کالدرون مهاجم خارجی نمی‌خواست


محمد قراگزلو/بعد از جذب وحید امیری، ترافیک بازیکن در خط میانی پرسپولیس سنگین‌تر شد در حالی که سرخ‌ها همچنان به دنبال یک مهاجم نوک می‌گردند. در حال حاضر مهدی ترابی، سیامک نعمتی، فرشاد احمدزاده، وحید امیری و امید عالیشاه وینگرهای نامداری هستند که در اختیار کالدرون قرار گرفته‌اند. غیر از اینها، هافبک‌هایی مثل احمد نوراللهی، بشار رسن (در صورت تمدید) آدام همتی و سعید حسین‌پور هم می‌توانند در کناره‌های خط میانی بازی کنند. حتی مهدی شریفی که ذاتا مهاجم نوک به حساب می‌آید، در تیم برانکو تبدیل به هافبک راست شده بود. با این حساب چنانچه کالدرون بخواهد از سیستم 4-2-3-1 یا 2-4-4 استفاده کند، برای پست وینگر چپ و راست یا هافبک چپ و راست گزینه‌های بسیاری در اختیار دارد و قطعا برای انتخاب دو گزینه نهایی کار دشواری خواهد داشت.

کالدرون مهاجم خارجی نمی‌خواست



دلایل منطقی برای نرفتن به سمت مهاجم خارجی
از طرفی گفته می‌شود پرسپولیس دنبال مهاجم نوک خارجی است و با اینکه علیپور ماندنی شده اما مهمترین نگرانی سرمربی آرژانتینی، هواداران و پیشکسوتان تقویت خط حمله پرسپولیس به حساب می‌آید تا مشکلات خط حمله نسبت به فصل قبل کمتر شود. یادمان نرفته که پرسپولیس فصل قبل با وجود هت‌تریک در قهرمانی از حیث گل‌زده، تیم چهارم لیگ شد و تعداد گل‌های زده کمتری نسبت به سه مدعی دیگر داشت.
در عین حال با توجه به بالا رفتن نرخ ارز، جذب یک مهاجم خارجی نه چندان مطرح و متوسط حداقل 6-5 میلیارد تومان برای باشگاه پرسپولیس هزینه در بر خواهد داشت که به رقم قرارداد او باید هزینه هنگفت اسکان و رفت و آمدش را نیز افزود. از سوی دیگر فهرست پرسپولیس همین حالا پر شده و در فهرست نفرات بزرگسال دو بازیکن اضافه دیده می‌شود که با جذب یک مهاجم خارجی دیگر تعداد نفرات اضافه به سه خواهد رسید.
کمبود زمان برای مطابقت با فرهنگ، شرایط محیط و البته مسائل فنی و تاکتیکی پرسپولیس از جمله آشنایی با بازیکنان، روش بازی، ورزشگاه و ... هم می‌تواند ادله‌ای منطقی برای این باشد که خرید مهاجم خارجی ریسک زیادی خواهد داشت. کما اینکه یادمان نمی‌آید آخرین مهاجم خارجی مفید، بی‌دردسر و شاخصی که جذب پرسپولیس شد، کی به این تیم آمد و چقدر دوام آورد.

کالدرون مهاجم خارجی نمی‌خواست



چرا به وینگرها اعتماد نشود؟
در این شرایط شاید منطقی‌ترین راه، استفاده از برخی هافبک‌های کناری در خط حمله باشد. در جمع بازیکنان فعلی امیری، ترابی، عالیشاه، شریفی و نعمتی هر کدام طی دو، سه فصل اخیر در مقاطعی به‌عنوان مهاجم مکمل در کنار علیپور یا طارمی بازی کرده‌اند که البته آمار فوق‌العاده‌ای نداشته‌اند اما کالدرون در صورت پیدا نکردن مهاجم مدنظرش یا عدم موفقیت باشگاه در این راه می‌تواند به یکی از این گزینه‌ها اعتماد کرده و با کم کردن از ترافیک خط میانی، بازیکن مد نظرش را به خط حمله انتقال دهد.
در عین حال با توجه به اینکه سیامک نعمتی قدرت بدنی بالا و ضربه به توپ خوبی دارد شاید بهترین گزینه برای انتقال به خط حمله باشد. نعمتی در مقاطعی از دو فصل گذشته به‌عنوان مهاجم بازی کرد و بد گل نزد. ضمن اینکه به نظر می‌رسد خودش هم مایل به حضور در خط حمله باشد.
البته کالدرون برای زوج مکمل علیپور می‌تواند روی سرعت و تکنیک ترابی و عالیشاه هم حساب کند اما شاید هیچکدام از این گزینه‌ها قدرت ضربه به توپ نعمتی را نداشته باشند. نعمتی در بازی‌هایی که کنار علیپور بازی کرد، زوج مناسبی برای او بود و بد گل نزد. پس شاید بهتر باشد باشگاه به جای هزینه هنگفت برای جذب مهاجم جدید روی این نیروی تهاجمی یا دیگر گزینه‌های توانمندش حساب کند.
البته جدا از مهدی شریفی که ذاتا مهاجم به حساب می‌آید و البته از روزهای اوجش فاصله دارد، پرسپولیس در حال حاضر محمدامین اسدی و امیر روستایی دو مهاجم نوک آینده‌دار تیم المپیک را هم در اختیار دارد که شاید اگر میدان ببینند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند.

کالدرون مهاجم خارجی نمی‌خواست

کالدرون مهاجم خارجی نمی‌خواست
در شرایطی که از چند روز قبل گفته می‌شد کالدرون دنبال مهاجم نوک خارجی است و حتی در این خصوص گفته شد ایگور سرگیف ازبکستانی را به باشگاه معرفی کرده اما به نظر می‌رسد او بر خلاف این گفته‌ها تمایل چندانی به جذب مهاجم خارجی ندارد و با وجود نگرانی نسبت به جذب مهاجم نوک، در این خصوص فوق‌العاده منطقی و حساب‌شده فکر می‌کند.
کالدرون در مصاحبه‌ای که با سایت رسمی باشگاه پرسپولیس انجام داده گفته اولویت او جذب مهاجم ایرانی است. ضمن اینکه خودش بازیکنی به باشگاه معرفی نکرده: «باشگاه، ابتدا فهرستی را در اختیار من قرار داد و من در آن فهرست اولویت‌ها را مشخص کردم. البته ترجیح من بازیکن ایرانی است چون راحت‌تر با شرایط وفق پیدا می‌کند.» هر چند بعد از جواب منفی طارمی طی این چند روز فقط صحبت از جذب مهاجم خارجی بوده اما نکته اساسی اینجاست که کالدرون هم اولویت را با جذب گزینه ایرانی گذاشته و مشخص نیست اینکه گفته می‌شود او دنبال مهاجم نوک خارجی است، از کجا نشأت می‌گیرد.
هفته گذشته بود که شنیده شد پرسپولیس دنبال کوئیکه 32 ساله است و احتمالا مهاجمان خارجی دیگری هم به باشگاه معرفی شده که بعید است هر کدام از آنها زیر 400-300 هزار دلار قیمت داشته باشند. از طرفی شفاف سازی‌های اخیر کریم باقری درباره اینکه بنگستون و منشا را به برانکو تحمیل کردند، می‌تواند روشنگر باشد. ضمن اینکه همه ناکارآمدی ماریو بودیمیر را طی فصل گذشته دیدند و حالا او نیز به جمع طلبکاران از پرسپولیس پیوسته و قرار است دردسر دیگری برای باشگاه ایجاد کند.
این جمله از کریم باقری که «پرسپولیس تاکنون نتوانسته مهاجم خارجی خوبی جذب کند» نیز جای تأمل دارد اما کالدرون که مربی با‌تجربه‌ای است، خود به این امر واقف است که در حال حاضر با توجه به زمان باقیمانده تا شروع فصل، منطق می‌گوید جذب مهاجم ایرانی هم به لحاظ فنی هم از نظر اقتصادی به سود خودش، تیم و باشگاه خواهد بود. حال اینکه همچنان لیستی از گزینه‌های خارجی جلوی او ردیف می‌شود و این جای تعجب دارد.

کالدرون مهاجم خارجی نمی‌خواست

غیر از طارمی کدام آقای گل را می‌خواستند؟
کالدرون در بخش دیگری از مصاحبه خود با اشاره به مهاجمان معرفی شده به او گفته است: «گزینه داخلی گویا تا این لحظه تمایلی به بازی در ایران نداشته است. یک گزینه دیگر هم هست که سابقه بهترین گلزن بودن را داشته است و نفرات دیگری هم هستند.» به نظر می‌رسد یکی از این دو نفر مهدی طارمی است. هر چند مشخصات دیگر گزینه هم به طارمی می‌خورد!
در عین حال اگر گزینه اول طارمی باشد نفر دوم را باید از بین آقای گل‌های فصول اخیر پیدا کرد. در بین آقای گل‌های ده سال اخیر لیگ برتر تنها بازیکنی که هنوز روی بورس باشد کریم انصاری‌فرد است که تازه به السیلیه قطر پیوسته و قطعا بازیکنانی مثل جلال رافخایی و رضا نوروزی در فهرست پرسپولیس نیستند.
حال چنانچه مورد دوم در صحبت‌های کالدرون مهدی طارمی باشد باید دنبال مهاجمی بگردیم که مورد نظر پرسپولیس است اما نمی‌خواهد در ایران بازی کند. مثلا رضا قوچان‌نژاد باتجربه که حالا دیگر آپوئل قبرس هم او را نمی‌خواهد اما اخیرا گفته شده به یکی از تیم‌های هلندی باز خواهد گشت. در عین حال اگر گوچی و طارمی گزینه‌های مورد اشاره کالدرون نباشند، باید دید باشگاه دنبال کدام مهاجم نوک ایرانی بوده که برای حضور در پرسپولیس طاقچه بالا گذاشته است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تاثیر شگفت انگیز رابطه جنسی بر زیبایی زنان