خواهند شد افزود: جمع آوری پسماند شیشه، پلاستیک و لوازم الکترونیک به ۸۵۰ تن در روز رسیده است.

بوی نامطبوع فرودگاه از آرادکوه است

معاون عمرانی استاندار تهران نیز در این نشست با بیان اینکه در طرح جامع مدیریت پسماند باید چشم انداز داشته باشیم گفت: برخی از پسماندهای ویژه بیمارستانی در مجتمع آرادکوه دفن می‌شوند و منشأ بوی نامطبوع در فرودگاه امام خمینی (ره) مربوط به شیرابه‌های پسماندهاست.

محمد تقی زاده ادامه داد: در محدوده تهران نمی‌توانیم براساس مسائل زیست محیطی جایی را برای دفن پسماندها در نظر بگیریم اما هوشنگ آباد و عزیزآباد تا سه ماه دیگر آماده می‌شود و طرح جامع مدیریت پسماند باید در مقیاس استانی و شهری باشد.

روزانه بیش از ۲۰۰ تن ضایعات طیور ایجاد می‌شود

همچنین مدیرکل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه بیش از ۲۵ درصد تولید و فرآورده‌های دامی و طیور کشور در این استان تامین می‌شود گفت: یکی از معضلات ما بحث ضایعات فرآوری خام است.

ولی الله واعظی گفت: روزانه بیش از ۲۰۰ تن ضایعات طیور ایجاد می‌شود که به جز چهار کشتارگاه که به امکانات مجاز تبدیل ضایعات تجهیز هستند ۳۰ واحد غیرمجاز نیز ضایعات را فرآوری می‌کنند که به دلیل غیر مجاز بودن یا به چرم شهر منتقل می‌شود یا پلمپ می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۲۲ واحد کشتار گاه طیور و ۱۰ مورد کشتارگاه دام در استان وجود دارد که ۲۸ درصد دام سبک و ۱۸.۵ درصد طیور تولیدی کشور را تولید می‌کنند تصریح کرد: تا پایان سال تمام کشتارگاه‌های دام باید به امکانات تبدیل ضایعات تجهیز شوند.

تولید روزانه بیش از پنج هزار تن زباله در پایتخت

رضا عبدلی مدیرعامل پسماند استان تهران نیز با بیان اینکه روزانه پنج هزار و ۶۰۰ تن زباله در شهر تهران ایجاد می‌شود، گفت: ۲۱ تن پسماندهای حومه، صد تن پسماند صنعتی و پزشکی و ۱۰۰ تن لجن در مجتمع آرادکوه دفن می‌شود.

وی افزود: ۸۰۰ تن زباله حجیم در سطح شهر تهران پردازش و به محل‌های مصرف انتقال داده می‌شود.

عبدلی تصریح کرد: روزانه ۹۰۰ تن مواد عالی قابل تولید به کمپوست در آرادکوه داریم که برای اولین بار تفاهم نامه‌ای با سازمان پارک‌ها بسته شده تا هزار تن در سال کمپوست به آنها تحویل دهیم.

وی با بیان اینکه زباله‌های پزشکی حتماً باید سوخته شوند چرا که منبع بیماری‌های واگیردار و غیرواگیردار هستند اضافه کرد: زباله‌های تهران باید در شهر جداسازی و آلودگی‌ها و شیرآبه های آن باید تصفیه شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان تهران گفت: با مشارکت بخش خصوصی ایستگاه‌های دهگانه باید به دستگاه‌های تصفیه و پردازش تجهیز شوند.

تهرام/‏۳۰۳۶/‏/‏۶۱۳۹


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مشکل تأمین برق واحدهای تولیدی شهرک صنعتی دماوند رفع می شود