معده درد نشانه بارداری است؟


معده درد نشانه بارداری است؟

اگر یک هفته قبل از پریودی درد و گرفتگی معده داشته باشید (اگر معمولا چند روز قبل از پریودی گرفتگی دارید) ممکن است درد و گرفتگی لانه گزینی باشد.

اگر یک هفته قبل از پریودی درد و گرفتگی معده داشته باشید (اگر معمولا چند روز قبل از پریودی گرفتگی دارید) ممکن است درد و گرفتگی لانه گزینی باشد. لانه گزینی زمانی است که تخمک های بارور شده (یا بلوستوسیست) در داخل رحم کاشته شوند. پس از تخمک گذاری، حدود یک هفته (6-12 روز) طول می کشد تخمک بارور وارد رحم شود و راه خود را به پوشش ضخیم رحم که می تواند درد ملایمی ایجاد کند پیدا کند. به طور معمول این اتفاق حدود یک هفته قبل از پریودی رخ می دهد (در یک پریودی با چرخه 28-30 روز)، بنابراین ممکن است عجیب و غریب باشد. همچنین ممکن است این اتفاق نزدیک به زمان پریودی رخ دهد به طوری که برخی از خانم ها این درد را با گرفتگی های طبیعی پریودی اشتباه می گیرند. اما، اگر یک هفته قبل از پریودی درد دارید و این گرفتگی ها عجیب به نظر می رسد احتمالا لانه گزینی رخ داده است!1

گرفتگی پریودی یا گرفتگی لانه گزینی یا درد معده؟
دکتر لیندا بورکه می گوید: "خصوصیات و شدت درد در" گرفتگی پریودی "و" گرفتگی بارداری "بسیار شبیه هستند، اما زمان درد متفاوت است." گرفتگی های پریودی، که دیسمنوره اولیه نیز گفته می شوند، 24-48 ساعت قبل از پریودی شما رخ می دهند و بعد از شروع پریودی برطرف می شود. این گرفتگی ها می توانند از خفیف تا شدید، بسته به سطح پروستاگلاندین ها، ماده هورمون مانند که باعث انقباض عضلات رحم می شود، باشد. در مقابل، گرفتگی لانه گزینی 2-7 روز قبل از پریودی شما رخ می دهد و بسیار خفیف است. این گرفتگی ها را فقط به صورت متناوب در زیر معده یا کمر احساس می کنید.

دردهای اولیه بارداری به چه صورت است؟
گرفتگی های حاملگی خفیف تر و متناوب است و معمولا به مدت 1-3 روز اتفاق می افتد". اگر احساس درد ناخوشایند دارید و پریودی رخ نمی دهد، احتمالا باردار هستید. با این حال، اگر احساس درد تیز در قسمت پایین شکم در یک طرف دارید که شبیه به احساس سوزش است و درد همراه با خونریزی به بقیه قسمت های شکم می رود، ممکن است حاملگی خارج از رحم باشد. این حالت زمانی است که نطفه در جای دیگری غیر از رحم - معمولا در لوله های فالوپی- کاشته شده است. توجه داشته باشید بارداری خارج از رحم تنها در 1-2٪ زنان باردار رخ می دهد. گرفتگی شدید ممکن است نشانه بیماری التهابی لگن باشد. اگر گرفتگی های قبل از پریودی شما شدیدتر از حد معمول است، به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر 10 روز قبل از پریودی دچار درد شکم و معده شوم به چه معنی است؟
به احتمال زیاد گرفتگی تخمک گذاری است که زمانی رخ می دهد که فولیکول، یک کیسه در تخمدان که حاوی تخمک است، پاره می شود و تخمک را آزاد می کند. تخمک گذاری که "mittelschmerz" نیز نامیده می شود، یک کلمه آلمانی است که به معنای "متوسط" و "درد" است، در هر چرخه پریودی، معمولا در اواسط چرخه، اتفاق می افتد، اما اکثر خانم ها هیچ دردی احساس نمی کنند. با این حال، توجه داشته باشید چون لانه گزینی می تواند 1 تا 2 هفته قبل از پریودی شما اتفاق بیفتد، درد 10 روز قبل از پریودی درست در محدوده لانه گزینی می باشد، بنابراین بسیاری از خانم ها درد لانه گزینی را با تخمک گذاری اشتباه می گیرند.

تفاوت بین درد تخمک گذاری و لانه گزینی
اگر گرفتگی تخمک گذاری داشته باشید، دو هفته قبل از پریودی در یک طرف شکم احساس درد می کنید. این درد فقط چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد و شدید است. در مقابل، گرفتگی لانه گزینی، یک درد مبهم است که در اطراف ناحیه شکم و پایین کمر احساس می شود. بر خلاف گرفتگی تخمک گذاری، گرفتگی لانه گزینی 1 تا 3 روز طول می کشد. اگر گرفتگی چندین روز ادامه داشته باشد و معمولا یک یا دو هفته قبل از پریودی گرفتگی نداشته باشید، ممکن است باردار باشید.

اگر یک هفته قبل از پریودی گرفتگی داشته باشم به این معنی است که باردار هستم؟
لزوما خیر. اگر چه لانه گزینی در حدود یک هفته قبل از پریودی شما اتفاق می افتد و می تواند باعث گرفتگی خفیف شود، اما ممکن است علل دیگری وجود داشته باشد. ممکن است سندرم پیش از پریودی یا گرفتگی تخمک گذاری را تجربه کنید.

لکه بینی غیر عادی خارج از زمان پریودی "خونریزی لانه گزینی"
آیا یک هفته قبل از پریودی لکه های صورتی روشن یا قهوه ای مشاهده می کنید؟ طبق گواهی هیئت علمی ناباروری و متخصص ناباروری دکتر مارک ترولیس، "لکه بینی واژینال یک هفته پس از تخمک گذاری می تواند نشان دهنده لانه گزینی باشد." خونریزی لانه گزینی زمانی اتفاق می افتد که تخمک های بارور شده به داخل پوشش رحم می چسبند. این امر می تواند موجب خونریزی خفیف یا لکه بینی ناشی از لانه گزینی نطفه شود. برخی از پوشش های رحم (که از خون ساخته شده اند) از بین می روند و از طریق دهانه رحم خارج می شوند.
لکه بینی بین پریودی ها قطعا رایج تر از گرفتگی بین پریودی ها است، بنابراین تشخیص برای خانم ها سخت می شود. بعضی از خانم ها در نزدیکی پریودی لکه بینی مشاهده می کنند که فکر می کنند شروع پریودی است. به طور معمول، لکه بینی لانه گزینی نباید سنگین باشد و نباید بیش از سه روز طول بکشد. علائم حیاتی دیگری نیز وجود دارد که می تواند تفاوت بین پریودی منظم و خونریزی لانه گزینی را نشان دهد. اگر بین پریودی های شما لکه بینی به طور معمول رخ نمی دهد و پریودی شما چند روز عقب افتاده است، احتمالا تخمک گذاری و لانه گزینی رخ داده است!

سایر علائم و نشانه های اولیه بارداری
هاله یا نوک سینه تیره
افزایش سطح استروژن و پروژسترون باعث ایجاد رنگدانه بیشتر در ناحیه سینه شما می شود. این نشانه حاملگی است؛ زیرا استروژن و پروژسترون کافی قبل از پریودی شما تولید نمیشود تا بتواند آئرولا را تیره کند. اگر اختلال هورمونی داشته باشید، ممکن است نوسانات رنگ را در نوک سینه مشاهده کنید که نشانه بارداری نیست. اما، اگر پریودی شما منظم است و به طور ناگهانی نوک سینه های شما تیره تر از قبل از پریودی شد، ممکن است باردار باشید!
سینه های حساس
اگر سینه های شما به لمس کوچک حساس باشد، احتمالا باردار هستید. حساسیت سینه ها معمولا دو هفته پس از تخمک گذاری ظاهر می شود. به محض لانه گزینی تخمک، بدن شما شروع به ساخت HCG می کند - HCG هورمون بارداری مورد نیاز برای حمایت از بارداری است. افزایش سریع این هورمون (معمولا میزان این هورمون هر 48 ساعت در اوایل بارداری دوبرابر می شود) منجر به حساسیت و سنگینی سینه می شود.
بعضی از خانم ها این حساسیت سینه را با درد منظم سینه قبل از پریودی اشتباه می گیرند، اما در اوایل بارداری، سینه های شما 100 برابر حساس تر می شوند.
تهوع (بیماری صبحگاهی)
افزایش سریع هورمون HCG و افزایش سطح استروژن موجب می شود که معده زن به آرامی خالی شود، که ممکن است باعث احساس تهوع شود. حس بویایی زن در اوایل بارداری افزایش می یابد، که منجر به واکنش حساسیت به بوهای خاص می شود. برای اغلب خانم ها، این علائم معمولا بعد از قطع پریودی شروع می شود، اما بعضی از آنها از ابتدا این علائم را دارند.
طعم فلزی در دهان
احساس می کنید مزه لقمه تغییر کرده است؟ افزایش استروژن در دوران بارداری اولیه، ادراک خانم از مزه را تغییر می دهد. پزشکان هنوز کاملا مطمئن نیستند چه چیزی باعث این طعم تلخ و فلزی می شود که بسیاری از خانم ها در اوایل بارداری تجربه می کنند، اما معتقدند این تغییر مزه به هورمون های بارداری در سه ماهه اول مربوط است. "طعم فلزی" یکی از علائم عجیب و غریب بارداری است که خانم ها در اوایل بارداری حتی قبل از قطع پریودی تجربه می کنند.
ذائقه غذایی
تغییر ذائقه چیزی است که می تواند در ابتدای بارداری بسیار سریع تغییر کند. حتی قبل از قطع پریودی، برخی از خانم ها تغییر در ذائقه غذایی را تجربه می کنند. بعضی از غذاها و نوشیدنی هایی که علاقه به آنها در اوایل بارداری تغییر می کند، الکل و میوه ها هستند. علاقه شخصی به سیگار نیز بسیار سریع می تواند تغییر کند. این مسئله ممکن است بواسطه تغییر حس بویایی که به وسیله افزایش استروژن به وجود می آید ایجاد شود. این مسئله می تواند پس از لانه گزینی اتفاق بیفتد و می تواند علامت مطمئن بارداری باشد.
خستگی
دکتر ژاکلین دارنا، N.M.D توضیح می دهد که احساس خستگی در طول پریودی و در دوران بارداری بسیار متفاوت است. او می گوید: "احساس خستگی یک چیز است، اما خانم ها در سه ماهه اول احساس خستگی کامل می کنند که به طوری که نمی توانند بیدار شوند و کار کنند." در اوایل بارداری، افزایش سطح پروژسترون می تواند باعث خواب آلودگی شما شود. این سطح بالای پروژسترون همراه با افزایش تولید خون و مصرف کالری انرژی شما را کمی کند، به همین دلیل است احساس ضعف، بیماری و خستگی می کنید. اگر بیش از حد خسته باشید، راه هایی برای مبارزه با خستگی بارداری وجود دارد، به طوری که می توانید بانشاط باشید و یک روز عادی را تجربه کنید.
سردرد
افزایش ناگهانی هورمون ها و افزایش تولید خون و انتقال خون به مغز می تواند موجب سردرد شود. به علت تغییر در سطوح هورمون، برخی از خانم ها ممکن است فشار خون پایین را تجربه کنند که باعث میگرن می شود. برای احساس بهتر، مقدار زیادی آب بنوشید، زیاد بخوابید و سعی کنید تا حد ممکن استرس را کاهش دهید. قبل از مصرف هر گونه دارو برای سردرد، با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است جنین را تحت تاثیر قرار دهد.
تکرر ادرار
مدت کوتاهی پس از تخمک گذاری، بدن شما خون بیشتری تولید می کند. افزایش جریان خون به کلیه های شما منجر به ایجاد مایع اضافی در حال پردازش و تجمع مایع بیشتر در مثانه می شود. بنابراین اگر تکرر ادرار دارید احتمالا باردار هستید!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی