بخش حفاظتی قلعه نیکشهر در حال مرمت است


زاهدان- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و...
زاهدان- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: مرمت بخش حفاظتی قلعه 2 هزار ساله شهر نیکشهر با اعتباری افزون بر 70 میلیون تومان در حال اجراست.

علیرضا جلالزایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قلعه ۲ هزار ساله شهر نیکشهر با قدمت طولانی نشانگر وجود تمدن های پراکنده در منطقه مکران و بلوچستان است که در حاشیه رودخانه گُنگ و در کنار نخلستان زیبای نیکشهر واقع شده اند.

وی افزود: این بنای خشت و گلی روی تپه ای دست ساز به ارتفاع ۱۰ متر قرار دارد و پایه زیرین این قلعه از سنگ های رودخانه ای ساخته شده تا از نفوذ آب به سمت بالا جلوگیری کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان کرد: قلعه نیکشهر مرکز فرماندهی خوانین "شیرانی و مکران" بوده که نشانگر اهمیت آن در زمان های دور بوده است.

وی بیان کرد: این قلعه ۱۲ بهمن سال ۱۳۸۱ عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

جلالزایی همچنین به واگذاری فاز سوم ساخت بازارچه دائمی صنایع دستی تنگه سرحه نیکشهر نیز اشاره کرد و افزود: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان به پیمانکار سپرده شده است.

وی اظهار داشت: این بازارچه سال ۹۵ با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی و ۳۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات سال ۹۶ راه اندازی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان به نخستین فصل از مرمت سرای میرخان بزی نیز اشاره کرد و گفت: این اثر در روستای بزی سفلی از توابع دهستان بزی بخش مرکزی شهرستان نیمروز قرار گرفته که ۱۲ شهریور ۹۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی افزود: این پروژه از هفته گذشته با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون ریال توسط بخش خصوصی آغاز شده است.

جلالزایی بیان کرد: در نخستین فصل از مرمت این اثر، دوخت و دوز ترک ها، لایه برداری، مرمت جداره ها و آجر فرش این اثر در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: پس از مرمت این بناها می توان از آنها در زمینه اقامتگاه بوم گردی و جذب گردشگر در روستاها استفاده کرد.

۹۹۲۳**۳۲۱۳

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته