اساس نامه فدراسیون فوتبال وجاهت قانونی ندارد


داود محمدی رئیس کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که گزارش پرونده فساد در فوتبال 1730 صفحه است و از بازیکنان تا مسوولان فدراسیون، مربیان تا داوران و دلالان فوتبال در این پرونده سهم دارند.

اساس نامه فدراسیون فوتبال وجاهت قانونی ندارد

امیر علی آزاد / سال‌هاست که فوتبال کشور درگیر گمانه زنی‌ها و اتهامات بسیاری در زمینه‌های مختلف فساد است. اتهاماتی که پای چهره‌های ورزشی و غیرورزشی بسیاری را به میان ماجرا کشیده است اما در نهایت هیچ اتهامی به طور جدی نه ثابت شده و نه رد!

در این میان البته بودند مسوولانی که تلاش زیادی انجام دادند تا از فساد حاکم بر فوتبال پرده بردارند. حتی مستنداتی هم در این راستا جمع‌آوری کردند اما در نهایت راه به جایی نبردند. درخواست‌ها برای تشکیل کمیته اخلاق، ریشه‌یابی فساد و برخورد با این پدیده در نهایت به تلاش‌هایی انجامید که برخی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و رأس آن کمیسیون اصل 90، به ماجرا ورود کردند و با تشکیل کمیته‌ای به بررسی مواردی پرداختند که از آن به عنوان فساد در فوتبال یاد می‌شد.

بعد از ماه‌ها پیگیری و بررسی حالا گزارش کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی از فوتبال نهایی شده است و تنها یک گام تا قرائت آن در صحن علنی مجلس باقی مانده است. گزارش 1730 صفحه‌ای کمیسیون اصل ٩٠ نشان می دهد که در ماجرای فساد تنها به قشر خاصی در فوتبال محدود نمی‌شود. از بازیکنان تا مسوولان فدراسیون، مربیان تا داوران و دلالان فوتبال همه در این پرونده قطور سهمی دارند. داود محمدی، رئیس کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی درباره همه این موارد توضیحاتی ارائه کرده است.

تحقیق و تفحص از چهره های ورزشی

کمیته ویژه کمیسیون اصل 90 در پرونده فساد فوتبال تشکیل شده و نتایج مختلفی را به دنبال داشته است. محمدی با اشاره به این نتایج می‌گوید: «ما حصل کار این کمیته که از سال ٩٢ فعالیت خود را آغاز کرده است برای قرائت به صحن علنی ارسال خواهد شد.» داود محمدی تأکید دارد که برای تدوین این پرونده با چهره های ورزشی کشور گفت و گو شده است. او در این رابطه توضیح می‌دهد: «برخی بازیکنان فوتبال با کمیته ویژه مجلس همکاری کرده اند که در جمع بندی به این نتیجه رسیده ایم که نقض مقررات در فدراسیون فوتبال محرز است.در این پرونده فساد مباحثی از قبیل دلالی در فوتبال ، بحث تخلف در قراردادها ، شکایات متعدد از فدراسیون فوتبال ، تبانی ، قراردادهای غیر واقعی و ایرادات اساس نامه فدراسیون فوتبال به بررسی رسیده است.»

اساس نامه فدراسیون فوتبال وجاهت قانونی ندارد

در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد اساسنامه فعلی وجاهت قانونی ندارد. نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این نکته می‌گوید: «گزارشات کامل در رابطه با تخلفات اساسنامه فدراسیون فوتبال به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. این اساسنامه دارای کاستیهای زیادی است، براساس قانون اساسنامه فدراسیون فوتبال باید به تایید فیفا و دولت برسد اما اساسنامه موجود در فدراسیون فوتبال تا به امروز به تایید هیات وزیران نرسیده است. این موضوع هم با پیشنهاد و تهیه راهکارهای مختلف از سوی نمایندگان محترم مجلس و در راس آن کمیسیون اصل ٩٠ یکی از موضوعاتی است که در دست بررسی خواهد بود.»

ورود قوه قضاییه به پرونده فساد فوتبال

پرونده فساد فوتبال بعد از جمع آوری، برای بازبینی نهایی به قوه قضاییه ارسال شده بود. محمدی نتیجه کار قوه قضاییه درباره این پرونده را این‌طور شرح می‌دهد: «این پرونده بعد از تحقیقات زیاد در کمیسیون اصل ٩٠ به جمع بندی نهایی رسید و به قوه قضاییه ارسال شد. با دستور رئیس محترم قوه قضاییه کارگروهی تشکیل شد و با شدت و به صورت موردی به موضوعات رسیدگی شد. حال پرونده از قوه قضاییه برای ما ارسال شده است و آماده قرائت در صحن علنی مجلس است.»


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تست شخصیت شناسی/ در این تصویر چه می بینید؟