وقتی نان به آب می رود


وقتی نان به آب می رود

آستارا - ایرنا - هزینه های مواد اولیه پخت نان نظیر خمیر مایه و دستمزد کارگر افزایش یافته اما بهای فروش آن ثابت مانده است و نتیجه این ناهمخوانی، باعث کاهش تدریجی وزن چونه ها و رواج کم فروشی قوت لایموت در نانوایی ها شده است.

نان به عنوان نخستین تزئین کننده سفره ها سهم مهمی در تغذیه انسان ها دارد و با افزایش خودسرانه بهای آن مقابله می شود، تا حداقل کسی در تهیه آن مشکلی نداشته باشد.
اما این روزها اندازه و وزن نان ها کاهش یافته است و به قول برخی افراد باریک بین، لواش به ورق های فتوکپی می ماند که روز به روز جان و جثه خود را از دست داده و نازک تر می شود.‌
سنگ در دندان نانوایان
نانوایان با گلایه از افزایش قیمت خمیر مایه، آب، برق، گاز، اجاره بهای نانوایی و دستمزد کارگران خواستار تجدید نظر دولت در قیمت نان هستند تا دخل و خرج آنها همخوانی داشته باشد و همچون سایر اصناف و کسبه، توان اداره زندگانی خود را به تناسب تورم داشته باشند.
مرادی از نانوایان آزاد پز آستارا روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: همه چیز در بازار گران شده است اما اجازه افزایش قیمت نان را نمی‌دهند و طبقه صنفی ما با فاصله زیاد دخل و خرج مواجه است.
وی ادامه داد: کارگر نانوایی قبول نمی‌کند با دستمزد سال قبل کار کند و اجاره بهای نانوایی نیز نسبت به سال گذشته نزدیک به دو برابر شده، اما قیمت نان و در اصل درآمد ما تغییر نکرده است.
او افزود: برخی نانوایان به خاطر ناتوانی در افزایش دستمزدها، کارگران خود را از دست داده‌اند و برای اینکه نانوایی به فعالیت خود ادامه دهد، چاره‌ای جز کم فروشی و کاهش وزن چونه ها ندارد.

وقتی نان به آب می رود
نان به نرخ روز بخوریم
زراعتی نانوای آزادپز معتقد است که دلیل اصلی کاهش وزن چونه های انواع نان و به اصطلاح کم فروشی در نانوایی‌ها، فاصله زیاد هزینه‌ها و درآمدهای پخت آن است و تا زمانی که نان را به نرخ روز نخریم و نخوریم، این مشکل ادامه خواهد داشت.
وی گفت: با توجه به افزایش قیمت اجناس و کالاها در بازار، افزایش بهای نان اجتناب ناپذیر است اما مسئولان امر به لحاظ رعایت حال مردم، زیر بار خواسته ما نمی‌روند و مشکل ما برطرف نمی‌شود.
سردار نیازپور رئیس اتحادیه نانوایان آستارا نیز گلایه نانوایان در خصوص پایین بودن بهای نان را به حق دانست و بر تجدید نظر و تعدیل بهای انواع نان یارانه‌ای و آزادپز تاکید کرد.
دیدگاه مسئولان

وقتی نان به آب می رود
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا گفت: نانوایان در خصوص هزینه‌ها و درآمدهای خود مشکلاتی دارند و حمایت دولت از آنها ضروری به نظر می‌رسد.
محسن آهنی افزود: بهای هر بسته ۱۰ کیلویی خمیر مایه در گذشته ۳۰۰ هزار ریال بود و اکنون به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تا دو میلیون ریال افزایش یافته است.
وی ادامه داد: آرد نانوایان آزادپز در سال‌های قبل سهمیه نبود و امکان پخت ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیسه آرد در ماه و افزایش درآمد خود را داشتند، اما اکنون آرد آنها سهمیه بندی شده و به ۱۲۰ کیسه در ماه کاهش یافته و به تبع، درآمد آنها نیز تقلیل پیدا کرده است.
سید عیسی محسن پور رئیس اداره تعزیرات حکومتی آستارا نیز اظهار کرد: سود متعارف واحدهای صنفی ۱۲ درصد هزینه خرید یا تامین کالاهاست اما برخی اصناف با این سود و با توجه به افزایش هزینه‌ها، امکان ادامه فعالیت اقتصادی ندارند.
وی ادامه داد:: اجاره بهای نانوایی‌های استیجاری نسبت به سال قبل افزایش زیادی یافته و درآمدها ثابت مانده است، مسئولان باید برای رفع مشکل نانوایان اقدام کنند.
وی افزود: ما درد دل‌های نانوایان را با گوش جان می‌شنویم اما برای آنها کار خاصی از دست ما بر نمی‌آید و طبق قانون، باید با موارد کم فروشی و تخلف در نانوایی‌ها و سایر اصناف برخورد کنیم.


بی تناسبی دخل و خرج نانوایان علاوه بر کم فروشی، سبب افزایش بی رویه و مقطعی قیمت انواع نان و فروش آزاد و قاچاق آرد یارانه‌ای نیز می شود و در نهایت با شناسایی ماموران اداره صنعت، معدن و تجارت و ارجاع چند واحد متخلف به تعزیرات حکومتی، بر شمار پرونده‌های حقوقی و قضایی و دردسرهای بعدی افزوده می شود.
طبق آمارها ۹۰ هزار نانوایی دارای پروانه بهره برداری و ۱۰ هزار نانوایی فاقد پروانه بهره برداری در کشور فعال است و ۸۰ درصد واحدهای نانوایی سنتی کشور، یارانه‌ای هستند و به نظر می‌رسد پلمب و برخورد قهری و قضایی با نانوایایی ها که انتظار تعدیل قیمت نان را دارند، نتیجه مطلوبی ندارد و باید برای جلوگیری از به آب رفتن جثه نان، نظری نو به قیمت آن انداخت تا سطح مخارج پخت به درآمدهای آن نزدیک تر شود.

گزارش از عیسی پاشاپور

۷۱۲۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری